تهران، کرج، اصفهان و شیراز قرمز شدند

دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
مطالعه 2 دقیقه
سه روز پس از پایان گرفتن تعطیلات نوروز، تهران، کرج، اصفهان و شیراز در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.
تبلیغات

تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان از امروز ۱۶ فروردین در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند. ۶ مرکز استان اردبیل، بجنورد، کرمان، رشت، همدان و یزد هم نارنجی شدند. طبق نقشه ماسک، هم‌اکنون ۸۸ شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۱۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۹۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. گفتنی است، تعداد شهرستان‌های نارنجی و قرمز پیش از نوروز ۴۰ مورد بود که اکنون به ۲۲۷ مورد رسیده است.

وزارت بهداشت با پایان ایام نوروز اعلام کرد وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم و افزایش ترددها و دورهمی‌ها، ابتلا به کرونا را در تمام کشور صعودی کرده است. آمار مرگ‌ومیر روزانه بر اثر کرونا که از ۱۳ فروردین سه‌رقمی شد، دیروز به ۱۶۱ نفر رسید و ستاد کرونا پیش‌بینی می‌کند آمار سه‌رقمی تا سه هفته آینده ادامه داشته باشد. سخن‌گوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز ۱۲ فروردین هم خبر از خارج شدن بیش از ۱۵ هزار بیمار مبتلا به کرونا از قرنطینه و مسافرت آن‌ها در ایام نوروز داد.

در شهرستان‌هایی که در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند، تنها مشاغل ضروری به فعالیت ادامه خواهند داد و در ادارات تنها نیمی از کارمندان باید حضور یابند. مشاغل ضروری شامل مراکز امدادی و درمانی، اورژانس‌ها، داروخانه‌ها، مراکز امنیتی، مراکز اداری و خدماتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها و مراکز تأمین ارزاق و مایحتاج عمومی همچون میوه‌فروشی‌ها، مراکز عرضه محصولات لبنی و پروتئینی، نانوایی و تعمیرگاه‌ها می‌شود.

در شهرستان‌های نارنجی تنها مشاغل دسته یک و دو قادر به فعالیت خواهند بود. گروه شغلی «دو» شامل بوستان‌ها و مراکز تفریحی، مراکز خرید، پاساژها، فروشگاه‌های فروش مواد غیر غذایی، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آب‌میوه و بستنی فروشی‌ها، آرایشگاه‌ها، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی‌ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی‌ها، اسباب‌بازی فروشی‌ها، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی پوشاک، پارچه‌فروشی‌ها، پرده‌سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم‌التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی‌ها، مشاوران املاک، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل می‌شود.

پیش از این گفته شده بود واکسیناسیون عمومی کرونا در ایران زمستان ۱۴۰۰ آغاز می‌شود؛ حال با نزدیک شدن واکسن‌های ایرانی به مرحله سوم تست انسانی، پیش‌بینی می‌شود واکسیناسیون همگانی از مهرماه آغاز شود. مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت شب گذشته خبر از ارسال شدن محموله واکسن آسترزنکا از طریق کوواکس داد. کیانوش جهانپور در توییتی گفت:

بیش از ۷۰۰ هزار دز واکسن آکسفورد/آسترزنکا تولیدی شرکت SK-Bio کره جنوبی، دقایقی پیش از مسیر آمستردام به مقصد تهران، بارگیری و ارسال شد. کل سفارش خرید ایران از سبد COVAX بالغ بر ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن کرونا است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات