ایمنی طبیعی پس از کووید حداقل ۵ ماه دوام دارد

یک‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ایمنی حاصل از عفونت طبیعی کووید حداقل پنج ماه دوام دارد؛ ولی افرادی که قبلا دچار عفونت شده‌اند، باید برای پیشگیری از انتقال ویروس به دیگران اقدامات احتیاطی را انجام دهند.
تبلیغات

اخبار خوبی برای افرادی که به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، وجود دارد. برای حدود ۱۰۰ میلیون نفر آلوده به ویروس کرونا در سراسر جهان، مقاله‌ی جدید موجب آرامش خاطر می‌شود؛ به‌ نظر می‌رسد عفونت‌های مجدد نادر باشند و ممکن است حداقل به‌ مدت ۵ ماه در برابر کووید ۱۹ محافظت شوید.

مطالعه‌ی جدید که بزرگ‌ترین در نوع خود به‌ شمار می‌رود، بیش از ۲۰ هزار نفر از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی بریتانیا را مورد پیگیری قرار داد و آن‌ها را به‌طور منظم از نظر عفونت و آنتی‌بادی مورد آزمایش قرار داد. پژوهشگران سازمان بهداشت عمومی انگلیس (PHE) از ماه ژوئن تا نوامبر از بین ۶۶۱۴ شرکت‌کننده‌ای که آزمایش آنتی‌بادی آن‌ها مثبت شد یا هنگام پیوستن به مطالعه آزمایش آنتی‌بادی یا PCR مثبت داشتند، ۴۴ مورد عفونت مجدد بالقوه پیدا کردند و در میان بیش از ۱۴ هزار نفری که آزمایش ویروس هنگام آغاز مطالعه در آن‌ها منفی بود، ۴۰۹ مورد عفونت جدید وجود داشت. نتایج کامل این مطالعه هنوز منتشر نشده است؛ اما PHE به وب‌سایت خبری واکس گفته است به‌زودی نسخه‌ی پیش‌چاپ منتشر خواهد شد.

در اطلاعیه‌ی مطبوعاتی آژانس آمده است که براساس شواهد تأییدی، فقط دو مورد از ۴۴ عفونت مجدد بالقوه، «احتمالی» در نظر گرفته شدند و سایرین «ممکن» تلقی شدند. بنابراین اگر تمام ۴۴ عفونت مجدد واقعی باشند، به معنای ۸۳ درصد خطر کمتر عفونت مجدد در مقایسه‌ با کارکنانی است که هرگز دچار ویروس نشده‌اند. اگر فقط دو مورد تأیید شود، محافظت تا ۹۹ درصد افزایش پیدا می‌کند. بر این ‌اساس، سطوح محافظت حاصل از ایمنی طبیعی مانند محافظت حاصل از واکسن‌های تأییدشده کووید ۱۹ است.

همچون واکسن‌ کووید ۱۹، هنوز مشخص نیست ایمنی پس از عفونت تا چه مدت ادامه دارد. آنتی‌بادی‌ها ممکن است پس از پنج ماه ناپدید شوند یا به مدت بسیار بیشتری دوام داشته باشند؛ چیزی که پژوهشگران مطالعه‌ی در حال انجام که به مدت ۱۲ ماه ادامه خواهد داشت، قصد بررسی آن را دارند. آکیکو ایواساکی، ایمنی‌شناس دانشگاه ییل، می‌گوید: «مطالعه‌ی جدید موجب این دلخوشی می‌شود که آنتی‌بادی‌هایی که به‌طور طبیعی به دست آمده‌اند، در پیشگیری از عفونت‌های مجدد کاملا مؤثر هستند.»

یافته‌های مطالعه‌ی جدید با نتایج مقاله‌ی دیگری روی کارکنان مراقبت‌های بهداشتی که در ماه دسامبر در مجله‌ی New England Journal of Medicine منتشر شد، همخوانی دارد: پژوهشگران دریافتند افرادی که دارای آنتی‌بادی‌های کووید ۱۹ بودند، نسبت‌ به کسانی که داری آنتی‌بادی‌های مذکور نبودند، به مدت ۶ ماه از محافظت بهتری برخوردار بودند.

اما ایواساکی می‌گوید: «همچین می‌توان داده‌ها را چنین تفسیر کرد که محافظت در برابر عفونت مجدد کامل نیست؛ خصوصا برای افرادی که در اولین موج (مارس تا آوریل ۲۰۲۰) به کووید مبتلا شدند.» بنابراین خبر خوب برای افرادی که قبلا به کووید ۱۹ دچار شده‌اند، با هشداری دراین‌باره همراه است که آن‌ها هنوز می‌توانند برای دیگران خطرناک باشند. آنتی‌بادی‌ها ممکن است در بیشتر افراد در برابر دومین مورد کووید ۱۹ محافظت کند؛ اما شواهد اولیه از مرحله‌ی بعدی مطالعه نشان می‌دهد برخی از این افراد ممکن است حامل سطح بالایی از ویروس باشند و بتوانند آن را به دیگران منتقل کنند. سوزان هاپکینز، سرپرست مطالعه در بیانیه‌ای می‌گوید:

اکنون می‌دانیم بیشتر افرادی که قبلا دچار ویروس شده‌اند و آنتی‌بادی تولید کرده‌اند، در برابر عفونت مجدد محافظت می‌شوند؛ اما این مسئله کامل نیست و هنوز نمی‌دانیم حفاظت تا چه مدت دوام دارد.

به عبارت دیگر حتی اگر به کووید ۱۹ مبتلا شده باشید، بعید است به‌زودی دوباره واقعا بیمار شوید؛ اما باید در نظر بگیرید که اگر دوباره عفونی شوید، ممکن است بدون علامت باشید ولی خطر انتقال ویروس به دیگران وجود دارد. این بدان معنا است که باید همچنان اقدامات احتیاطی مانند پوشیدن ماسک و فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنید. به همین دلیل است که ایمنی‌شناسان به افرادی که قبلا دچار ویروس شده‌اند، گفته‌اند وقتی نوبتشان برسد، به فکر دریافت واکسن باشند.

هنوز نادانسته‌های زیادی در مورد ایمنی پس از کووید وجود دارد: ایمنی حاصل از عفونت طبیعی نسبت ‌به ایمنی حاصل از واکسن چقدر دوام دارد؟ واریانت‌های جدید ویروس کرونا چه تأثیری بر آن دارند؟ احتمال داشتن پاسخ ایمنی ماندگار در چه افرادی بیشتر است؟ شواهدی داریم که نشان می‌دهند افراد مختلف ممکن است پس از عفونت‌های کووید ۱۹، پاسخ‌های آنتی‌بادی متفاوتی داشته باشند.

ممکن است عواملی مانند جنس و شدت بیماری روی قدرت پاسخ ایمنی فرد اثر داشته باشد. در حال‌ حاضر پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اگر ایمنی بازماندگان ویروس به مدت کافی دوام داشته باشد، آن‌ها ممکن است به ما کمک کنند سریع‌تر به ایمنی جمعی برسیم؛ اما با توجه به اینکه کمی بیش از یک سال است که ویروس جدید برای انسان‌ها شناخته شده، ممکن است مدتی طول بکشد تا به پاسخ قطعی در این زمینه برسیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات