نوزاد سوئدی در رحم مادر به ویروس کرونا مبتلا شد

چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌گزارش پژوهشگران سوئدی، کودکی در رحم مادر به کووید ۱۹ مبتلا شده بود و ویروس کرونا مدت کوتاهی پس از تولد در بدن او جهش پیدا کرد.
تبلیغات

زن باردار مشکوک به کووید ۱۹ درحالی‌که ناگهان دچار درد شدید شکم شده بود، سریعا با آمبولانس به بیمارستان دانشگاه اسکونه در سوئد برده شد. پزشکان متوجه شدند ضربان قلب کودک متولدنشده به‌طور غیرطبیعی بسیار کم است که می‌تواند نشانه‌ی نرسیدن اکسیژن کافی به او باشد. آن‌ها عمل سزارین اورژانسی انجام دادند و کودک چند دقیقه بعد به‌دنیا آمد.

آزمایش خون نوزاد تأیید کرد اکسیژن او بسیار کم است و نمونه‌گیری گلو نشان داد هم مادر و هم نوزاد دچار کووید هستند. با استفاده از نمونه‌ی گرفته‌شده از گلوی مادر و نوزاد، ژنوم ویروس توالی‌یابی شد تا این احتمال تأیید شود که نوزاد هنگامی به کووید ۱۹ آلوده شده ‌که درون رحم مادر بوده است. پژوهشگران دریافتند ژنوم ویروسی در مادر و کودک یکسان است.

ازآنجاکه نوزاد بلافاصله پس از سزارین از مادر جدا شده و هنگام انجام آزمایش‌ها با اعضای دیگر خانواده در تماس قرار نگرفته بود، یافته‌ها تأیید کرد که او قبل از تولد آلوده بوده است. اگرچه چند روز بعد توالی‌یابی ژنتیکی نشان داد که جمعیت ویروس کودک تغییر یافته و حاوی نسخه‌ی جهش‌یافته‌ای از ویروس به‌همراه سویه‌ی اصلی ویروس است که از مادر به او منتقل شده.

اگرچه جهش پیدا‌کردن ویروس‌ها عادی است، این جهش که A107G نامیده می‌شود، درست پنج روز پس از تولد کودک اتفاق افتاد. تغییرات ژنتیکی ممکن است براثر مواجهه‌ی کودک با محیط خارجی بیرون از رحم مادر برانگیخته شده باشد. اگرچه تعجب‌آور بود که این جهش منفرد با چه سرعتی رخ داد.

به‌گفته‌ی پژوهشگران، مهم‌ترین یافته‌ی آن‌ها تغییراتی بود که در جفت مشاهده کردند. جفت خون و موادمغذی را به جنین می‌رساند و مواد زائد را از آن دور می‌کند و برای رشد و بهزیستی جنین حیاتی است. پژوهشگران متوجه شدند نیمی از بافت جفت آسیب دیده بود. التهاب گسترده‌ای وجود داشت و پروتئین ویروس کرونا در سمت مادری و جنینی جفت دیده می‌شد. همچنین، پژوهشگران پروتئین‌های ویروس کرونا را در تمام مناطقی پیدا کردند که براثر التهاب آسیب دیده بود.

مادر سریعا از عفونت کووید ۱۹ بهبود پیدا کرد و چهار روز پس از زایمان از بیمارستان مرخص شد؛ اما کودک به مراقبت‌های ویژه نوزادی نیاز داشت؛ زیرا زودتر از موعد متولد شده بود (هفته‌ی ۳۴ بارداری). کودک آنتی‌بادی‌های علیه ویروس را ایجاد کرده بود و پس از تولد علائم شدیدی نداشت. بنابراین، سیستم ایمنی بدن خود کودک ویروس را خنثی کرده بود؛ زیرا پژوهشگران آنتی‌بادی‌های ویروس را در شیر مادر پیدا نکردند.

پژوهش جدیدی که در مجله‌ی British Journal of Obstetrics and Gynaecology منتشر شده، از معدود مقالات علمی است که انتقال ویروس کرونا ازطریق جفت را بررسی کرده است. مطالعات گذشته نارسایی سریع جفت و ریتم غیرطبیعی قلب جنین را گزارش کرده‌اند که مشابه همان چیزی است که پژوهشگران مطالعه‌ی جدید پیدا کردند.

درحالی‌که هزاران زن باردار آلوده در سراسر دنیا وجود دارند، به‌نظر می‌رسد انتقال مادر به کودک در رحم عارضه‌ی نادری از کووید در جریان بارداری باشد. دانشمندان فکر می‌کنند علت این امر سد جفت است که از کودک درون رحم دربرابر بیشتر عفونت‌ها محافظت می‌کند. همچنین، گیرنده‌ی مهم موردنیاز ویروس کرونا برای ورود به سلول‌ها که گیرنده‌ی ACE-2 نامیده می‌شود، در سطوح پایینی در جفت وجود دارد.

در موارد نادر، ویروس کرونا می‌تواند به جفت آسیب برساند و به کمبود اکسیژن در کودک متولدنشده منجر شود؛ حتی اگر مادر به مورد خفیفی از کووید در اواخر بارداری مبتلا باشد. پژوهشگران می‌گویند یافته‌های آن‌ها نشان می‌دهد در نحوه‌ی نظارت بر زنان باردار مبتلا به کووید ۱۹ باید تجدیدنظر کنیم و آن‌ها را به‌عنوان گروه درمعرض خطر مهم‌تری درنظر بگیریم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات