آیا تناسب اندام کارکردی راهکاری مناسب برای حفظ سلامتی است؟

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
تناسب‌اندام کارکردی
تناسب اندام کارکردی یا فانکشنال فیتنس نوعی ورزش است که از زندگی روزمره افراد حمایت می‌کند و شامل حرکاتی مانند راه‌رفتن و هل‌دادن و چمباتمه‌زدن است.
تبلیغات

بهترین نوع ورزشی که می‌توانید برای سلامتی خود انجام دهید، چیست؟ به‌نظر می‌رسد که پاسخ این پرسش هر هفته تغییر می‌کند. اخیراً بسیاری از علاقه‌مندان به تناسب‌اندام و اینفلوئنسرها درباره‌ی اهمیت «تناسب‌اندام کارکردی» یا «فانکشنال فیتنس» صحبت کرده‌اند؛ به‌ویژه برای افرادی که دهه‌ی ۲۰ یا ۳۰ زندگی خود را سپری می‌کنند و دوست دارند با افزایش سن، تحرک و آمادگی جسمانی لازم را داشته باشند.

فانکشنال فیتنس از سال ۲۰۱۶ به‌طور مکرر در فهرست ۱۰ ترند برتر تناسب‌اندام جهانی قرار گرفته است. پست‌ها و فیلم‌های آنلاین بسیاری وجود دارند که بهترین تمرینات تناسب‌اندام کارکردی را به مردم معرفی می‌کنند؛ اما واقعیت این است که بیشتر تمرینات ورزشی را می‌توان به‌ روشی کارکردی انجام داد.

مسئله‌ی بسیار مهم در این زمینه نتیجه‌ی تمرینات است. اگر تمریناتتان باعث شوند که تاحدممکن از توانایی بدنی لازم برای هرکاری در زندگی خود آمادگی داشته باشید (از اسباب‌کشی و بالارفتن از کوه گرفته تا دویدن به‌دنبال فرزندتان)، می‌توانند فانکشنال فیتنس در نظر گرفته شوند.

با فکرکردن به نتیجه‌ی تمرینات تناسب‌اندام کارکردی متوجه می‌شوید که چرا تعیین فهرست خاصی از حرکات یا تمریناتی که فانکشنال فیتنس به حساب می‌آیند، دشوار است؛ زیرا هر شکلی از تمرینات تناسب‌اندام که به شما کمک می‌کند تا زندگی کنید، فانکشنال فیتنس در نظر گرفته می‌شود؛ ازجمله تمرینات قدرتی، سرعتی، هوازی و انعطاف‌پذیری.

شما ممکن است برای تقویت قدرت خود وزنه‌برداری کنید، برای انجام تمرین هوازی به‌سراغ دوچرخه‌سواری بروید، برای افزایش چابکی خود دوِ سرعت انجام دهید، برای افزایش انعطاف‌پذیری خود تمرینات کالیستنیک انجام دهید. درمقابل، با انجام برنامه‌های تمرینی تناسب‌اندام کارکردی مانند کراس‌فیت و هایروکس یا اف‌۴۵ می‌توانید همه‌ی این تمرینات را در تمرینی واحد ترکیب کنید.

بهبود همه‌ی اشکال حرکات فیزیکی به این دلیل است که بسیاری از صاحب‌نظران گفته‌اند برنامه‌های تناسب‌اندام کارکردی بهترین تمریناتی هستند که می‌توانید انجام دهید. همچنین، تقویت تناسب‌اندام ممکن است شما را به‌طور بالقوه برای داشتن توانایی جسمی بیشتر و استقلال در سنین مسن‌تر آماده کند.

تناسب‌اندام کارکردی

تناسب‌اندام کارکردی حوزه‌ی ورزشی کاملاً جدیدی است و هنوز تحقیقات چندانی درباره‌ی مزایای خاص آن در‌مقایسه‌با سایر ورزش‌ها نداریم؛ اما با بررسی تأثیر ترکیب انواع مختلف ورزش در‌مقایسه‌با انجام آن ورزش‌ها به‌تنهایی، می‌توانیم ایده‌ای درباره‌ی فواید آن داشته باشیم. به‌عنوان مثال، تمرینات قدرتی به تقویت عضله‌ها و استخوان‌ها و بافت‌های هم‌بند کمک می‌کنند. این موضوع به شما کمک می‌کند تا توانایی زندگی مستقل در سنین مسن‌تر را حفظ کنید.

تمرینات هوازی سیستم قلبی‌عروقی و تنفسی مار ا تقویت می‌کنند

افزون‌براین، انجام حرکات هوازی (کاردیو) می‌تواند تأثیر بیشتری روی سیستم قلبی‌عروقی و تنفسی بگذارند و این تأثیر می‌تواند ما را در مواجهه با بیماری قوی‌تر کند. بنابراین، می‌توان گفت که هم تمرینات قدرتی و هم تمرینات هوازی مزایای متمایز و مشترکی دارند؛ به‌همین‌دلیل، اغلب مهم است که این تمرینات را در برنامه‌ی ورزشی هفتگی خود بگنجانید. این موضوع یکی از دلایلی است که مفیدبودن تمرینات تناسب‌اندام کارکردی را نشان می‌دهد؛ چراکه این نوع تمرینات هر دو گروه تمرینی قدرتی و هوازی را دربر می‌گیرند.

بد نیست بدانید که اگر توجه کافی را به برنامه‌های تناسب‌اندام کارکردی نشان نمی‌دهید، تعدادی از ورزش‌ها و فعالیت‌های دیگر به‌وضوح به شما کمک می‌کنند تا ازنظر کارکردی نیز تناسب‌اندام لازم را داشته باشید.

به‌عنوان مثال، ورزش راگبی را در نظر بگیرید. بازیکنان راگبی به‌گونه‌ای تمرین می‌کنند که برای ۸۰ دقیقه بازی در زمین قوی، چابک، بااستقامت و چابک باشند یا هاکی روی یخ که در آن بازیکنان باید سریع و قدرتمند باشند و بتوانند توان بدنی خود را در طول بازی حفظ کنند. در مسابقه‌ی میدان موانع نیز شرکت‌کنندگان مسافت‌های طولانی را با استفاده از قدرت و مهارت و چابکی برای بالارفتن از موانع طی می‌کنند.

تناسب‌اندام کارکردی با راگبی
راگبی یکی از ورزش‌هایی است که تناسب‌اندام کارکردی شما کمک می‌کند.

روش دیگری که می‌توانید قدرت، سرعت، تعادل و سایر جنبه‌های تناسب‌اندام کارکردی را در خود ایجاد کنید، ترکیب ورزش‌ها و تمرینات مختلف است. به‌عنوان مثال، ممکن است دویدن را انتخاب کنید و چند روز در هفته نیز تمرینات کالیستنیک انجام دهید یا در طول هفته‌ تمرینات قدرتی انجام دهید و آخر هفته‌ها فوتبال بازی کنید.

برنامه‌های تناسب‌اندام کارکردی یکی از راه‌های گنجاندن قدرت و آمادگی جسمانی و سایر مهارت‌های بدنی در تمرینات شما هستند؛ اما تنها راه ممکن نیستند و ترکیب انواع مختلفی از ورزش‌ها در برنامه‌ی تمرینی منظم هم می‌تواند به شما در دستیابی به مزایای تناسب‌اندام کارکردی کمک کند.

باتوجه‌به اینکه هر‌یک از ما ژنتیک، بدن، سبک زندگی و ترجیحات متفاوتی در انتخاب تمرینات بدنی خود داریم، ممکن است نوع ورزش مناسب برای رسیدن به تناسب‌اندام کارکردی برای هر فرد نیز متفاوت باشد.

بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در سلامتی و تناسب‌اندام معمولاً از ورزش مداوم حاصل می‌شود؛ بنابراین، می‌توان گفت تمریناتی که از انجام‌دادن آن‌ها لذت می‌برید، احتمالاً بیشترین فایده را برای شما خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات