وزن تمام ویروس‌های کرونای عامل کووید در جهان چقدر است؟

پنج‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
اگر تمام ذرات ویروس کرونا که در سراسر جهان در بدن انسان‌ها در گردش هستند، کنار هم جمع شوند، وزنشان چیزی بین وزن یک سیب و وزن کودکی نوپا می‌شود.
تبلیغات

گروهی از پژوهشگران اخیرا محاسبه کرده‌اند که هر فرد عفونی در اوج عفونت، چیزی حدود ۱۰ میلیارد تا ۱۰۰ میلیارد ذره‌ی واحد SARS-CoV-2 را حمل می‌کند. براین‌اساس، تمام ویروس‌های SARS-CoV-2 که اکنون مردم سرتاسر جهان را آلوده کرده‌اند (که حدود یک تا ۱۰ میلیون عفونت در هر زمان خاصی در جریان دنیاگیری بوده است) درمجموع چیزی حدود ۰/۱ تا ۱۰ کیلوگرم وزن دارند.

اگرچه، کوچک بودن به‌معنای بی‌اهمیت بودن نیست. ران میلو، نویسنده‌ی ارشد مطالعه و استاد گروه علوم گیاهی و محیط زیست مؤسسه علوم وایزمن و ران سندر نویسنده‌ی دیگر مقاله در این رابطه بمب اتم را مثال می‌زنند و می‌گویند: «بمب اتم از کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم ماده شکافت‌پذیر تشکیل می‌شود و با‌این‌حال ویرانی‌های عظیمی به بار می‌آورد. به‌طور مشابه، در اینجا درباره‌ی جرم بسیار کمی از ویروس‌ها صحبت می‌کنیم و آن‌ها کل جهان را به ویرانی می‌کشند».

طبق پایگاه اطلاعاتی دانشگاه جانز هاپکینز درمورد ویروس کرونا، این ویروس اکنون بیش از ۱۷۳ میلیون نفر را آلوده کرده و بیش از ۳/۷ میلیون نفر را به کام مرگ فرستاده است.

به گزارش لایو ساینس، پژوهشگران برای محاسبه‌ی مقدار ویروسی که هر فرد عفونی ممکن است حمل کند، از اندازه‌گیری‌های مربوط به میمون‌های رزوس استفاده کردند که نشان می‌داد در اوج عفونت چه مقدار ویروس SARS-CoV-2 در بافت‌های مختلف خود ازجمله ریه‌ها، لوزه‌ها، گره‌های لنفاوی و سیستم گوارشی داشتند. آن‌ها سپس تعداد ذرات ویروس موجود در هر گرم بافت میمون‌های رزوس را در جرم بافت‌های انسان ضرب کردند تا تخمینی از تعداد ذرات ویروسی موجود در بافت‌های انسان به دست آورند. پژوهشگران از محاسبات قبلی روی قطر ویروس می‌دانستند که هر ذره ویروسی جرمی حدود یک فمتوگرم (۱۰ به توان منفی ۱۵) دارد. آن‌ها با استفاده از جرم هر ذره و تعداد ذرات تخمین زده شده، محاسبه کردند که هر فرد در اوج عفونت خود حدود ۱ میکروگرم تا ۱۰ میکروگرم ذره ویروس حمل می‌کند.

ترکیب اعداد فوق به پژوهشگران اجازه داد تا آن‌چه را که در جریان عفونت در بدن رخ می‌دهد، بهتر درک کنند، مانند اینکه چه تعداد سلول عفونی می‌شوند و تعداد ذرات ویروسی که در بدن تولید می‌شود، چه ارتباطی با سرعت تکامل ویروس دارد. آن‌ها سپس محاسبه کردند که در جریان دوره‌ی عفونت یک فرد و همچنین در کل جمعیت، چه تعداد جهش در ژنوم ویروس تجمع پیدا می‌کند. آن‌ها برای انجام این کار از برآورد قبلی تعداد دفعاتی که یک نوکئوتید واحد جهش پیدا می‌کند که مربوط به ویروس کرونای مشابهی بود، استفاده کردند و آن را در تعداد نوکلئوتیدهای موجود در ژنوم SARS-CoV-2 ضرب کردند و سپس تعداد دفعاتی را که ویروس درون بدن در جریان عفونت نسخه‌هایی از خود می‌ساخت، درنظر گرفتند.

پژوهشگران دریافتند که در جریان عفونت در یک میزبان، ویروس چیزی حدود ۰/۱ تا یک جهش را در کل ژنوم خود جمع می‌کند. به گفته‌ی آن‌ها، با توجه به اینکه بین عفونت‌ها ۴ تا ۵ روز فاصله وجود دارد، بنابراین ویروس حدود سه جهش در ماه به دست می‌آورد که با نرخ تکامل شناخته‌شده‌ی SARS-CoV-2 سازگار است.

اما همچنین تنوع بالایی در تعداد ذرات ویروسی در میان انسان‌های عفونی پیدا شد. تعداد ذرات ویروسی در برخی افراد پنج تا شش برابر دیگران بود به این معنا که برخی افراد ممکن است نسبت‌به دیگران چند میلیون‌ برابر ذره‌ی عفونی بیشتری حمل کنند. میلو و سندر گفتند:

می‌دانیم افراد دارای بار ویروسی کم شانس کمتری در آلوده کردن دیگران دارند. اما هنوز مشخص نیست که آیا برای مثال ابرناقلان به دلایل زیستی مانند داشتن بار ویروسی بالا یا اینکه به دلایل جامعه‌شناختی مانند داشتن برخورد نزدیک زیاد با افراد در رویدادهای بزرگی که در فضاهای بسته برگزار می‌شود، بیش از دیگران ویروس را منتشر می‌کنند. امیدواریم این پژوهش آغازگر افکار و آزمایش‌های جدیدی باشد.

یافته‌های این مطالعه در مجله‌ی PNAS منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات