کوبا با وجود ساخت دو واکسن داخلی، به استفاده از سینوفارم چینی روی آورده است

دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
کوبا دو واکسن ساخت خود را برای مصرف اضطراری تأیید کرده است؛ اما دسترسی ناکافی به آن‌ها در میانه موج جدید ویروس کرونا، مقام‌ها را به تجویز واکسن خارجی ناگزیر کرده است.
تبلیغات

به‌گزارش رویترز، کوبا درحالی‌که تا‌به‌امروز برای پیشبرد واکسیناسیون کووید ۱۹ منحصرا واکسن‌های تولید داخل را به‌کار گرفته بود، اکنون برای مقابله با یکی از امواج شدید شیوع ویروس کرونا در جهان، استفاده از واکسن سینوفارم چین را آغاز کرده است. مقام‌های بهداشت این کشور از روز یکشنبه دو دُز سینوفارم را در ترکیب با دُز تقویتی کوبایی در استان مرکزی سیینفوئگوس به‌کار گرفته‌اند.

به‌نقل از رسانه‌ها، اثربخشی ترکیب واکسن‌ها بیش از ۹۰ درصد است؛ بااین‌حال اشاره‌ای نشده که داده‌ها از کجا آمده‌اند یا نهاد نظارت بر داروها در کوبا استفاده از واکسن چینی را تأیید کرده است یا نه. گفتنی است سازمان بهداشت جهانی اردیبهشت‌ماه مجوز مصرف اضطراری واکسن سینوفارم را صادر کرد.

مقام‌های کوبا ابتدای ماه جاری گفتند تا پایان سپتامبر، واکسن کافی برای کل جمعیت این کشور را می‌توانند تولید کنند؛ اما توضیح ندادند چرا اکنون به تجویز واکسن خارجی روی آورده‌اند. آمیلکار پرز ریورول، ویروس‌شناس کوبایی ساکن برزیل، به‌نقل از رویتزر گفت: «ظاهرا واضح است که تصمیم برای استفاده از سینوفارم در سیینفوئگوس به موجودی محدود واکسن‌های کوبایی و فوریت ناشی از انفجار موارد ابتلا ارتباط دارد.»

وزیر بهداشت کوبا ماه می گفت کشورش قصد دارد تا ماه اوت، ۷۰ درصد از جمعیت را واکسینه کند؛ اما به‌گفته پرز ریورول، درصد افراد واکسینه‌شده تاکنون فقط به حدود ۳۰ درصد رسیده است. در همین‌ حال، کوبا با یکی از بیشترین موارد ابتلا به ویروس کرونا در جهان دست‌وپنجه نرم می‌کند. نظام بهداشت این کشور که عمدتا بر پیشگیری و مراقبت‌های اولیه تمرکز دارد، اکنون به‌شدت زیر فشار ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا است.

طغیان موج جدید کرونا در حالی رخ می‌دهد که کوبا با کمبود کالاهای اساسی ازجمله دارو مواجه است. مقام‌های کوبا که مقصر بحران اقتصادی را تحریم‌های شدید آمریکا می‌دانند، از اهدای تجهیزات پزشکی و غذا به‌دست کشورهای متحد نظیر چین استقبال کرده‌اند. بااین‌حال، معلوم نیست واکسن‌های سینوفارم نیز ازجمله کالاهای اهدایی بوده‌اند یا اینکه خریده شده‌اند.

منتقدان از مدت‌ها پیش از دولت کوبا می‌خواستند تا به‌جای اتکای صرف بر واکسن‌های تولید داخل، نمونه‌های خارجی تهیه کند. آن‌ها دولت را متهم می‌کنند که تمایل به کسب اعتبار و نمایش اقتدار را بر سلامت مردم اولویت داده است. مقام‌ها در واکنش به این درخواست گفته‌اند ترجیح می‌دهند منابع ناکافی کشور را به‌جای واردات بر ساخت و تولید واکسن متمرکز کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، ماه گذشته گفت اگر اطمینان حاصل شود که نهادی بین‌المللی تجویز واکسن به مردم را برعهده می‌گیرد، این کشور آمادگی ارسال واکسن به کوبا را دارد. میگل دایاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا، در پاسخ گفت اگر ایالات متحده به وضعیت کوبا اهمیت می‌داد، تحریم‌ها را که ازجمله عوامل کاهش سرعت تولید واکسن‌های داخلی هستند، برمی‌داشت.

کوبا تا حدی به‌دلیل دهه‌ها تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا، حوزه زیست‌فناوری خود را به‌‌طور غیرعادی و بیش‌از‌حد بزرگ درمقایسه‌با اندازه‌اش رشد داده است. کوبا، تنها کشور آمریکای لاتین محسوب می‌شود که ساخت دو واکسن کرونا به‌نام‌های سوبرانا ۲ و آبدالا را به پایان برده و توجه برخی کشورها از جامائیکا و مکزیک تا ویتنام و آرژانتین را برای تهیه آن‌ها جلب کرده است.

گفته می‌شود سه دُز واکسن کوبایی اثربخشی بیش از ۹۰ درصد دارد؛ اما هنوز هیچ داده‌ای از واکسن‌ها در قالب مقالات داوری‌شده در نشریات علمی منتشر نشده است. بااین‌حال، هر دو واکسن مجوز مصرف اضطراری را از نهاد نظارتی این کشور دریافت کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات