طرح آزمایشی ایالت نیویورک برای مدیریت واکسیناسیون کووید 19 بر پایه‌ی بلاک ‌چین

جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
طرح جدید ایالت نیویورک، ادعای ساکنان این ایالت مبنی بر نتیجه‌ی منفی آزمایش کووید ۱۹ یا گواهی واکسیناسیون آن‌ها را به‌صورت دیجیتال راستی‌آزمایی می‌کند.
تبلیغات

با ادامه‌ی تزریق واکسن کووید ۱۹ در سراسر جهان، احساس آرامش خاطر دوباره پدیدار می‌شود. این روند امیدوارکننده به نظر می‌رسد؛ اما چالش جدید، یعنی تشخیص افراد واکسینه‌شده از افراد واکسینه‌نشده هنوز پابرجا است. در آمارهای مختلف ادعا شده است که از آغاز واکسیناسیون در ابتدای ماه مارس، تنها تعداد بسیار اندکی از جمعیت جهان به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. این تعداد هنوز بسیار کم است؛ اما در برخی مناطق همچون تگزاس با امیدواری نسبت به ازسرگیری رویه‌های عادی زندگی، به‌صورت خوش‌بینانه‌ای قوانین مربوط به استفاده از ماسک را کنار گذاشته‌اند.

بااین‌حال، ایالات دیگر در آمریکا، اقدامات احتیاطی ایمن‌تری برای اطمینان از میانه‌روی به‌دنبال ادامه‌ی روند واکسیناسیون کووید ۱۹ در پیش گرفته‌اند. برای مثال براساس گزارش کوین‌تلگراف، اندرو کوومو، فرماندار نیویورک در حال حاضر از طرح آزمایش Excelsior Pass پرده برداشته که راهکاری مبتنی بر پلتفرم مجوز سلامت دیجیتال IBM است. این فناوری بر پایه‌ی بلاک چین ساخته شده است. براساس گزارش وب‌سایت ایالات نیویورک، طرح Excelsior Pass واکسیناسیون افراد یا جدیدترین آزمایش کووید ۱۹ آن‌ها را که نتیجه‌ای منفی داشته است،مطابق با دستورالعمل‌های ایالت نیویورک از طریق انتقال محرمانه‌ی اطلاعات بین مشاغل تأیید می‌کند.

بلاک‌چین به‌اشتراک‌گذاری امن داده‌ها را امکان‌پذیر می‌کند

جیسون کلی، مدیر کل بخش خدمات IBM در گفت‌وگو با کوین‌تلگراف خاطرنشان کرد که نیویورک، برنامه‌ی شرکت یادشده را برای پاسخ‌گویی به نیازهای خاص این ایالت تغییر داده است. او گفت:

اصلاحاتی برای رفع این نیازها در حال انجام و فناوری پایه، همان سیستم مجوز سلامت دیجیتال IBM است.پلتفرم مجوز سلامت دیجیتال IBM،  از بلاک‌چین برای ایجاد «هویت خودمختار» استفاده می‌کند

طرح Excelsior Pass در ابتدا روز ۲۷ فوریه در جریان بازی تیم بسکتبال بروکلین ‌نتز در ورزشگاه بارکیلز سنتر آزمایش شد. روز دوم ماه مارس، این برنامه بار دیگر در بازی تیم هاکی نیویورک‌ رنجرز در ورزشگاه مدیسون اسکوئر گاردن به‌طور آزمایشی اجرا شد. نتایج این آزمایش‌ها هنوز مشخص نشده است؛ اما کلی توضیح داد که عملکرد Excelsior Pass مشابهکارت پرواز شرکت هواپیمایی موبایل‌ایرلانز است. او افزود:

افراد می‌توانند کارت سلامتی خودشان را چاپ یا روی گوشی هوشمند ذخیره کنند. برای آگاهیِ حوزه‌ی [نظارتی] از معتبر یا نامعتبر بودن مجوز، از یک کد QR استفاده شده است. هدف طرح مذکور، ایجاد این توانایی برای ساکنان ایالت است که با روشی آسان، داوطلبانه و امن، ادعایشان مبنی ‌بر نتیجه‌ی منفی آزمایش کووید ۱۹ یا گواهی واکسیناسیون را به‌صورت دیجیتال اثبات کنند.

هنگامی که بلاک‌چین با سازمان‌هایی به ‌اشتراک گذاشته می‌شود که به مجوز سلامت تأییدشده نیاز دارند، این فناوری در خصوصی‌ ماندن اطلاعات نقشی مهم بر عهده دارد. اریک پیسکینی، نایب‌رئیس بخش بلاک‌چین در مرکز مراقبت‌های بهداشتی واتسون IBM گفته بود که پلتفرم مجوز سلامت دیجیتال، در کنار مدارک معتبر، به‌طور خاص از بلاک‌چین برای ایجاد «هویت خودمختار» استفاده می‌کند.

IBM’s Digital Health Pass / پلتفرم مجوز سلامت دیجیتال IBM

کلی در ادامه به این نکات اشاره کرد که پلتفرم مجوز سلامت دیجیتال IBM روی استانداردهای باز اجرا می‌شود، مشارکت با سایر پلتفرم‌ها را امکان‌پذیر می‌کند و جزئیات فناوری استفاده‌شده در برنامه را در دسترس قرار می‌دهد. او گفت:

IBM راهکاری ایجاد کرده است که از معماری باز بهره می‌برد و پیوستن سایر ایالت‌ها به این اقدامات را امکان‌پذیر می‌کند. این [پلتفرم] می‌تواند زیربنایی برای اکوسیستمی ایمن و مرتبط فراهم کند که دولت‌ها، مشاغل و مردم سراسر کشور [ایالات متحده] را قادر می‌سازد به‌صورت ایمن‌تر و مطمئن به دنیای واقعی پساهمه‌گیری پا بگذارند.

مناطق دیگر نیز بلاک‌چین را به‌عنوان راه ‌حل می‌پذیرند؟

 این پلتفرم به ساکنان ایالت یادشده امکان می‌دهد تا داوطلبانه و به دلخواه خودشان، وضعیت سلامتی‌شان را در زیرمجموعه‌ی اطلاعات شخصی استفاده‌شده در ساخت مجوز سلامت، بدون آن‌که افشا شود به ‌اشتراک بگذارند.

پلتفرم IBM  به‌طور کلی حریم خصوصی را بهبود می‌بخشد و بسیار سازگارتر از سیستم‌های سنتی است

همان‌گونه که ذکر شد، راه‌حل مبتنی‌ بر بلاک‌چین به‌خوبی می‌تواند حلقه‌ی گمشده در پیشرفت مدیریت واکسیناسیون بیماری کووید ۱۹ باشد. شرکت داروسازی آمریکایی مدرنا به‌تازگی اعلام کرده است که قصد دارد با IBM همکاری کند. این همکاری در راستای آگاهی از توانایی فناوری‌های نوظهوری همچون بلاک‌چین، هوش مصنوعی و پردازش ابری هیبریدی در مدیریت کاربردی‌تر واکسیناسیون کووید ۱۹ صورت می‌گیرد. شرکت مذکور در حال بررسی نحوه‌ی استفاده از پلتفرم مجوز سلامت دیجیتال در سراسر ایالات متحده، به‌عنوان راهکاری برای مدیریت واکسیناسیون است.

علاوه‌ بر پلتفرم مجوز سلامت دیجتال IBM، شرکت Everyware، ارائه‌دهنده‌ی خدمات در حوزه‌ی ردیابی دارایی در بریتانیا، در حال استفاده از سیستم ثبت توزیع‌شده‌ی پروژه‌ی هِدرا هش‌گراف (Hedera Hashgraph) برای مدیریت ذخیره و تزریق واکسن است. لایه‌ی پایه در هدرا علاوه ‌بر ایجاد برچسب زمانی قابل‌تأیید و سازمان‌دهی وقایع در زنجیره‌ی تأمین واکسن، به ارائه‌دهنگان خدمات بهداشتی امکان می‌دهد داده‌ها را با سایر بخش‌های درگیر در زنجیره‌ی تحویل واکسن به ‌اشتراک بگذارند. این راهکارِ ذخیره‌سازی برای نظارت روی توزیع و تزریق واکسن، از نیروی انسانی نیز استفاده می‌کند.

برزیل نیز در حال استفاده از سیستم مبتنی ‌بر بلاک‌چین برای ردیابی افرادی است که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. این راهکار که با عنوان «شبکه‌ی ملی داده‌های سلامت» شناخته می‌شود، مبتنی ‌بر فریم‌ورک هایپرلجر فابریک (Hyperledger Fabric) است و هنگامی که افراد واکسن دریافت می‌کنند، اطلاعات را روی بلاک‌چین بارگذاری می‌کند.

موارد استفاده از بلاک‌چین برای مدیریت واکسیناسیون بسیار زیاد است؛ اما در برخی مناطق که به‌ دنبال استفاده از راهکارهای مشابه هستند، مقررات وضع‌شده ممکن است چالش‌هایی ایجاد کند. برایان پلاتز، مدیرعامل شرکت Fluree که پلتفرمی بر پایه‌ی بلاک‌چین برای مدیریت داده است، در گفت‌وگو با کوین تلگراف اشاره کرد که مسائل نظارتی در مورد به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها همیشه وابسته به جزئیات خاص در انتخاب زیرساخت‌ها و پیاده‌سازی‌ها است. پلاتز خاطرنشان کرد که فناوری‌های معتبر مجوزدهی همچون پلتفرمی که IBM توسعه داده است، به‌طور کلی حریم خصوصی را بهبود می‌بخشد و بسیار سازگارتر از سیستم‌های سنتی است. او گفت:

فناوری‌های معتبر مجوزدهی از بسیاری جهات برای رسیدگی به حریم خصوصی روش‌های بهتری هستند؛ زیرا آن‌ها کنترل داده‌های حساسی همچون اطلاعات پزشکی را بیشتر در اختیار مالک اطلاعات قرار می‌دهند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات