ناکامی بخش خصوصی در واردات واکسن کرونا

چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
قرار بود بخش خصوصی ۶ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور کند؛ اما در نتیجه‌ی فرایندهای طولانی اداری، این فرصت از دست رفت و کشور دیگری واکسن‌ها را تصاحب کرد.
تبلیغات

انتهای فروردین، سخنگوی ستاد کرونا اعلام کرد اگر کسانی در اولویت دریافت واکسن کرونا نیستند اما برای تزریق آن عجله دارند، می‌توانند با پرداخت هزینه، واکسن شرکت‌های واردکننده را دریافت کنند. پس از آن، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران خبر داد سه شرکت خصوصی برای واردات واکسن کرونا از وزارت بهداشت مجوز گرفته‌اند و به‌زودی ۶ میلیون دوز واکسن شرکت‌های آسترازنکا سوئد و اسپوتنیک روسیه را وارد می‌کنند؛ اما به نظر می‌رسد این فرصت با طولانی شدن فرایند کار با وزارت بهداشت، از دست رفته است.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی تهران، رئیس اتاق تهران گفت:

در جلسه قبلی هیئت نمایندگان که حدود یک ماه قبل برگزار شد، اعلام کردم که اتاق تهران تلاش کرد که برای کارگران خطوط تولید در واحدهای تولیدی-صنعتی واکسن کرونا وارد کند تا توقف یا مشکلی در کارخانه‌جات و کارگاه‌های تولیدی پیش نیاید؛ اما به دلیل بوروکراسی حاکم بر وزارت بهداشت و اینکه نخستین ورود بخش خصوصی به مسئله‌ی واردات واکسن کرونا بود، دچار وقفه زمانی شدیم و متأسفانه به‌موقع نتوانستیم پروفرم‌های ۶ میلیون دُز واکسن را گشایش اعتبار کنیم.

به‌ گفته مسعود خوانساری، پروفرم‌ها (پیش‌فاکتور) سه بار به وزارت بهداشت رفت و برگشت خورد و در نهایت زمان از دست رفت. وی اضافه کرد از آنجا که واکسن کرونا برای مدت زیادی قابل نگه‌داری در انبار نیست و خیلی سریع متقاضی جدیدی پیدا می‌کند، این ۶ میلیون دوز به کشور دیگری فروخته شد.

رئیس اتاق بازگانی می‌گوید به‌تازگی چند شرکت دیگر توانسته‌اند منبع جدیدی برای خرید واکسن پیدا کنند و احتمالا بتوانند این واکسن‌ها را وارد کنند.

طبق اعلام وزارت بهداشت، تاکنون بیش از ۲٫۵ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور به کادر درمان، افراد بالای ۷۵ سال و دارای بیماری زمینه‌ای تزریق شده است. ایران تاکنون بیش از دو میلیون دوز واکسن آسترازنکا از طریق سازوکار کوواکس و چند محموله واکسن اسپوتنیک از روسیه دریافت کرده که قرار است به بیش از ۶۰ میلیون دوز برسد. کمتر از یک میلیون دوز واکسن نیز از هند و چین وارد شده است. وزیر بهداشت می‌گوید تا ابتدای تیرماه، ۱۴ میلیون نفر در کشور برای کرونا واکسینه می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات