فایزر اولین واکسن mRNA آنفلوانزا را در بیماران آزمایش می‌کند

سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
شرکت فایزر کارآزمایی بالینی را برای آزمایش واکسن آنفلوانزایی را آغاز کرده که مبتنی‌بر همان فناوری‌ای است که برای ساخت واکسن کووید ۱۹ از آن استفاده کرده است.
تبلیغات

طبق اعلام شرکت داروسازی فایزر، اولین شرکت‌کنندگان مطالعه‌ای که برای آزمایش واکسن آنفلوانزای مبتنی‌بر mRNA طراحی شده است، دزهای این واکسن را دریافت کرده‌اند. فایزر واکسن جدید خود را با همکاری شرکت بیوتکنولوژی بیوان‌تک ساخته است؛ یعنی که همان شرکت آلمانی‌ای که برای ساخت واکسن کووید نیز با فایزر همکاری کرده است.

مطالعه‌ی مذکور که کارآزمایی بالینی مرحله‌ی اولی است که در آمریکا انجام می‌شود، بی‌خطربودن و پاسخ‌های ایمنی را با واکسن آنفلوانزای دیگری مقایسه می‌کند که سازمان غذا و داروی آمریکا آن را تأیید کرده است. وب‌سایت‌های دولتی گزارش کرده‌اند که فایزر حدود ۶۵۰ فرد بزرگ‌سال سالم ۶۵ تا ۸۵ ساله را برای آزمایش واکسن خود به‌کار خواهد گرفت. کاترین جانسن، سرپرست تحقیق و توسعه واکسن‌ها در شرکت فایزر، گفت نیاز آشکاری برای واکسن‌های آنفلوانزای مؤثرتر وجود دارد و mRNA فناوری ایدئال برای مقابله با این چالش است.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، هر سال حدود ۶۵۰ هزار نفر براثر آنفلوانزا جان خود را از دست می‌دهند. علاوه‌بر‌این، سالانه حدود ۵ میلیون مورد بیماری شدید ناشی از آنفلوانزا رخ می‌دهد.

انواع مختلفی از ویروس آنفلوانزا وجود دارد که موجب شیوع فصلی این بیماری می‌شود. سازندگان واکسن آنفلوانزا تلاش می‌کنند تا پیش‌بینی کنند که هر سال چه سویه‌هایی از ویروس در گردش خواهند بود. واکسن‌های موجود معمولا بین ۴۰ تا ۶۰ درصد محافظت ارائه می‌دهند و اگر به‌خوبی با سویه‌های در گردش منطبق نباشند، محافظت آن‌ها کمتر است.

ضرورت به‌روزرسانی سالانه واکسن‌های آنفلوانزا برای مطابقت با سویه‌های درگردش و نیز فرایند تولید پرزحمت و وقت‌گیر (ویروس معمولا در تخم‌مرغ یا سلول‌های پستانداران رشد داده می‌شود)، موجب می‌شود این نوع واکسن‌ها گزینه‌ی خوبی برای جایگزینی با فناوری mRNA باشند.

درحالی‌که بیشتر واکسن‌ها با واردکردن بخشی از ارگانیسم عامل بیماری موجب تحریک پاسخ ایمنی می‌شوند، واکسن‌های mRNA مواد ژنتیکی را به بدن می‌رسانند که کمک می‌کنند تا بخش بی‌خطری از ارگانیسم درون بدن ساخته شود و بدن یاد بگیرد تا دربرابر آن واکنش نشان دهد. این امر ویرایش و تولید انعطاف‌پذیرتر واکسن را ممکن می‌سازد که برای ویروس‌هایی مانند آنفلوانزا که به‌طور مکرر تغییر پیدا می‌کنند، مطلوب است.

درحالی‌که شرکت‌های مختلفی سال‌ها در تلاش بوده‌اند تا واکسن‌های mRNA را بسازند (فایزر از سال ۲۰۱۸ با همکاری بیوان‌تک در حال کار روی این واکسن آنفلوانزا است)، موفقیت‌های مدرنا و فایزر و بیو‌ان‌تک در جریان دنیاگیری کووید ۱۹ تلاش برای توسعه‌ی این فناوری را افزایش داده است.

شرکت‌های بزرگی مانند گلاکسواسمیت‌کلاین (GSK) و فایزر و سانوفی روی پلتفرم mRNA سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند و در مسیر استفاده از این فناوری برای بیماری‌هایی مانند HIV، سرطان، تبخال تناسلی و اختلالات ژنتیکی هستند. سانوفی و مدرنا همچنین در حال آزمایش واکسن‌های آنفلوانزا هستند که با استفاده از فناوری mRNA ساخته شده است. مدرنا نیز در حال ساخت واکسن دومنظوره‌ای است که علیه کووید و آنفلوانزا استفاده شود.

با وجود نتایج امیدوارکننده‌ی کارآزمایی‌های بالینی مراحل اول تا میانی، سخن‌گوی شرکت داروسازی سانوفی گفته است این شرکت کار روی واکسن mRNA کووید ۱۹ را ادامه نمی‌دهد. این سخنگو می‌گوید: «از دیدگاه بهداشت عمومی، درحال‌حاضر واکسن‌های کووید مبتنی‌بر mRNA به‌طور گسترده‌ای دردسترس قرار دارند؛ بنابراین معقول نیست که بیشتر از این روی واکسن کووید mRNA کار کنیم.»

درعوض، سانوفی روی واکسن کوووید ۱۹ جداگانه‌ای تمرکز خواهد کرد که با همکاری GSK در حال ساخت آن است و خط تولید واکسن‌های مبتنی‌بر mRNA را توسعه می‌دهد. گفتنی است واکسن این شرکت از mRNA استفاده نمی‌کند. سخن‌گوی سانوفی درپایان می‌گوید: «هدف ما این است که واکسن mRNA آنفلوانزا را در سال ۲۰۲۲ به کلینیک‌ها برسانیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات