تولد نوزادی با جنین دوقلویش درون معده

جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
مطالعه 2 دقیقه
در پدیده نادری که جنین درون جنین نامیده می‌شود، کودکی درحالی متولد شد که دوقلویش درون شکمش قرار داشت.
تبلیغات

براساس گزارش‌های خبری، کودکی درحالی متولد شده است که دوقلوی خود را در معده‌اش داشت. این پدیده نادر «جنین درون جنین» نام دارد.

بنا به گزارش‌های خبری، پزشکان اولین‌بار زمانی متوجه وجود مشکل شدند که سونوگرافی اواخر بارداری را روی مادر کودک انجام دادند و مشاهده کردند معده جنین بزرگ شده است.

بنابراین، زمانی که کودک متولد شد، پزشکان آزمایش‌های متعددی ازجمله سونوگرافی و اشعه ایکس انجام دادند و جنینی را پیدا کردند که تا حدی درون شکم کودک رشد کرده بود. پزشکان برای برداشتن آن عمل جراحی انجام دادند.

اصطلاح جنین درون جنین به‌طور‌کلی به‌عنوان وضعیتی تعریف می‌شود که در آن جنینی با رشد غیرطبیعی درون بدن دوقلوی سالم خود یافت می‌شود. براساس گزارشی که در سال ۲۰۱۰ درمورد این پدیده منتشر شد، این وضعیت بسیار نادر است و در حدود ۱ در ۵۰۰ هزار تولد رخ می‌دهد. بنا به‌گفته‌ی دانشمندان دانشگاه ایالتی آریزونا، دقیقا مشخص نیست چه چیزی موجب این حالت می‌شود، اما دانشمندان فکر می‌کنند این جنین نوع نادری از دوقلوی انگلی است.

چنین دوقلوهای انگلی زمانی شکل می‌گیرند (درجریان بارداری دوقلوهای همسان) که یکی از جنین‌ها در اوایل بارداری جذب جنین دیگر می‌شود. دکتر اومر گلوبوس، مدیر مرکز پزشکی آسوتا در اشدود که کودک در آنجا متولد شده است، گفت:

این به‌عنوان بخشی از فرایند رشد جنین رخ می‌دهد که طی آن حفره‌هایی وجود دارد که در جریان رشد بسته می‌شود و یکی از رویان‌ها وارد چنین فضایی می‌شود. جنین درون آن حفره تا حدودی رشد می‌کند، اما زندگی نمی‌کند و در آنجا می‌ماند.

تئوری دیگر این است که پدیده جنین درون جنین نوعی تراتوم است، یعنی نوعی تومور که می‌تواند شامل هر سه نوع سلول اصلی باشد که در رویان انسان در مراحل اولیه یافت می‌شود. براساس مقاله‌ی سال ۲۰۱۰، وجود ستون فقرات به تمایز بین جنین در جنین از تراتوم کمک می‌کند که مورد دوم فاقد ستون فقرات است.

بنا به گزارش‌های خبری، نوزاد درحال بهبودی از عمل جراحی است و به همراه مادرش در خانه است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات