کووید خفیف حتی در جوانان به علائم بلندمدتی منجر می‌شود

یک‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کووید ۱۹ در بسیاری از افرادی که ابتدا به موارد خفیف یا حتی بدون علامت دچار شده‌اند، با علائم ماندگاری مانند خستگی و مشکلات شناختی همراه است.
تبلیغات

براساس مطالعه نروژی کوچکی که این هفته در مجله Nature Medicine منتشر شد، حتی موارد خفیف کووید ۱۹ در جوانان اغلب به علائم ماندگار و عوارض سلامتی پایداری منجر می‌شود که تا شش ماه یا بیشتر ادامه دارد.

پژوهشگران دانشگاه برگن حداقل به‌مدت شش ماه ۳۱۲ فرد مبتلا به موارد تأییدشده کووید ۱۹ را پیگیری کردند. از این تعداد، ۲۴۷ نفر دچار بیماری خفیف تا متوسطی بودند که در خانه از دیگران جدا شده بودند و هرگز به‌اندازه‌ای بیمار نبودند که در بیمارستان بستری شوند. شش ماه پس از آزمایش مثبت، ۱۳۶ نفر از ۲۴۷ نفر (۵۵ درصد) همچنان علائم ماندگاری را داشتند. این ۱۳۶ نفر فقط از گروه سنی مسن نبودند. درواقع، در تمام گروه‌های سنی شانزده تا بیش از شصت سال، بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از بیماران کووید داشتن علائم پایدار را گزارش می‌کردند.

به‌عنوان مثال، از افراد شانزده تا سی‌ساله، ۵۲ درصد (۳۲ فرد از ۶۱ نفر) همچنان پس از شس ماه دچار علائم کووید ۱۹ بودند. رایج‌ترین علائم اختلال در حس بویایی یا چشایی، خستگی، دشواری تنفس، مشکل در تمرکز و مشکلات حافظه بود.

مطالعه‌ جدید کوچک و ممکن است درصدهای دقیق این موارد در مطالعات بزرگ‌تر تفاوت داشته باشد؛ اگرچه به شواهد موجود دراین‌باره اضافه می‌کند که علائم طولانی‌مدت کووید ۱۹ حتی در جوانان و افراد دچار بیماری خفیف یا حتی بدون علامت شایع است.

پژوهشگران در مطالعه پیش‌چاپی که کارشناسان هنوز آن را بازبینی نکرده‌اند و ماه مارس ارسال شده است، دریافتند یک‌سوم از بیمارانی که براساس سوابق پزشکی مبتلا به کووید طولانی شناخته‌شده بودند، در ابتدا ابتلا به موارد بدون علامت را گزارش کرده بودند. نویسندگان مطالعه با هدایت پژوهشگرانی در کالیفرنیا سوابق پزشکی ۱۴۰۷ بیماری را دنبال کردند که آزمایش ویروس کرونای آن‌ها مثبت شده بود. این افراد هنگام ابتلا به عفونت به‌اندازه‌ای بیمار نبودند که بستری شوند. از میان این ۱۴۰۷ نفر، حدود ۲۷ درصد (۳۸۲ نفر) دچار علائم طولانی‌مدت شدند و یک‌سوم از آن‌ها در ابتدا بدون علامت بودند.

به‌همین‌ترتیب در مطالعه دیگری که در ماه جاری ارسال شد، پژوهشگران سوابق بیمه درمانی حدود دومیلیون نفر را پیگیری کردند که نتیجه‌ آزمایش ویروس کرونای آن‌ها مثبت شده بود. حدود ۲۳ درصد از این بیماران یک یا چند ماه بعد به‌دنبال دریافت درمانی برای مشکل پزشکی جدیدی بودند که پس از کووید به آن دچار شده بودند. از میان کسانی که به موارد خفیف تا متوسط کووید ۱۹ مبتلا بودند و به بستری‌شدن در بیمارستان نیاز نداشتند، ۲۷ درصد علائم ماندگاری را تجربه کردند. همچنین، ۱۹ درصد از افرادی که در ابتدا موارد بدون علامت را گزارش کرده بودند، به این وضعیت دچار شده بودند.

نویسندگان مطالعه نروژی درباره یافتن موارد خفیفی که در جوانان به مشکلات طولانی‌مدت منجر می‌شود، ابراز نگرانی کردند. آن‌ها در مقاله‌شان نوشتند:

نگران‌کننده است که جوانان بستری‌نشده (شانزده تا سی‌ساله) چند ماه پس از عفونت، دچار علائم شدیدی مانند مشکلات تمرکز و حافظه و تنگی نفس و خستگی بودند. این موضوع خصوصا برای دانش‌آموزان و دانشجویان می‌تواند موجب اختلال در یادگیری و پیشرفت تحصیلی شود و با درنظرگرفتن اینکه میلیون‌ها فرد جوان طی دنیاگیری عفونی شده‌اند، یافته‌های مطالعه حاضر باید انگیزه‌ای قوی برای کنترل عفونت و واکسیناسیون گسترده جمعیت باشد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات