تأیید انتقال کووید ۱۹ از انسان به گربه در مطالعه جدید

سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
دانشمندان با تجزیه‌و‌تحلیل ژنوم ویروس‌های کرونای یافت‌شده در گربه‌های آلوده، امکان انتقال ویروس از انسان به گربه‌ها را تأیید کردند.
تبلیغات

پژوهش جدیدی که قوی‌ترین شواهد بالینی تا به امروز را در مورد انتقال کووید ۱۹ از انسان به گربه ارائه می‌‎دهد، مبتنی‌ بر گزارش‌های روایی از ۱۲ ماه گذشته است؛ اما کارشناسان تأکید می‌کنند که تاکنون شواهدی از انتقال ویروسی از گربه‌های خانگی به صاحبان آن‌ها وجود ندارد. پژوهش مذکور دو مطالعه‌ی موردی از گربه‌های اهلی دچار بیماری تنفسی را شرح می‌دهد که بعداً مشخص شد ناشی از عفونت SARS-CoV-2 هستند.

به گزارش نیواطلس، تجزیه‌و‌تحلیل ژنوم ویروس یافت‌شده در گربه‌ها نشان می‌دهد که این حیوانات به احتمال زیاد به‌وسیله‌ی انسان‌ها آلوده شده بودند. پژوهشگران جهش‌های خاص گربه را در آن‌ها پیدا نکردند و تبارهای ژنومی ویروس احتمالا مستقیما با سویه‌هایی از ویروس SARS-CoV-2 مرتبط بود که در آن زمان در بریتانیا در میان انسان‌ها در حال انتشار بود. مارگارت هوزی، نویسنده‌ی مقاله، توضیح می‌دهد:

این یافته‌ها نشان می‌دهد انتقال SARS-CoV-2 از انسان به گربه در جریان دنیاگیری کووید ۱۹ در بریتانیا اتفاق افتاد و گربه‌های آلوده، بیماری تنفسی متوسط یا خفیفی نشان می‌دهند. با توجه به توانایی ویروس کرونا در آلوده کردن حیواناتِ همدم انسان، نظارت بر انتقال از انسان به گربه و از گربه به انسان اهمیت دارد.

انتقال ویروس کرونای جدید از انسان‌ها به حیوانات چندین بار در سال گذشته خصوصاً در باغ‌وحش‌ها گزارش شده بود؛ اما مطالعه جدید شواهد ارزشمندی در تأیید این مشاهدات داستان‌گونه فراهم می‌کند. جیمز وود از دانشگاه کمبریج مطالعه جدید را مهم و جالب می‌خواند و می‌گوید باید حیوانات خانگی را از نزدیک مورد نظارت قرار بدهیم. وود که در مطالعه جدید مشارکتی نداشته است، می‌گوید: «شواهد رو به افزایش حاکی از آن است که انتقال بدون علامت بیماری از انسان به سگ‌ها و گربه‌های خانگی ممکن است نسبت‌ به موارد بیماری که در این حیوانات دیده می‌شود، با فراوانی بیشتری رخ بدهد.»

ذکر این نکته مهم است که در حال‌ حاضر شواهدی وجود ندارد که حیوانات خانگی آلوده می‌توانند ویروس را به انسان منتقل کنند؛ البته بسیاری از پژوهشگران نگران‌اند که ویروس بتواند به‌آرامی و بدون علامت در میان حیوانات خانگی منتشر شود و در آن‌ها جهش پیدا کند. لارنس یانگ از دانشگاه واریک، توضیح می‌دهد:

مقاله انتقال را بررسی نمی‌کند؛ اما این احتمال را مطرح می‌کند که گونه‌های ویروس برای گونه‌های دیگری مانند گربه‌ها و سگ‌ها واگیردارتر باشد که می‌تواند در ایجاد مخازن حیوانی و خطر سرریز مجدد به انسان‌ها نقش داشته باشد.

سال گذشته شیوع عفونت کرونا در چندین مزرعه پروش مینک در دانمارک پس از اینکه دانشمندان جهش منحصربه‌فردی را در ویروس پیدا کردند، به کشتار گسترده این حیوانات منجر شد.

این نگرانی که ویروس بتواند بی‌سروصدا در جمعیت‌های حیوانی گردش کند، گونه‌های جدیدی ایجاد کند که ممکن است دوباره وارد جمعیت انسان‌ها شود، منجر به کار روی چندین واکسن سفارشی برای حیوانات شده است. اواخر ماه مارس، روسیه اولین واکسن کووید ۱۹ را برای حیوانات تأیید کرد. به گفته‌ی وزارت کشاورزی این کشور، این واکسن روی سگ‌، گربه، روباه قطبی، مینک، روباه و حیوانات دیگر آزمایش شده است.

در حال‌ حاضر هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که حیوانات خانگی در آینده به واکسیناسیون در برابر ویروس کرونا نیاز داشته باشند؛ اما به گفته‌ی پژوهشگران، نظارت نزدیک بر ویروس در جمعیت‌های حیوانی در سال‌های آینده مهم خواهد بود. النور رایلی، کارشناس بیماری‌های عفونی از دانشگاه ادینبورگ می‌گوید:

نظارت بر عفونت‌های SARS-CoV-2 هم در حیوانات اهلی و هم در حیوانات آزاد بسیار مهم است، زیرا آن‌ها مخزن بالقوه‌ای برای ماندگاری، جهش و ظهور مجدد ویروس در جمعیت انسانی فراهم می‌کنند.

این پژوهش در مجله‌ی VetRecord منتشر شده است،

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات