آغاز واکسیناسیون معلمان و رانندگان تاکسی از ۷ مرداد

سه‌شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
وزیر بهداشت با اعلام گروه‌های جدید هدف واکسیناسیون، از شروع تزریق واکسن کرونا به معلمان، اساتید دانشگاه و رانندگان به‌ مناسبت عید غدیر خبر داد.
تبلیغات

واکسیناسیون کرونا در ایران از اواخر بهمن‌ماه ۹۹ با واکسن اسپوتنیک وی روسی آغاز شد. پس از اتمام واکسیناسیون کادر درمان و بهداشت در فاز اول، تزریق به سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای آغاز شد که این مرحله اکنون به افراد بالای ۶۰ سال رسیده است. مرحله سوم واکسیناسیون مربوط به افراد در مشاغل پرخطر است و در نهایت، واکسیناسیون عمومی در زمستان آغاز خواهد شد.

بر همین اساس، وزیر بهداشت در نامه‌ای به معاون بهداشت، گروه‌های جدید هدف واکسیناسیون و شروع تزریق را روز عید غدیر اعلام کرد. به گزارش وبدا، گروه‌های جدید شامل موارد زیر است:

  • رانندگان حمل و نقل عمومی شهری، ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی
  • زندانیان سراسر کشور
  • معلمان
  • اساتید حوزه و دانشگاه‌ها (از ابتدای هفته آینده)
  • خبرنگاران
  • بیماران دیابتی و باقی‌مانده بیماران صعب‌العلاج و بیماران خاص و نادر که در سامانه واکسیناسیون ثبت شده‌اند

اکنون پوشش واکسیناسیون در استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان و کرمان به جمعیت ۵۰-۴۸ سال، در شهر تهران به جمعیت ۵۸ تا ۶۰ سال، در باقی شهرستان­‌های استان تهران به جمعیت ۵۵ تا ۶۰ سال و در دیگر شهرستان‌های کشور به جمعیت ۵۵ تا ۵۸ سال رسیده است. واکسیناسیون باقی‌مانده گروه­‌های سنی بالاتر کماکان ادامه دارد.

گروه سنی و گروه هدف اعلام‌شده برای دریافت واکسیناسیون باید در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند و سپس در انتظار دریافت پیامک یا تماس وزارت بهداشت بمانند. پس از آن، وزارت بهداشت این افراد را به مرکز واکسیناسیون معرفی می‌کند تا در روز و ساعت مقرر برای دریافت واکسن مراجعه کنند.

با ورود جهش دلتای ویروس کرونا به کشور و آغاز پیک پنجم پاندمی کووید ۱۹ در ایران، ابتلا به بیماری شدت گرفته است؛ اما مسئولان بهداشت کشور اعتقاد دارند هنوز به اوج قله پیک پنجم نرسیده‌ایم و این درحالی است که بیمارستان‌ها به‌ندرت تخت خالی برای بستری دارند. طبق گزارش متخصصان، عمده مبتلایان به کرونا در کشور که نیاز به بستری شدن پیدا می‌کنند، افراد سالخورده یا دارای بیماری زمینه‌ای هستند؛ البته شدت بیماری در افرادی که واکسیناسیون انجام نداده‌اند نیز مشهود است. به نظر می‌رسد علائم عمده ویروس دلتا مشابه سرماخوردگی و شامل آبریزش بینی، گلودرد و تغییر صدا و در موارد شدیدتر شامل علائم ریوی، سردرد، سرگیجه می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات