افزایش ابتلا به کووید ۱۹ در غرب ایالات متحده به دلیل آتش‌سوزی جنگل

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
طبق نتایج مطالعه‌ی جدیدی، آتش‌سوزی جنگل در غرب ایالات متحده موجب افزایش شمار مبتلایان به کووید ۱۹ و افزایش مرگ‌و‌میر ناشی از آن شده است.
تبلیغات

مطالعه‌ی جدیدی نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض دود ناشی از آتش‌سوزی جنگل در فصل آتش‌سوزی تابستان گذشته با هزاران مورد اضافه‌ی عفونت ویروس کرونا و نیز صدها مورد مرگ ناشی از آن مرتبط بوده است که چالش بزرگ‌تری برای مقامات بهداشت عمومی ایالت‌های واشینگتن، اورگن و کالیفرنیا ایجاد می‌کند.

دود حاصل از آتش‌سوزی جنگل دارای سطوح بالایی از کوچک‌ترین و خطرناک‌ترین نوع دوده موسوم به PM 2.5 است. به گزارش نیویورک تایمز، پژوهشگران دانشگاه هاروارد برآورد کردند که بین مارس تا دسامبر ۲۰۲۰ در غرب آمریکا حدود ۲۰ هزار مورد عفونت اضافه‌ی ویروس کرونا و ۷۵۰ مورد مرگ ناشی از کووید مرتبط با مواجهه با دود حاصل از آتش‌سوزی‌ وجود داشته است.

اعتقاد بر این است که قرار گرفتن در معرض دود، از طریق آلودگی هوا یا دود سیگار، عملکرد سلول‌های سفید خون در ریه‌ها را مختل و پاسخ ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. مواد شیمیایی موجود در ذرات معلق همچنین می‌تواند سلول‌های پوششی مجاری هوایی و ریه‌ها را ملتهب کند. در هر دو مورد، اگر بدن علاوه بر آلودگی هوا در معرض ویروس نیز قرار بگیرد، پاسخ ایمنی ممکن است کند شود و فرد در مقایسه با حالتی که آلودگی هوا وجود نداشته باشد، به بیماری شدیدتری دچار شود.

این یافته‌ها بر اساس ارتباط کاملا شناخته‌شده میان آلودگی هوا و عفونت‌های مجرای تنفسی و بیماری‌هایی مانند آسم استوار است؛ اما مطالعه‌ی جدید، اولین موردی است که ارتباط آماری میان دود حاصل از آتش‌سوزی جنگل و موارد ابتلا و مرگ‌و‌میر ناشی از کووید ۱۹ را نشان می‌دهد. محققان در مقاله‌ی خود می‌نویسند: «نتایج ما شاهد محکمی است که در بسیاری از کشورها سطوح بالای PM 2.5 که در جریان آتش‌سوزی‌های ۲۰۲۰ رخ داد، بار بهداشتی کووید ۱۹ را به مقدار قابل‌ توجهی تشدید کرد.»

برخی نقاط سطوحی از آلودگی هوا تجربه کردند که به‌طور خطرناکی بالا بود. بنا به گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، در سپتامبر ۲۰۲۰، شهرستان مونو در کالیفرنیا چهار روز داشت که در آن‌ها سطوح PM 2.5 از ۵۰۰ میکروگرم بر متر مکعب فراتر رفت که سطح خطرناکی است. در مقابل، در روزهایی که آتش‌سوزی وجود نداشت، متوسط سطح روزانه در سه ایالت ۶ میکروگرم بر متر مکعب بود.

پژوهشگران برای رسیدن به نتیجه‌گیری، از داده‌های ماهواره‌ای اداره ملی اقیانوسی و جوی برای شناسایی مکان‌ها و روزهای متأثر از آتش‌سوزی استفاده کردند. آن‌ها این خوانش‌ را با داده‌های PM 2.5 حاصل از مانیتورهای زمینی کیفیت هوا در هر یک از شهرستان‌ها و نرخ مرگ‌و‌میر و موارد کووید ۱۹ جمع‌آوری‌شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ترکیب کردند. مدل آماری آن‌ها شامل عوامل دیگری مانند شرایط آب‌و‌هوایی و مدت‌زمان حضور افراد در خانه نیز بود و تأخیر چهارهفته‌ای برای به حساب آوردن دوره‌ی نهفتگی ویروس و زمان اضافه که می‌تواند طول بکشد تا سلامت افراد آلوده رو به وخامت بگذارد، نیز در نظر گرفته شد.

همین گروه از پژوهشگران دانشگاه هاروارد، سال گذشته مطالعه‌ای منتشر کردند که برای اولین بار، نشان‌دهنده‌ی ارتباط واضح میان قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا به مدت طولانی و نرخ مرگ‌و‌میر ناشی از کووید ۱۹ بود.

به گفته‌ی جان بالمز، استاد پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سان‌فرانسیسکو و متخصص تأثیر آلودگی بر سلامتی که در پژوهش جدید مشارکتی نداشت، مطالعه‌ی جدید شامل عفونت‌های گزارش‌شده و نه‌فقط مرگ‌و‌میر است که این موجب جالب‌تر شدن آن می‌شود. او می‌گوید: «اینکه آلودگی هوا موجب افزایش شدت عفونت ویروس کرونا شود یک موضوع است و افزایش موارد گزارش‌شده براثر آلودگی، موضوعی دیگر.»

پس از چندین دهه سخت‌گیری درزمینه‌ی مقررات کیفیت هوا، هوای بسیاری از شهرهای آمریکا تمیزتر از هوای ۵۰ سال گذشته است؛ اما به گفته‌ی لورتا میکلی، متخصص شیمی اتمسفر در دانشکده مهندسی و علوم کاربردی جان پاولسون هاروارد و یکی از نویسندگان مقاله، در غرب این کشور افزایش دود حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگل می‌تواند این پیشرفت‌ها را خنثی کند.

با گرم شدن زمین، خشکسالی‌ها شدیدتر و غرب ایالات متحده خشک‌تر و آتش‌سوزی‌ زودتر شروع می‌شود، سریع‌تر گسترش پیدا می‌کند و به ارتفاعات بالاتر می‌رسد. فقط در کالیفرنیا، در طول فصل آتش‌سوزی ۲۰۲۰، ۲٫۵ میلیون جریب زمین سوخته که ۲۰ برابر سال قبل است. فرانچسکا دومینیچی، متخصص آمار زیستی در دانشکده بهداشت دانشگاه هاروارد و نویسنده ارشد مقاله می‌گوید: «امیدوارم مطالعه‌ی جدید شاهد دیگری باشد که نشان بدهد چرا اقدام همگانی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی اهمیت دارد.»

دود حاصل از آتش‌سوزی در مناطقی از غرب آمریکا ممکن است تا نیمی از ذرات PM 2.5 را شامل شود. هنوز مشخص نیست آیا دود آتش‌سوزی‌ از دود حاصل از احتراق دیزل یا نیروگاه‌ها سمی‌تر است یا نه.

دکتر دومینیچی خاطرنشان می‌کند که تجزیه‌و‌تحلیل جدید شامل داده‌های فردی بیماران نمی‌شود و عوامل دیگری مانند دستور پوشیدن ماسک را در نظر نمی‌گیرد. پژوهشگران در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ذرات معلق ریز می‌توانند ویروس کرونا را منتشر کنند. دکتر دومینیچی می‌گوید پیش‌بینی این پژوهش برای امسال خوب نیست؛ زیرا آتش‌سوزی‌ها زودتر از موعد آغاز شده و دنیاگیری همچنان با گونه‌ی دلتا که مسری‌تر است، کشور را مورد هجوم قرار داده.

نتایج مطالعه جدید در مجله‌ی Science Advances منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات