کشف جدید دانشمندان می‌تواند کالری‌سوزی و کاهش وزن را راحت‌تر کند

جمعه ۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
وزن کردن روی ترازو
مطالعه جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که هورمونی به نام GDF15 با تحریک افزایش مصرف انرژی در عضلات به کاهش وزن کمک می‌کند.
تبلیغات

برای بسیاری از ما، کم کردن وزن و حفظ وزن مطلوب آسان نیست؛ به‌ویژه بدین دلیل که در واکنش به رژیم غذایی جدید، فرایندی به نام گرمازایی تطبیقی آغاز می‌شود؛ اتفاقی که جریان آن به دلیل دریافت انرژی کمتر ازطریق غذا، بدن وارد حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

به‌گزارش ساینس‌آلرت، پژوهشگران در مطالعه جدیدی که روی موش‌ها انجام داده‌اند، مسیری برای سیگنال‌دهی هورمونی پیدا کرده‌اند که ممکن است به کاهش وزن افراد کمک کند. مسیرهای سیگنال‌دهی مانند واکنش‌های زنجیره‌ای بیوشیمیایی در بدن هستند که در جریان آن‌ها، محرک‌های خاصی (مانند داروها) موجب اثراتی (مانند کاهش وزن) می‌شوند.

در این مورد خاص، وقتی موش‌ها غذای کمتری می‌خوردند، هورمونی معروف به فاکتور متمایزکننده رشد 15 (GDF15) از کاهش خودکار مصرف انرژی توسط بدن آن‌ها جلوگیری می‌کرد و موجب تسریع فرایند متابولیک دیگری در عضلات آن‌ها می‌شد. گرگوری استاینبرگ، دانشمند پزشکی از دانشگاه مک‌مستر کانادا می‌گوید: «متوجه شدیم که در موش‌ها، هورمون GDF15 ازطریق افزایش چرخه بیهوده کلسیم در عضلات، مانع از کاهش سرعت متابولیسم در جریان رژیم گرفتن می‌شود.»

پژوهش‌های گذشته نشان داده است که GDF15 و گیرنده مرتبط با آن یعنی GFRAL بر مقدار غذایی که موش‌ها می‌خورند، تاثیر دارد. اکنون پژوهشگران فکر می‌کنند این امر می‌تواند به حفظ کاهش وزن در طولانی مدت کمک کند.

برای تجزیه‌وتحلیل مکانیسم‌های موجود در مسیر توصیف‌شده در مطالعه جدید، بررسی‌های زیادی باید انجام شود. پژوهش‌های آینده همچنین باید نشان دهند که GDF15 در انسان‌ها نیز به همین شکل عمل می‌کند؛ اما نتایج کاملا امیدوارکننده بوده است.

با توجه به اینکه تصور می‌شود چاقی تا سال ۲۰۳۰ حدود یک میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت‌تاثیر قرار دهد و به مشکلاتی از قبیل دیابت نوع دو منجر شود، واضح است که به استراتژی‌های جدیدی برای رساندن وزن افراد به محدوده سالم نیاز است. استاینبرگ می‌گوید: «مطالعه ما پتانسیل هورمون GDF15 را نه تنها در کاهش میل به خوردن غذاهای چرب بلکه همچنین در افزایش سوزاندن انرژی در عضلات نشان می‌دهد.»

همچنین ممکن است بتوانیم GDF15 را با داروهای موجود ترکیب کنیم و درمان‌های موثرتری برای کاهش اشتها پیدا کنیم یا داروهایی را تولید کنیم که افرادی که رژیم گرفتن برای آن‌ها موفقیت‌آمیز نیست، بتوانند از آن‌ها بهره ببرند.

دانشمندان هنوز به‌طور کامل درک نکرده‌اند که چرا رژیم گرفتن برای برخی موثر است، اما برای برخی حاصلی ندارد. عوامل موثر زیادی هم ازنظر فردی و هم ازنظر رژیمی در این امر نقش دارند و افزایش دانش ما از مسیرهای سیگنال‌دهی مانند موردی که در مطالعه‌ی حاضر توصیف شد، باید به برخی از سوالات مهم پاسخ دهد.

هورمون GDF15 به‌طور طبیعی توسط بدن خصوصا در کبد و کلیه‌ها تولید می‌شود. تولید این هورمون در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند و با بیماری صبحگاهی ارتباط دارد. پژوهش‌های آینده باید عوارض جانبی و مزیت‌های احتمالی هرگونه درمان مرتبطی را بررسی کنند. پژوهشگران در مقاله خود که در مجله نیچر منتشر شده است، می‌نویسند: «مطالعات آینده که به ارتباط میان سیگنال‌دهی GDF15 و GFRAL، چرخه کلسیم عضله و مصرف انرژی در انسان‌ها قبل و بعد از کاهش وزن می‌پردازند، برای تعیین پتانسیل درمانی این مسیر در گرمازایی تطبیقی مهم خواهند بود.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات