در موردی بسیار نادر، پزشکان جنینی را از مغز کودک یک‌ساله خارج کردند

دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
جنین در سر کودک یک ساله
مطالعه‌ی جدیدی مورد غیرعادی دوقلوی متولدنشده‌ای را شرح می‌دهد که در چین درون مغز کودک یک‌ساله پیدا شد و پزشکان آن را از سر او خارج کردند.
تبلیغات

در موردی بسیار نادر، پزشکان طی عمل جراحی جنینی را از مغز کودک یک‌ساله‌ای خارج کردند. پزشکان جنین را زمانی پیدا کردند که کودک تأخیر در رشد مهارتی و بزرگی دور سر و تجمع مایع در مغز را نشان می‌داد.

گزارشی که ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ در مجله‌ی Neurology منتشر شد، به این نکته اشاره می‌کرد که توده‌ی درون سر کودک خردسال دوقلوی مونوکوریون‌دی‌آمنیون ناقص بود. این یعنی درون رحم جنین‌ها زمانی جفت یکسان، اما کیسه‌ی آمنیون جداگانه‌ای داشتند. کیسه‌ی آمنیون کیسه‌ای با دیواره‌ی نازک و پر از مایع است که هنگام رشد جنین را احاطه می‌کند. این نوع دوقلوها از یک تخمک بارورشده حاصل می‌شوند و درنتیجه همسان هستند.

ناهنجاری‌ای که در آن جنین با جنین دیگری احاطه می‌شود، به‌عنوان «جنین در جنین» یا گاهی «دوقلوی انگلی» شناخته می‌شود. رشد دوقلوی جذب‌شده معمولاً متوقف می‌شود؛ درحالی‌که رشد جنین دیگر ادامه پیدا می‌کند.

لایو ساینس می‌نویسد پدیده‌ی دوقلوی انگلی با فراوانی حدود ۱ در ۵۰۰ هزار تولد زنده رخ می‌دهد. معمولاً جنین ناقص به‌شکل توده‌ای در شکم جنین دیگر و پشت بافت‌هایی که دیواره‌ی شکم را می‌پوشانند، گیر می‌افتد؛ اگرچه در این مورد توده در سر نوزاد میزبان ظاهر شد و احتمالاً در مراحل بسیار ابتدایی رشد، یعنی مرحله‌ای که تخمک بارورشده مجموعه‌ای از سلول‌ها به نام بلاستوسیست را تشکیل می‌دهد، پدیدار شده بود.

نویسندگان گزارش موردی پیشنهاد کردند که این مورد جنین در جنین داخل جمجمه‌ای از بلاستوسیست‌های جدانشده ایجاد شده باشد، بدین‌معنی که خوشه‌های سلولی که در حالت طبیعی قرار است به دو جنین جداگانه تقسیم شوند، به‌هم می‌چسبند. قسمت‌های به‌هم‌چسبیده به مغز پیشین جنین میزبان تبدیل می‌شوند و حین تاخوردن صفحه عصبی، رویان دیگر را فرامی‌گیرند. صفحه‌ی عصبی ساختاری است که در مراحل ابتدایی رشد شکل می‌گیرد و سیستم عصبی را ایجاد می‌کند.

گزارش موردی که سال ۲۰۲۰ در مجله‌ی World Neurosurgery منتشر شد، اشاره کرد: «جنین داخل جمجمه‌ای با کمتر از ۲۰ مورد گزارش منتشرشده در سراسر جهان بسیار نادر است.»

اسکن‌های سر کودک یک‌ساله نشان داد جنین یک ستون مهره و دو استخوان پا (استخوان ران و درشت نی) دارد و دچار مُهره‌شِکاف (اسپینا بیفیدا) است. مهره‌شکاف وضعیتی است که در آن بخشی از ستون مهره‌ها به‌جای اینکه به‌وسیله‌ی بافت‌های پشت پوشانده شده باشد، به‌علت بروز مشکل در طول رشد بیرون می‌زند. پس از خارج‌کردن جنین ناقص، مشخص شد که توده‌ی جنینی اندام حرکتی فوقانی و جوانه‌هایی شبیه انگشت دارد.

گزارش موردی مختصری که منتشر شده است، شامل جزئیاتی از وضعیت کودک یک‌ساله پس از عمل جراحی نمی‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات