سازمان جهانی بهداشت سه دارو را برای درمان کووید ۱۹ آزمایش می‌کند

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کارآزمایی WHO با مشارکت ۶۰۰ بیمارستان در ۵۲ کشور جهان آزمایش می‌کند که آیا سه درمان ضدالتهاب موجود مزیتی برای بیماران بستری‌شده مبتلا به کووید ۱۹ دارد یا خیر.
تبلیغات

کارآزمایی بالینی سازمان جهانی بهداشت موسوم به Solidarity PLUS با هدف آزمایش داروهای امیدوارکننده در ۵۲ کشور انجام می‌شود که همکاری جهانی بی‌سابقه‌ای در زمینه تحقیق‌و‌توسعه کووید ۱۹ محسوب می‌شود. سازمان جهانی بهداشت مرحله بعدی این کارآزمایی را اعلام کرده است. در این کارآزمایی، بیماران بستری‌شده براثر ابتلا به کووید ۱۹ برای آزمایش سه داروی جدیدی ثبت‌نام خواهند شد. این درمان‌ها (آرتسونات و ایماتینیب و اینفیلیکسیماب) را هیئت مستقلی از کارشناسان به‌دلیل توانایی احتمالی‌شان در کاهش خطر مرگ در بیماران بستری‌شده انتخاب کرده‌اند.

درحال‌حاضر، از داروهای مذکور برای بیماری‌های دیگر نیز استفاده می‌شود: آرتسونات برای مالاریای شدید و ایماتینیب برای برخی سرطان‌ها و اینفیلیکسیماب برای بیماری‌های سیستم ایمنی نظیر بیماری کرون و آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی). تولیدکنندگان این داروها آن‌ها را برای کارآزمایی اهدا کردند. دکتر تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، از دولت‌ها، شرکت‌های دارویی، بیمارستان‌ها، پزشکان و بیماران مشارکت‌کننده در کارآزمایی تشکر کرد وگفت:

یافتن درمان‌های مؤثرتر و دردسترس برای بیماران کووید ۱۹ همچنان نیازی اساسی است و سازمان جهانی بهداشت افتخار رهبری این تلاش جهانی را دارد.

کارآزمایی Solidarity PLUS بزرگ‌ترین همکاری جهانی در میان کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت است. این کارآزمایی هزاران پژوهشگر در بیش از ۶۰۰ بیمارستان و ۵۲ کشور جهان را شامل می‌شود که درمقایسه‌با اولین مرحله کارآزمایی ۱۶ کشور بیشتر در آن مشارکت می‌کنند. این امر به کارآزمایی اجازه می‌دهد چندین درمان را هم‌زمان با استفاده از دستورالعمل واحدی ارزیابی کند و هزاران بیمار را به‌کار گیرد تا برآوردهای محکمی درباره اثر احتمالی یک دارو روی مرگ‌و‌میر حاصل کند (حتی اثرهای متوسط). همچنین، این نوع آزمایش اجازه می‌دهد درمان‌های جدید اضافه و درمان‌های بی‌اثر در طول کارآزمایی کنار گذاشته شود.

پیش‌ازاین، چهار دارو با این کارآزمایی ارزیابی شده بودند. نتایج نشان داد رمدسیویر، هیدروکسی‌کلروکین، لوپیناویر و اینترفرون روی بیماران بستری‌شده براثر ابتلا به کووید ۱۹ تأثیر اندکی می‌گذارند یا هیچ تأثیری نمی‌گذارند. ازطریق کارآزمایی سازمان بهداشت، پژوهشگران سراسر جهان این فرصت را دارند که از تخصص و منابعشان برای مشارکت در پژوهش‌های جهانی کووید ۱۹ شرکت کنند.

درباره داروها

آرتسونات

این دارو را که شرکت ایپکا تولید می‌‌کند، برای درمان مالاریا استفاده می‌شود. آرتسونات در کارآزمایی به‌شکل تزریق وریدی با استفاده از دُز استاندارد توصیه‌شده برای درمان مالاریای شدید به‌مدت هفت روز مصرف می‌شود.

آرتسونات از مشتقات آرتمیسینین است که داروی ضدمالاریایی به‌حساب می‌آید و از گیاه گندواش مشتق می‌شود. آرتمیسینین و مشتقات آن بیش از سی سال است که به‌طور گسترده در درمان مالاریا و بیماری‌های انگلی دیگر استفاده می‌شوند و خطری ندارند. گروه مشورتی درمان‌های کووید ۱۹ سازمان جهانی بهداشت ارزیابی خواص ضدالتهابی آرتسونات را توصیه کرد.

ایماتینیب

این دارو را شرکت نوارتیس تولید می‌کند و برای درمان برخی سرطان‌ها به‌کار می‌رود. در کارآزمایی سازمان جهانی بهداشت، این دارو به‌شکل خوراکی و یک بار در روز به‌مدت چهارده روز مصرف خواهد شد. دُز استفاده‌شده دُز نگه‌دارنده استاندارد است که برای بیماران مبتلا به بدخیمی‌های خونی در دوره‌های طولانی‌مدت تجویز می‌شود. ایماتینیب مولکول کوچک مهارکننده تیروزین کیناز است که به‌عنوان داروی شیمی‌درمانی خوراکی برای درمان انواع خاصی از سرطان‌ها فروموله شده است. داده‌های بالینی اولیه و تجربی نشان می‌دهند که ایماتینیب نشت مویرگی ریوی را معکوس می‌کند. طبق گزارش کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده‌ای که در هلند انجام شد، ایماتینیب ممکن است برای بیماران بستری‌شده کووید ۱۹ مزیت‌های بالینی داشته باشد.

اینفیلیکسیماب

شرکت جانسون اند جانسون اینفیلیکسیماب را تولید می‌‌کند و برای درمان بیماری‌های سیستم ایمنی استفاده می‌شود. در کارآزمایی، این دارو به‌شکل تزریق وریدی و در قالب یک دُز تجویز می‌شود. دُز استفاده‌شده دُز استانداردی است که برای مدت طولانی به بیماران مبتلا به بیماری کرون تجویز می‌شود.

اینفیلیکسیماب مهارکننده فاکتور نکروزدهنده تومور آلفا است که نوعی آنتی‌بادی مونوکلونال کایمریک است که فاکتور نکروز توموری آلفا انسانی را تشخیص می‌دهد. داروهای بیولوژیک ضد فاکتور نکروزدهنده تومور بیش از بیست سال است که برای درمان برخی بیماری‌های خودایمنی تأیید شده‌اند و در محدودکردن التهاب گسترده، ازجمله در جمعیت سال‌خورده‌ای که ازنظر بالینی بیشترین آسیب‌پذیری را دربرابر کووید ۱۹ دارند، کارایی و ایمنی مطلوبی را نشان می‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات