ایلان ماسک بازهم وعده داد؛ آغاز آزمایش انسانی تراشه نورالینک در سال ۲۰۲۳

یک‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
مطالعه 1 دقیقه
ایلان ماسک / Elon Musk کت شلوار مشکی پیراهن سفید
براساس اعلام ایلان ماسک، احتمالاً اولین آزمایش انسانی تراشه‌ی نورالینک امسال انجام می‌شود. این تراشه کنترل کامپیوتر و موبایل را با ذهن ممکن می‌کند.
تبلیغات

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، می‌گوید اولین آزمایش انسانی تراشه‌ی مغز‌کامپیوتر شرکت نورالینک احتمالاً قبل از پایان سال ۲۰۲۳ انجام می‌شود. ماسک فعلاً نگفته است که تراشه‌ی نورالینک در مرحله‌ی اول روی چند نفر و برای چه مدتی آزمایش خواهد شد.

این نخستین‌باری نیست که ایلان ماسک به آغاز آزمایش انسانی نورالینک در سال ۲۰۲۳ اشاره می‌کند. ماه گذشته، گفته شد که نورالینک پس از تلاش‌های بسیار سرانجام تأییدیه‌ی سازمان غذا و داروی ایالات متحده را دریافت کرده است تا اولین مطالعه‌ی بالینی را روی انسان انجام دهد.

طبق گزارش رویترز، نورالینک اوایل سال جاری میلادی طرح جدیدی برای ثبت‌نام بیماران شروع کرد تا شرایط لازم برای حضور در کارآزمایی‌های بالینی را اعلام کند. به‌نوشته‌ی وب‌سایت این شرکت، تمامی کسانی که حداقل ۱۸ سال دارند و با فلج چهار اندام (تتراپلژی)، پاراپلژی، نابینایی، ناشنوایی و ناتوانی در صحبت‌کردن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، می‌توانند در طرح جدید ثبت‌نام کنند.

نورالینک در سال ۲۰۱۷ بنیان‌گذاری شد و از آن زمان بارها تراشه‌ی مغز‌کامپیوتر خود را به‌عنوان دستگاهی پزشکی جلوه داده است. نورالینک سال‌ها است که روی این تراشه کار می‌کند و پیش‌تر نیز تراشه را در میمون‌ها و خوک‌ها آزمایش کرده است. این تراشه در مواردی باعث مرگ حیوانات شد و انتقادات زیادی را متوجه نورالینک کرد.

نورالینک می‌گوید در تلاش است تا ازطریق تراشه‌ی مغز‌کامپیوترش به افراد مبتلا به تتراپلژی برای کنترل کامپیوتر و موبایل ازطریق ذهن کمک کند. همچنین، این شرکت در پی درمان نابینایی و ناتوانی در حرکت و مکالمه در انسان است.

نورالینک افزون‌بر تراشه، ربات ویژه‌ای تولید کرده است که وظیفه‌ی کاشت تراشه را در مغز برعهده دارد. رشته‌های متصل‌ به تراشه به‌حدی باریک‌اند که دست انسان توانایی کاشت آن‌ها را ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات