واریانت بریتانیایی کووید ممکن است ۳۰ درصد کشنده‌تر باشد

یک‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
نخست‌وزیر بریتانیا هشدار می‌دهد که واریانت B117 ویروس کرونا ممکن است میزان مرگ‌و‌میر را افزایش داده و نیز قابلیت انتقال آن تا ۷۰ درصد بیشتر باشد.
تبلیغات

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز جمعه همان‌طور که درمورد محدودیت‌های شدیدتر مسافرتی و تداوم دستور خانه‌نشینی هشدار می‌داد، گفت واریانت جدید ویروس کرونا که در بریتانیا ظاهر شده است، ممکن است تا ۳۰ درصد مرگ‌بارتر باشد.

در یافته‌هایی که امیدها در این مورد را ازبین می‌برد که واریانت درحال شیوع B117 در طول زمان کمتر کشنده شود، پژوهشگران گروه مشورتی تهدیدهای ویروسی نوظهور بریتانیا، نتیجه گرفتند که واریانت جدید ممکن است موجب افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی در میزان مرگ‌و‌میر شود. دانشمندان خواستار اعمال کنترل شدیدتر شدند و گفتند این وضعیت می‌تواند کشور را به نقطه‌ی آغاز بازگرداند.

به گزارش گاردین، نخست‌وزیر بریتانیا در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه، درمورد چشم‌انداز بازگشت قریب‌الوقوع به زندگی عادی، با ذکر اینکه از هر ۱۰ فرد بزرگسال در انگلیس یک نفر واکسن را دریافت کرده است، گفت: «درحال‌حاضر نرخ عفونت بسیار بالا است و فکر می‌کنم باید دراین‌باره واقع‌بین باشیم. فکر می‌کنم باید برای مدت زمان طولانی به شیوه‌ی دیگری با ویروس کرونا زندگی کنیم.»

جانسون سرعت تحویل واکسن را مورد تحسین قرار داد. در این کشور تاکنون ۵/۴ میلیون دوز واکسن تزریق شده است و دولت باید تا ۱۵ فوریه چهار گروه اولی را که برای واکسیناسیون در اولویت هستند، واکسینه کند.

پاتریک ولنس، مشاور علمی ارشد بریتانیا شواهد اولیه درمورد واریانت بریتانیایی را که ابتدا در ماه سپتامبر در جنوب شرقی انگلیس پیدا شد و سپس در سراسر کشور گسترس یافت، به اشتراک گذاشت. کشف واریانت جدید عامل اساسی لغو بیشتر معاشرت‌های مرتبط با کریسمس بود و منجر به ممنوعیت سفر به سرتاسر جهان شد. وی برای توضیح مقیاس تفاوت گفت درمورد واریانت جدید به‌ازای هر هزار فرد ۶۰ ساله‌ی آلوده به سویه‌ی جدید، شاید ۱۳ یا ۱۴ نفر جان خود را از دست بدهند، درحالی‌که این رقم درمورد سویه‌ی اصلی ۱۰ مورد در هزار نفر بود. همچنین تصور می‌شود که قابلیت انتقال واریانت جدید ۳۰ تا ۷۰ درصد بیشتر باشد. ولنس گفت: «هیچ سن ترجیحی وجود ندارد و مانند واریانت اصلی می‌تواند روی افراد همه‌ی سنین اثر بگذارد.»

دکتر دیوید استرین، مدرس دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر گفت:«این احتمال که واریانت بریتانیایی نه‌تنها واگیردارتر که همچنین مرگ‌بارتر از واریانت‌های پیشین باشد، نگران‌کننده است. واقعیت مهم این است که با تلاش زیاد و استراتژی‌های درمانی مناسب نرخ مرگ‌و‌میر در بریتانیا به یک سوم کاهش پیدا کرده بود. اما اگر عدد جدید مرگ‌و‌میر درست باشد، این تلاش‌ها بی‌حاصل و دوباره به نقطه اول بازگشته‌ایم.»

گفته می‌شود واکسن‌ها دربرابر واریانت جدید نیز مؤثر هستند. اما یافته‌های اولیه نگران‌کننده‌ای درمورد واریانت‌های دیگری که در آفریقای جنوبی و برزیل شناسایی شده است، وجود دارد. ولنس گفت آن‌ها ممکن است ویژگی‌های خاصی داشته باشند که آسیب‌پذیری آن‌ها دربرابر واکسن را کاهش دهد، اگرچه شواهدی درمورد قدرت انتقال بیشتر آن‌ها وجود ندارد.

پیش‌از‌این، فیلمی منتشر شد که در آن مت ‌هانکوک، وزیر بهداشت بریتانیا می‌گفت شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد واریانت آفریقای جنویی کارآیی واکسن را حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. فیلم مربوط به وبینار آنلاینی با آژانس‌های مسافرتی بود که هانکوک در آن می‌گفت:

شواهدی در حوزه‌ی عمومی وجود دارد که واریانت آفریقای جنوبی کارآیی واکسن را حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. ما تعدادی از واریانت آفریقای جنوبی را در پروتون داون پیدا کرده‌ایم و درحال آزمایش آن هستیم. یک کارآزمایی بالینی در آفریقای جنوبی برای بررسی اثربخشی واکسن آسترازنکا درحال انجام است. با‌این‌حال اگر مردم را واکسینه کنیم و سپس واریانت جدیدی ظاهر شود که بتواند از تأثیر واکسن فرار کند، دوباره به نقطه‌ی اول برمی‌گردیم.

انتشار این اخبار موجب ناامیدی مردم درمورد رفع محدویت‌ها شد. ارقام رسمی منتشرشده در روز جمعه نشان می‌داد نرخ عفونت درحال کاهش است، اما سرعت کاهش آن بسیار کم است. طبق بررسی‌های اداره آمار ملی بریتانیا که با نمونه‌گیری تصادفی از خانواده‌ها به دست آمده است، در ۳ تا ۱۶ ژانویه، ۱/۹ درصد از افراد در جامعه انگلیس یا یک نفر از هر ۵۵ نفر دچار کووید بودند که از مقدار یک در ۵۰ که از ۲۷ دسامبر تا ۲ ژانویه وجود داشت، کمتر است. روز جمعه نتیجه‌ی مثبت آزمایش ۴۰۲۶۱ فرد دیگر و ۱۴۰۱ مورد مرگ جدید گزارش شد. رقم هفتگی مرگ یعنی ۸۶۸۶ در هفت روز گذشته ۱۶/۴ درصد افزایش داشت. کریس ویتی، مقام ارشد پزشکی انگلیس گفت: «به‌طورکلی تعداد عفونت‌ها درحال کاهش است اما در سطح بسیار بالایی قرار دارد و بسیار خطرناک است. تغییری بسیار کوچک می‌تواند دوباره موجب تشدید عفونت‌ها شود.» ولنس گفت: «نرخ مرگ‌و‌میر وحشتناک است و قبل از اینکه شروع به کاهش کند، برای مدتی بالا خواهد ماند.»

وزرا در تلاش هستند تا به‌منظور محافظت از دستاوردهای برنامه واکسیناسیون اقدامات مرزی را سخت‌تر کنند و برخی دولت‌ها هشدار داده‌اند که کنترل‌های سخت برای ماه‌ها اجرا می‌شود. جانسون در پاسخ به سوالی درمورد محدودیت‌های سخت‌تر گفت: «ممکن است برای محافظت از مرزهای خود مجبور باشیم به اقدامات بیشتری دست بزنیم.»

دولت بریتانیا درحال راه‌اندازی کارزار تبلیغاتی جدیدی است که شامل تصاویر بیماران به‌شدت بدحال کووید و کارکنان پزشکی درمانده است و مردم را به رعایت محدودیت‌ها تشویق می‌کند. این تبلیغات که از رسانه‌های مختلف پخش خواهد شد، حاوی این پیام است: «آیا می‌توانید به چشمان آن‌ها نگاه کنید و به آن‌ها بگویید که با ماندن در خانه به آن‌ها کمک می‌کنید؟»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات