فصل آینده‌ی آنفلوانزا می‌تواند بسیار غیرعادی و بد باشد

جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با کاهش ایمنی مردم دربرابر ویروس‌های آنفلوانزا و عدم اطلاعات کافی درزمینه‌ی سویه‌های غالب فصل آینده برای طراحی واکسن، ممکن است با فصل آنفلوانزای بدی رو‌به‌رو شویم.
تبلیغات

فاصله‌گیری اجتماعی شیوع آنفلوانزا و ویروس‌های تنفسی دیگر را تقریبا سرکوب کرده، بنابراین شیوع آینده می‌تواند شدیدتر باشد و ممکن است در زمان غیرطبیعی یا غیرمنتظره‌ای رخ دهد.

در کوتاه‌مدت، موارد کمتر آنفلوانزا به‌معنای مرگ و بستری شدن کمتر براثر آنفلوانزا است و از فشار وارده بر سیستم مراقبت‌های بهداشتی که اکنون تحت فشار کووید ۱۹ قرار گرفته است، کم می‌کند.

به گزارش لایو ساینس، موارد ویروس‌های فصلی دیگر ازجمله ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV)، ویروس‌های کرونای عامل سرماخوردگی و ویروس‌های پاراآنفلوانزا که موجب عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی می‌شوند، نیز امسال احتمالا به خاطر اقدامات احتیاطی مرتبط با ویروس کرونا مانند پوشیدن ماسک، فاصله‌گیری اجتماعی، شستن دست و سفرهای بین‌المللی محدود به میزان قابل‌توجهی کمتر بوده است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بروز وقفه‌ در ویروس‌های فصلی ممکن است موجب افزایش آسیب‌پذیری ما شود، زیرا افراد کمتری درمعرض سویه‌های درگردش قرار می‌گیرند و دربرابر آن‌ها ایمنی کسب می‌کنند. شوتا بانسال، بوم‌شناس بیماری در دانشگاه جورج تاون در واشینگتن گفت: «میزان حساسیت درجمعیت درحال افزایش است». برای مثال، طبق معمول، کودکانی که قبلا درمعرض ویروس‌ها قرار نگرفته‌اند، متولد می‌شوند، اما تعداد کمتری از آن‌ها با ویروس‌هایی مواجه می‌شوند که به‌طور متوسط طی یک سال نوزاد با آن‌ها رو‌به‌رو می‌شود. در همین حین، ایمنی در بزرگسالانی که قبلا درمعرض ویروس‌ها قرار گرفته‌اند، کاهش پیدا می‌کند. بانسال گفت: «افراد بدون ایمنی یا دارای ایمنی پایین مانند سوختی برای آتش آنفلوانزا هستند. هرچه سوخت بیشتری در دسترس باشد، شیوع راحت‌تر آغاز می‌شود».

راشل بیکر، همه‌گیرشناس دانشگاه پرینستون گفت: «چنین شیوعی ممکن است با رفع اقدامات احتیاطی کووید ۱۹ آغاز شود؛ اما با افزایش اندازه‌ی جمعیت آسیب‌پذیر، باید برای شیوع خارج از فصل و احتمالا شیوع‌های بزرگی آماده باشیم».

نیوساوت‌ولز استرالیا معمولا بین آوریل تا ژوئن شاهد اوج موارد RSV است؛ اما در جریان فصل ۲۰۲۰، تعداد آزمایش‌های مثبت RSV درمقایسه‌با سال‌های اخیر بیش از ۸۵ درصد کاهش پیدا کرد؛ درحالی‌که اواخر دسامبر پس از رفع محدودیت‌های کووید ۱۹ در این ایالت، موارد RSV افزایش یافت. معمولا در سال‌های گذشته در اواخر دسامبر تنها چند مورد گزارش می‌شد؛ اما در سال ۲۰۲۰، طی فقط دو هفته ۶ هزار آزمایش RSV مثبت گزارش شد. بیکر گفت این وضعیت استرالیا می‌تواند پیشگویی جالبی از چیزی باشد که در نیمکره‌ی شمالی اتفاق خواهد افتاد.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا فصل‌های آینده آنفلوانزا بد خواهد بود؛ اما نبود سویه‌های در گردش آنفلوانزا، آماده شدن برای فصل آینده را دشوارتر می‌کند. دانشمندان معمولا ردیابی می‌کنند که چگونه سویه‌های مختلف آنفلوانزا در طول زمان جهش پیدا می‌کنند تا پیش‌بینی کنند که در فصل آینده چه نسخه‌هایی از ویروس ممکن است شایع باشد. این نمونه‌گیری زودهنگام به آن‌ها کمک می‌کند تا از قبل واکسن‌های جدید آنفلوانزا را طراحی کنند.

با توجه به موارد کم آنفلوانزا برای نمونه‌گیری در سال جاری، دانشمدان با کمبود داده مواجه هستند. فلورین کرامر، ویروس‌شناس و کارشناس آنفلوانزا در مدرسه پزشکی آیکان در مانت‌ساینای گفت سطوح پایین ویروس‌های گردش ازنظر تئوری می‌تواند برخی از سویه‌های آنفلوانزا را نابود کند؛ اما از طرف دیگر، ممکن است سویه‌های کاملا جدیدی ظاهر شوند که دانشمندان درمورد آن‌ها چیزی نمی‌دانند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات