سیستم ساده‌ای برای نام‌گذاری گونه‌های ویروس کرونا ارائه شد

سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
گونه‌های ویروس کرونا با استفاده از حروف الفبای یونانی نام‌گذاری می‌شوند تا از برچسب‌زدن به کشورهایی پرهیز شود که گونه‌ها اولین‌بار در آنجا شناسایی شده‌اند.
تبلیغات

ازاین‌پس، سیستم جدیدی برای نام‌گذاری گونه‌های نگران‌کننده ویروس کرونا که مشکل‌سازترین آن‌ها چهار مورد در گردش هستند و نیز گونه‌های سطح دومی که به پیگیری آن‌ها علاقه وجود دارد، به‌کار خواهد رفت. ماریا ون‌کرخوف، سرپرست فنی کووید ۱۹ سازمان جهانی بهداشت گفت: «آن‌ها جایگزین نام‌های علمی موجود نخواهند شد؛ اما با هدف کمک به گفت‌وگوهای عمومی ارائه می‌شوند.»

به‌گزارش ساینس الرت، در سیستم جدید، نام گونه‌های نگران‌کننده بدین‌ترتیب خواهد بود: گونه‌ B.1.1.7 آلفا نام می‌گیرد که پیش‌ازاین گونه‌ بریتانیایی نامیده می‌شد، گونه B.1.351 بتا نامیده می‌شود که اولین‌بار در آفریقای‌جنوبی کشف شد، گونه برزیلی (P.1) گاما نام می‌گیرد و گونه‌ به‌اصطلاح هندی B.1.617 به دو زیرشاخه تبدیل می‌شود: یکی از آن‌ها، یعنی B.1.617.2 که گونه‌ای نگران‌کننده است، دلتا و گونه‌ دیگر آن، یعنی B.1.617.1، کاپا نامیده می‌شود.

علاوه‌بر این نام‌ها، دو نام علمی دیگر برای هر جهش استفاده می‌شود؛ درحالی‌که نام‌های جغرافیایی متفاوت برای توصیف یک گونه استفاده شده است. برای مثال، در بریتانیا آنچه کشورهای دیگر از آن به‌عنوان گونه بریتانیایی یاد می‌کنند، اغلب گونه کنت نامیده می‌شود که شهرستانی در جنوب‌شرقی انگلیس است و این گونه اولین‌بار در آنجا شناسایی شد. نام‌ تبارها مانند B.1.1.7.2 به‌دلیل اطلاعات مرتبط با جهشی که نام حاوی آن است، همچنان در محافل علمی استفاده می‌شود. سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای گفت:

درحالی‌که نام‌های علمی مزیت‌های خود را دارند، گفتن و به‌خاطرسپردن این نام‌ها دشوار و ممکن است به‌اشتباه گزارش شوند؛ درنتیجه، مردم اغلب گونه‌ها را براساس مکان شناسایی آن‌ها می‌خوانند که با انگ‌زدن و تبعیض‌آمیز همراه است. سازمان جهانی بهداشت برای جلوگیری از این مسئله و ساده‌کردن گفت‌وگوهای عمومی، از مقام‌های ملی و رسانه‌ها و دیگران می‌خواهد از نام‌های جدید استفاده کنند.

ماریا ون‌کرخوف می‌گوید برای شناسایی و گزارش گونه‌ها نباید به هیج کشوری انگ زده شود. اوایل ماه جاری، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، قانونی در رابطه با جرایم نفرت‌محور امضا کرد که هدف آن محافظت از آسیایی‌آمریکایی‌هایی بود که در دنیاگیری کووید ۱۹ با حملات زیادی مواجه شده بودند. گروه‌های ضدافراط‌گرایی آمریکایی می‌گویند از زمان آغاز بحران، تعداد حملات و جرایم ناشی از نفرت علیه آسیایی‌آمریکایی‌ها به‌شدت افزایش یافته است. آن‌ها در این زمینه تا حدودی رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، دونالد ترامپ را مقصر می‌دانند که به‌طور مکرر از کووید ۱۹ با نام ویروس چینی یاد می‌کرد.

سازمان جهانی بهداشت چندین ماه است که تلاش می‌کند نام‌های ساده جدیدی برای گونه‌های مهم ویروس کرونا ارائه دهد. الفبای یونانی شامل ۲۴ حرف می‌شود؛ اما هنوز برنامه‌ای وجود ندارد که درصورت تمام‌شدن حروف، چه روشی باید به‌کار برد. نام‌های اپسیلون، زتا، اتا، تتا و یوتا قبلا برای نام‌گذاری گونه‌های موردتوجه استفاده شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات