آب گریپ فروت چگونه می‌تواند موجب مرگ شود؟

جمعه ۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
آب گریپ فروت
گریپ فروت مبوه‌ای سرشار از مواد مغذی است اما در شرایط خاصی می‌تواند موجب بروز عوارض جدی و حتی مرگ شود.
تبلیغات

خطراتی که ما را تهدید می‌کنند، همیشه آشکار نیستند. گاهی‌اوقات بی‌خطرترین ظاهر می‌تواند با خطراتی همراه باشد. مثلا آب گریپ فروت را درنظر بگیرید که ممکن است همراه صبحانه خود میل کنید. برای بیشتر مردم، آب گریپ فروت خوشمزه، سالم و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است اما اگر آب گریپ فروت را با داروهای خاصی ترکیب کنید، می‌تواند کشنده باشد.

به‌گزارش ساینس آلرت، دو عضو از گروهی از ترکیبات شیمیایی به نام فورانوکومارین‌ها که در غلظت بالایی در گریپ فروت وجود دارند، می‌توانند جذب برخی از داروها را افزایش یا کاهش دهند. این امر منجر به کاهش یا افزایش خطرناک سطوح آن داروها در بدن می‌شود.

مصرف گریپ فروت برای بیشتر مردم خطری ندارد

دو فورانوکومارینی‌ که با داروها تداخل دارند، فقط در گریپ فروت وجود ندارند. ترکیب برگاموتین در دارابی و ترنج و دی‌هیدروکسی‌برگاموتین در دارابی و نارنج تلخ یافت می‌شود (گریپ فروت هیبرید دارابی و پرتقال است).

آب میوه گریپ فروت اجازه می‌دهد مقدار بیشتری از دارو وارد خون شود و وقتی مقدار دارو در خون زیاد باشد، ممکن است عوارض جانبی بیشتری را تجربه کنید. در ادامه مکانیسم این پدیده توضیح داده می‌شود.

آنزیمی به نام سیتوکروم P450 3A4 (یا CYP3A4) در بدن و عمدتاً در کبد و روده کوچک تولید می‌شود. این آنزیم به بدن کمک می‌کند مولکول‌های خارجی مانند توکسین‌ها یا داروها را تجزیه کند تا بتوانید آن‌ها را دفع کنید. آنزیم CYP3A4 نقشی حیاتی در متابولیسم بسیاری از داروها دارد.

گریب فروت و مهار آنزیم
آب گریپ فروت می‌تواند آنزیم‌های تجزیه‌کننده داروها را مهار کند.

فورانوکومارین‌ها در توانایی بدن برای تولید یا استفاده کارآمد از آنزیم CYP3A4 (و سایر اعضای خانواده آنزیم سیتوکروم P450) تداخل ایجاد می‌کنند. فقط یک لیوان گریپ فروت می‌تواند در عملکرد CYP3A4 تداخل ایجاد کند و مصرف مکرر آن فعالیت CYP3A4 را کاهش می‌دهد. این امر توانایی بدن برای متابولیزه کردن برخی از داروهای خوراکی را مختل می‌کند. مقدار بیشتری از داروها وارد خون می‌شوند و برای مدت طولانی‌تری در بدن می‌مانند. در این حالت، حتی وقتی دوز مناسب دارو را مصرف کرده‌اید، اثر ناشی از مصرف بیش‌ازحد آن بروز می‌کند.

انواع داروهایی که گریپ فروت با آن‌ها تداخل دارد، فراوان هستند؛ از داروهای کلسترول و فشار خون گرفته تا داروهای سرطان و داروهای ضداضطراب.

نتیجه تداخل داروها و گریپ فروت می‌تواند بسیار چشمگیر باشد. ضربان قلب بالا، تجزیه بافت عضلانی، مسمومیت مغز استخوان، تنگی نفس، خونریزی گوارشی و نارسایی کلیه همگی از عوارض داروهایی هستند که تحت‌تاثیر فورانوکومارین‌ها قرار می‌گیرند. در موارد شدید اما نادر، این فعال‌وانفعالات می‌تواند کشنده باشد.

گریپ فروت روی برخی داروها اثر معکوس دارد. برای مثال، داروی فکسوفنادین را درنظر بگیرید که نوعی آنتی‌هیستامین است. مصرف گریپ فروت اثربخشی این دارو را کاهش می‌دهد. اگرچه عوارض جانبی احتمالی چندان شدید نیستند، مطلوب نیست که داروی آلرژی شما به اندازه مورد نیاز مؤثر نباشد.

گریپ فروت و مهار ناقل دارو
آب گریپ فروت می‌تواند انتقال‌دهنده‌هایی را که برخی از داروها را به سلول‌های بدن می‌رسانند، مهار کند.

اگر داروی مهمی مصرف می‌کنید، لزوماً نیازی به اجتناب از گریپ فروت نیست. اما از پزشک یا داروساز خود درباره این موضوع سؤال کنید و حتماً اطلاعات روی جعبه دارو را بخوانید. شاید نوشیدن یک لیوان آب به عبور گریپ فروت کمک کند و مانع از بروز مشکل شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات