۳۶ درصد از افرادی که به کووید مبتلا شده بودند، دارای آنتی‌بادی ضد ویروس کرونا نبودند

سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس مطالعه‌ی جدیدی از بیمارانی که به کووید مبتلا شده بودند، بسیاری از این افراد دارای سطوح قابل تشخیص آنتی‌بادی‌های ضد کرونا در خون خود نبودند.
تبلیغات

فکر می‌کنید فقط به این علت که قبلاً دچار کووید ۱۹ شده‌اید، در برابر ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ محافظت می‌شوید و به واکسن کووید ۱۹ نیاز ندارید؟ خوب، بر اساس نتایج مطالعه جدیدی، بهتر است چندان مطمئن نباشید.

مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد ۳۶ درصد از افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شده بودند، درون خون خود آنتی‌بادی‌های ضد ویروس SARS-CoV-2 را نداشتند. این درصد قابل‌توجهی است و دلیل دیگری است که نشان می‌دهد حتی اگر قبلاً دچار عفونت کووید ۱۹ شده‌اید، باید واکسن را نیز دریافت کنید.

پژوهشگران مطالعه‌ی جدید تحت هدایت ویمین لیو و بئاتریس هان از دانشگاه پنسیلوانیا نمونه‌های خون ۷۲ فرد را که نتیجه آزمایش‌ RT-PCR ویروس کرونای آن‌ها مثبت شده بود، بررسی کردند. همه‌ی این افراد به‌جز دو نفر علائمی داشتند و ۱۳ نفر (۱۸ درصد) دچار بیماری خفیف، ۴۸ نفر (۶۷ درصد) دچار بیماری متوسط و ۹ نفر (۱۲ درصد) به بیماری شدید مبتلا شده بودند. پژوهشگران حداقل سه هفته منتظر ماندند تا کسی پیش از بررسی خون علائمی نداشته باشد.

فقط ۴۶ نفر از ۷۲ شرکت‌کننده درنهایت دارای آنتی‌بادی‌های قابل‌تشخیص پروتئین اسپایک ویروس کرونا در نمونه خون خود بودند. علاوه بر این، مقدار آنتی‌بادی‌های شناسایی‌شده در افراد مختلف تفاوت چشمگیری داشت. پژوهشگران نتایج مشابهی را برای آنتی‌بادی‌های ضد قسمت‌های دیگر ویروس ازجمله دامنه اتصال گیرنده (RBD) و نوکلئوکپسید (N) پیدا کردند. درنهایت، ۲۶ نفر (۳۶ درصد) سرم‌منفی بودند یعنی هرگز سطوح قابل تشخیصی از این آنتی‌بادی‌ها را در خون خود ایجاد نکردند. این در حالی است که برای هر فرد چندین نمونه خون بررسی شد.

کسانی که آنتی‌بادی ایجاد نکرده بودند، به‌طور متوسط ۱۰ سال جوان‌تر از افرادی بودند که آنتی‌بادی تولید کرده بودند. همچنین احتمال وجود آنتی‌بادی در خون افرادی که بار ویروسی پایین‌تری در مجرای تنفسی خود داشتند، کمتر بود.

البته در مطالعه جدید فقط ۷۲ نفر شرکت داشتند و مطالعه‌ی بزرگی نیست؛ اما اولین موردی نیست که نشان می‌دهد افرادی که به کووید ۱۹ دچار می‌شوند، ممکن است در نهایت آنتی‌بادی تولید نکنند. به‌عنوان مثال همان‌طور که در مقاله منتشرشده در مجله‌ی EClinical Medicine توضیح داده شده است، ۵ درصد از ۶۹۸ فرد مورد مطالعه با اینکه آزمایش مثبت ویروس کرونا داشتند، درنهایت سرم‌منفی بودند.

مطالعه‌ی دیگری که در مجله‌ی Journal of Infectious Diseases منتشر شد، نشان داد این نرخ در میان گروهی از ساکنان نیویورک بیشتر هم بود (۲۰ درصد). سپس مطالعه‌ای از آلمان در مجله‌ی Journal of Clinical Virology عدد ۸۵ درصد را گزارش کرد.

البته آنتی‌بادی‌ها تنها معیار حفاظت ایمنی در برابر SARS-CoV-2 نیستند و فقدان آنتی‌بادی‌ها لزوما به این معنا نیست که از هیچ محافظتی برخوردار نیستید. حتی بدون آنتی‌بادی‌های قابل تشخیص، سیستم ایمنی ممکن است ابزارهای دفاعی فعال دیگری داشته باشد، اگرچه به علت فقدان آنتی‌بادی‌ها ممکن است در برابر این ویروس آسیب‌پذیرتر باشید.

درحالی‌که آلوده شدن به ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ قطعا تجربه‌ی خوشایندی نیست، برای همه به شکل یکسانی بد نیست. شدت علائم و مشکلات می‌تواند از هیچ‌گونه علامتی تا مشکلات شدید و مرگ متغیر باشد. علاوه‌ بر ‌این، دوره علائم نیز می‌تواند بسیار متفاوت باشد؛ بنابراین، می‌توان انتظار داشت که حفاظت ایمنی حاصل از عفونت طبیعی نیز متغیر باشد.

به همین دلایل، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری و دیگر متخصصان بهداشت عمومی همچنان توصیه می‌کنند که بدون توجه به اینکه قبلاً به کووید ۱۹ دچار شده‌اید یا نه، واکسن کووید ۱۹ را دریافت کنید.

دلیل دیگر برای واکسن زدن این است که نمی‌دانید ایمنی طبیعی تا چه حد قوی است و تا چه مدتی ماندگار است. در مقابل، واکسن‌های کووید ۱۹ مقدار بسیار کنترل‌شده‌تر و باثبات‌تری از مواجهه با پروتئین اسپایک SARS-CoV-2 را ارائه می‌دهند.

درحالی‌که پاسخ‌های ایمنی افراد در برابر واکسن نیز ممکن است یکسان نباشد، کارآزمایی‌های بالینی هزاران فرد واکسینه‌شده را دنبال می‌کنند؛ بنابراین، پژوهشگران ایده بهتری از این موضوع به دست می‌آورند که واکسن چه نوع حفاظت ایمنی را حاصل می‌کند و حفاظت حاصل از آن تا چه مدت ماندگار است؛ بنابراین، اگر به دنبال محافظت ایمنی در برابر کووید ۱۹ هستید، واکسیناسیون ممکن است نسبت به ایمنی طبیعی مزیت‌های بیشتری داشته باشد.

مطالعه‌ی جدید در مجله‌ی Emerging Infectious Disease منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات