ورزش منظم می‌تواند آستانه تحمل درد را افزایش دهد

دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سه نفر در حال دویدن
برنامه‌ی ورزشی منظم علاوه‌بر همراه‌داشتن فواید بی‌شمار، می‌تواند آستانه‌ی تحمل ما دربرابر درد را نیز افزایش بدهد.
تبلیغات

برنامه‌ی ورزشی منظم فواید بسیاری برای سلامت روح و جسم انسان به‌همراه دارد. حالا محققان فایده‌ی دیگری را نیز کشف کرده‌اند: ممکن است داشتن فعالیت ورزشی منظم آستانه‌ی تحمل درد را افزایش دهد.

به‌نقل از ساینس‌آلرت، محققانی از چندین مؤسسه در نروژ تعداد ۱۰٬۷۳۲ نفر بزرگ‌سال را بر‌اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از دو آزمایش در دو بازه‌ی زمانی با فاصله‌ی ۷ تا ۸ سال مطالعه کردند.

اطلاعات آماری ازطریق مقایسه‌ی برنامه‌ی منظم ورزشی با آستانه‌ی تحمل درد در افراد به‌دست آمده است. آستانه‌ی تحمل درد ازطریق تست فشار سرد یا CPT انجام می‌شود؛ بدین‌صورت که افراد دست خود را تا حد توان (حداکثر زمان تحمل ۱۰۶ ثانیه) درون آب سرد نگه می‌دارند.

نتایج آزمایش کاملاً هماهنگ بود. افرادی که تحرک بیشتری داشتند، مدت‌زمان طولانی‌تری آب سرد را تحمل می‌کردند و کسانی که سطح فعالیتشان را در بازه‌ی زمانی بین دو آزمایش افزایش می‌دادند، آستانه‌ی درد خود را نیز افزایش می‌دادند.

محققان در مقاله‌ی منتشرشده بیان کرده‌‌اند که داشتن فعالیت منظم ورزشی در هر‌یک از دو آزمایش انجام‌شده در بازه‌ی زمانی ۷ تا ۸ ساله، با تحمل درد بیشتر در‌مقایسه‌با بی‌تحرکی در هر دو مقطع زمانی همراه بوده است. در فعالیت‌های بدنی حرفه‌ای‌تر، آستانه‌ی تحمل درد نیز افزایش می‌یابد و در افرادی که میزان فعالیت ورزشی‌شان را کاملاً افزایش دادند، افزایش آستانه‌ی تحمل درد نیز به‌طور چشمگیری مشاهده می‌شد.

شایان ذکر است که مطالعه‌ای مشاهده‌ای نمی‌تواند به‌تنهایی اثبات کند که با ورزش بیشتر مستقیماً مقاومت در‌برابر درد بیشتر می‌شود؛ زیرا ممکن است عوامل دیگری نیز تأثیرگذار باشند. با‌این‌حال، ارتباط آن‌قدر قوی هست که درخورتوجه باشد.

‌براساس یافته‌های مطالعه، افرادی که فعالیت ورزشی منظمی داشتند، دستان خود را به‌طور‌میانگین ۶٫۷ ثانیه بیشتر از افرادی که اصلاً ورزش نمی‌کردند، در آب یخ نگه داشتند. در افرادی که به‌طور‌منظم فعالیت ورزشی حرفه‌ای‌تری داشتند، این مدت‌زمان به ۱۶٫۳ ثانیه رسید. برای شرکت‌کنندگانی که در هر دو آزمایش فعالیت بدنی بیشتری ثبت کرده بودند، میانگین زمان به ۲۰٫۴ ثانیه رسید.

محققان معتقدند که این یافته‌ها نشان می‌دهد فعال‌ترشدن یا باقی‌ماندن در سطحی از فعالیت که بیشتر از بی‌تحرکی است، یا ایجاد تغییر مثبت در میزان فعالیت ورزشی، در طول زمان با تحمل درد بیشتر در‌مقابل بی‌تحرکی یا ایجاد تغییر منفی در فعالیت ورزشی همراه است.

هرچند شرکت‌کنندگان در مطالعه به‌جای ارزیابی علمی خودشان سطح ورزششان را گزارش می‌کردند، تعداد افراد درگیر در مطالعه نسبتاً زیاد بود و مطالعات کوچک‌تر نیز به نتایج مشابهی رسیدند.

محققان به رابطه‌ی بین ورزش و درد مزمن نیز علاقه‌مند هستند. تحقیقات قبلی در این زمینه ازنظر گستردگی محدود است؛ اما نشان می‌دهد که بین فعالیت بدنی و نحوه‌ی کنار‌آمدن با درد مزمن در بدن رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد.

علاوه‌بر‌این، افزایش آستانه‌ی تحمل درد با افزایش فعالیت بدنی ممکن است در آینده خطر ابتلای فرد به درد مزمن را کاهش دهد. در‌حال‌حاضر، شواهد زیادی برای این نظریه وجود ندارد؛ ولی محققان پژوهش در آینده به این مسئله نیز خواهند پرداخت.

محققان معتقدند که نتایج مطالعه‌شان از افزایش سطح فعالیت بدنی به‌عنوان روش غیردارویی احتمالی برای کاهش یا جلوگیری از درد مزمن پشتیبانی می‌کند.

این پژوهش در نشریه‌ی PLOS ONE منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات