دریافت نکردن واکسن احتمال ابتلا به کووید طولانی مدت را افزایش می‌دهد

شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مطالعات نشان می‌دهند واکسن کرونا به‌غیر از جلوگیری از ابتلا به کووید، مزایای دیگری نیز به‌‌ همراه می‌آورد. واکسینه‌شده‌هایی که به کرونا مبتلا می‌شوند، شانس بیشتری برای بهبودی دارند.
تبلیغات

بر‌ اساس تحلیل‌های ارائه‌شده برای مطالعات آژانس امنیت سلامت بریتانیا موسوم به UKHSA، احتمال این‌که افراد واکسینه‌شده (در‌ صورت ابتلا به ویروس کرونا) از کووید طولانی‌مدت رنج ببرند کمتر از کسانی است که واکسن دریافت نکرده‌اند. آژانس UKHSA در این مطالعات، روی این حقیقت تأکید می‌کند که مزایای واکسیناسیون فراتر از محفاظت در‌ برابر عدم ابتلا به ویروس کرونا است.

بر‌ اساس آنچه فوربز می‌نویسد، تحلیلگرانِ ۱۵ مطالعه‌ی انجام‌شده توسط UKHSA در سراسر دنیا، دو گروه را مورد بررسی قرار دادند. گروه اول افرادی بودند که یک دوز واکسنِ تک‌شاتِ جانسون اند جانسون یا دو دوز از واکسن فایزر-بیون‌تک، آسترازنکا یا مدرنا را دریافت کردند. گروه دوم کسانی بودند که صرفاً یک دوز واکسن دریافت کردند یا این‌که اصلاً واکسینه نشدند.

نتیجه‌ی مطالعات نشان داد احتمال این‌که افراد گروه اول علائم کووید طولانی‌مدت (بیش از ۲۸ روز) را نشان دهند تقریباً نصف گروه دوم است. UKHSA می‌گوید بیشترین تأثیر واکسن کرونا برای جلوگیری از بروز کووید طولانی‌مدت، در افراد بالای ۶۰ سال مشاهده شده و کمترین تأثیر مربوط به افراد جوان‌تر (بین ۱۹ تا ۳۵ سال) بوده است.

برخی از مطالعاتِ ارزیابی‌شده بیانگر این هستند که دریافت واکسن می‌تواند حتی به کسانی که همین حالا با کووید طولانی‌مدت دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، کمک کند. ظاهراً بیمارانِ مبتلا به کووید طولانی‌مدت پس از دریافت واکسن، بهبود فوری علائم را از خود نشان داده‌اند یا این‌که در طول چند هفته وضعیتشان بهتر شده است.

چندین مطالعه روی افراد واکسینه‌نشده‌ای که به کووید طولانی‌مدت مبتلا شده‌اند نشان می‌دهد افرادی که حاضر به دریافت واکسن شدند نسبت‌ به کسانی که واکسینه‌نشده باقی ماندند، علائم کوتاه‌مدت‌تری را داشتند.

دکتر مری رمزی، از اعضای UKHSA، می‌گوید مطالعات انجام‌شده به «مزایای احتمالی دریافت یک دوره‌ی کامل واکسن کرونا» اشاره می‌کنند و ادامه می‌دهد: «زمانی که به کرونا مبتلا می‌شوید، واکسیناسیون بهترین راه برای محافظت در‌ برابر علائم جدی است و حتی ممکن است به کاهش آثار طولانی‌مدت کمک کند.»

گزارش جدید فوربز سند دیگری بر مزایای واکسیناسیون برای مقابله با بیماری کرونا است. بسیاری از مطالعه‌ها نشان می‌دهند واکسیناسیون افزون‌ بر جلوگیری از ابتلای بسیاری از افراد به کرونا (و در‌ نتیجه کاهش خطر کووید طولانی‌مدت، بیماری جدی و مرگ)، به واکسینه‌شده‌هایی که مبتلا می‌شوند نیز کمک می‌کند تا احتمال بستری شدن و مرگ آن‌ها کاهش یابد.

در این بین پروفسور دبورا دان والترز، استاد ایمنی‌شناسی دانشگاه سوری انگلستان، می‌گوید با وجود انجام مطالعه‌های فراوان هنوز به‌طور کامل تمامی جنبه‌های کووید طولانی‌مدت را شناسایی نکرده‌ایم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات