چرا ورزش گروهی ممکن است بهتر از تمرینات انفرادی باشد؟

چرا ورزش گروهی ممکن است بهتر از تمرینات انفرادی باشد؟

ورزش گروهی مزایای جسمی و روانی زیادی دارد و به افراد کمک می‌کند به فعالیت‌های ورزشی خود پایبند بمانند.

ورزش گروهی بسیار متداول است؛ به‌گونه‌ای که حدود ۴۰ درصد از ورزش‌کارانی که به‌طور‌منظم ورزش می‌کنند، در کلاس‌های تناسب‌اندام گروهی شرکت می‌کنند. پیش از دنیاگیری ویروس کرونا، کالج پزشکی ورزشی آمریکا پیش‌بینی کرده بود تناسب‌اندام گروهی یکی از سه روال غالب در صنعت تناسب‌اندام در سال ۲۰۲۰ خواهد بود و دلیل قانع‌کننده‌ای هم دارد.

ورزش مزایای آشکاری برای سلامتی و بهزیستی و اثرهای جانبی مثبتی دارد. برای مثال، باعث می‌شود به کاهش فشار‌خون و بهبود کنترل قند‌خون و خواب بهتر فکر کنید. ورزش گروهی نیز اثرهای مفیدی دارد. این‌ مطلب را دو تن از استادان دانشگاه آیووا تهیه و در وب‌سایت The Conversation منتشر کرده‌اند که در آن، دلایل مبتنی‌بر پژوهش در‌باره‌ی این موضوع آمده است که چرا ورزش گروهی ایده‌ی مناسبی است.

الگوبرداری از رفتار دیگران

افراد دیگر روی نگرش‌ها و پاسخ‌های عاطفی شما دربرابر ورزش اثر می‌گذارند؛ یعنی می‌توانند روی احساستان درزمینه‌ی ورزش تأثیرگذار باشند. این امر برای تعیین این امر بسیار مهم است که آیا ورزش می‌کنید یا نه. اگر افرادی را بشناسید که به‌طور‌منظم ورزش می‌کنند، ورزش را عملی مثبت‌تر، متداول‌تر، مطلوب‌تر و شدنی درک خواهید کرد.

پژوهشگران حوزه‌ی ورزش و روان‌شناسی می‌دانند که افراد از چندین روش مختلف تحت‌تأثیر اطرافیان خود قرار می‌گیرند. شناختن افراد دیگری که وزنه‌برداری یا در کلاس‌ اسپینینگ (دوچرخه‌ ثابت) شرکت می‌کنند، روی نگرش‌های صریح و ضمنی شما (افکار و احساسات) درباره‌ی ورزش اثر می‌گذارد. این مسئله هنجارهای اجتماعی را نیز شکل می‌دهد؛ یعنی ادراک شما درباره‌ی اینکه افراد دیگر ورزش می‌کنند یا خیر و اینکه فکر می‌کنید که باید ورزش کنید.

تفریح با دوستان انگیزه‌بخش است

حتی اگر از قبل فکر کنید ورزش کاری است که می‌خواهید آن را انجام دهید و قصد دارید انجامش دهید، انگیزه‌های مختلفی وجود دارد که تعیین می‌کند آیا در آغاز و تداوم فعالیت ورزشی موفق می‌شوید یا خیر. ورزش با دیگران می‌تواند این انگیزه‌ها را تقویت کند.

بیشترین کیفیت یا نوع انگیزه انگیزه‌ی ذاتی یا درونی است. شما کاری را انجام می‌دهید؛ زیرا خودِ رفتار لذت‌بخش یا رضایت‌بخش است. اگر از خود ورزش لذت می‌برید و نه‌فقط احساسات مثبتی که پس از تمرین به‌دست می‌آورید، این احتمال بیشتر است که به آن پایبند بمانید. ورزش با دیگران می‌تواند این لذت را تأمین کند؛ حتی اگر خودِ فعالیت دشوار باشد یا موضوعی نباشد که به آن علاقه داشته باشید. ورزش گروهی می‌تواند فعالیتتان را به فعالیت اجتماعی سرگرم‌کننده‌ای تبدیل کند و می‌تواند موجب شود ورزش را ادامه دهید.

ورزش با دیگران می‌تواند برخی از نیازهای روانی اولیه را نیز برآورده کند. هر نوع ورزشی می‌تواند موجب شود فرد احساس کند بر انتخاب‌های خود مسلط است؛ اما حمایت اجتماعی گروه می‌تواند احساس خودمختاری را تقویت کند. به‌همین‌ترتیب، ورزش گروهی می‌تواند احساس مهارت داشتن را افزایش دهد که به‌دلیل رشد توانایی‌ها مثلا درزمینه‌ی دوچرخه‌سواری یا استپ ایروبیک است. علاوه‌بر‌این، ورزش گروهی ارتباطتان با دیگران را افزایش می‌دهد. مردم به‌طور‌طبیعی انتخاب می‌کنند رفتارهای رضایت‌بخش را در طولانی‌مدت ادامه دهند و این موضوع سلامت روان را ارتقا می‌دهد.

درمقابل، اگر انگیزه‌ی شما خارجی باشد، ورزش کمتر محرک است. برای مثال، اگر فرد دیگری به شما بگوید ورزش کنید یا عمدتا به‌دلیل کاهش وزن ورزش می‌کنید. در این مورد، احتمال پایبند‌بودن به رژیم تناسب‌اندام و پاداش‌دهندگی آن کمتر می‌شود. ازاین‌رو، اگر عوامل بیرونی از بین بروند (شاید وزن کم کنید یا دیگر وزنتان برایتان مهم نباشد)، انگیزه برای ورزش نیز احتمالا ناپدید می‌شود.

دوستان کمک می‌کنند ورزش به عادت تبدیل شود

ورزش با دیگران موجب می‌شود کل فرایند آسان‌تر و عادی‌تر شود. دوستان می‌توانند نشانه و پاداش شما برای ورزش باشند.

  • اول، به دیگران نگاه می‌کنید تا نحوه‌ی انجام کارها را یاد بگیرید و این تمایل انسانی است که از رفتار دیگران الگوبرداری می‌کند. اینکه می‌بینید دیگران تلاش زیادی می‌کنند، می‌تواند موجب ایجاد اعتماد‌به‌نفس درباره‌ی توانایی‌تان درزمینه‌ی ورزش شود. روان‌شناسان این باور به خود را خودکارآمدی می‌نامند. سپس، ممکن است بخواهید براساس رفتار دیگران، رفتار خود را برنامه‌ریزی کنید. این مسئله برای شروع روال ورزشی جدید بسیار مهم است؛ زیرا اینکه چقدر به توانایی‌تان برای شرکت در کلاس یوگا یا امتحان دستگاهی جدید در باشگاه اعتماد دارید، پیش‌بینی‌کننده‌ی آن است که برای آن تلاش خواهید کرد یا نه.
  • دوم، دوستانتان می‌توانند برخی از موانع ورزش را رفع کنند. برای مثال، دوستی که در ورزش همراهتان است، می‌تواند در ورزش شما را تشویق و کلاس‌های ورزشی را به شما یادآوری کند. در این زمینه، مسئله‌ی رقابت نیز وجود دارد. رقابت دوستانه‌ای که گروه ارائه می‌کند، به افزایش تلاشتان می‌تواند کمک کند.

عادت‌ها رفتارهای خودکاری هستند برای اینکه خود را به انجام آن‌ها مجبور کنید؛ پس لازم نیست انرژی زیادی صرف کنید. آن‌ها رفتار پیش‌فرض و ترجیحی‌تان هستند و آن‌ها را به‌طور‌مداوم و بدون استفاده از تمام اراده‌ی خود انجام می‌دهید. در اینجا، دوستانتان در گروه ورزشی می‌توانند مفید باشند. عادت‌ها برای اینکه موجب رفتاری شوند، به نشانه‌ای نیاز دارند و دوستی این کار را انجام می‌دهد که در روزهای عادی مرتبا به شما پیام می‌دهد مثلا شما را در استخر خواهد دید. همچنین، حفظ عادت‌ها به پاداش نیاز دارد و انگیزه ذاتی که از ورزش با دیگران می‌آید، می‌تواند پاداشی باشد که ورزش را به‌عنوان بخشی از روال روزانه‌ی شما حفظ کند.

پایبندی بیشتر به ورزش

به‌نظر می‌رسد ورزش گروهی فوایدی داشته باشد که ورزش فردی ممکن است از آن‌ها بهره‌مند نباشد. مشارکت در ورزش گروهی ممکن است به تجربه‌ی ورزشی باثبات‌‌تر و انعطاف‌پذیرتر نیز منجر شود. پژوهش‌های گذشته نشان داده است افرادی که در کلاس ورزشی‌شان حس ارتباط بیشتری می‌کنند، در جلسات بیشتری شرکت می‌کنند، به‌موقع می‌رسند و این احتمال کمتر است که کلاس‌ها را ترک کنند. همچنین، دربرابر اختلالات انعطاف‌پذیری بیشتری دارند و این احتمال بیشتر است که مزایای روانی بیشتری از ورزش برخوردار شوند.

ازآنجاکه ترک برنامه‌های ورزشی معمول است و آشفتگی‌هایی که پیش می‌آید، به‌آسانی افراد را از روال ورزشی خود می‌تواند دور کند، شرکت در کلاس‌های ورزش گروهی ممکن است راه مناسبی برای غلبه بر این مشکلات باشد. هنگامی‌که می‌خواهید با گروه ورزشی همراه شوید، میزان شباهت آن‌ها مثلا سن و علایق را در نظر بگیرید. این احتمال بیشتر است که با افراد شبیه خودتان گروه منسجم‌تری تشکیل دهید و این گروه‌های به‌هم‌پیوسته به‌هم نزدیک شوند و ورزش را ادامه دهند.

ورزش و رعایت فاصله‌ی فیزیکی

ورزش با دیگران می‌تواند تمام عناصر موردنیاز برای سبک زندگی موفق و لذت‌بخش و فعال را فراهم کند؛ خصوصا اگر احساس می‌کنید به‌علت دنیاگیری و اثرهای آن از دیگران جدا شده‌‌اید، اکنون زمان مناسبی است تا ورزش گروهی از راه دور را امتحان کنید. اگر هوا مناسب باشد، شاید بتوانید کلاس‌های یوگایی را پیدا کنید که در فضای بیرون و با رعایت فضای کافی میان شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود یا باشگاه دو که در آن اعضا با ماسک ورزش می‌کنند.

کلاس‌های مجازی ممکن است به‌عنوان جایگزینی برای کلاس‌های ورزش گروهی حضوری عمل کند؛ البته برای پیدا‌کردن و دسترسی به آن‌ها ممکن است به انگیزه‌ی بیشتری نیاز باشد یا اینکه دستگاه‌هایی لازم باشد که در خانه ندارید. بااین‌همه، کلاس‌های از راه دور مزایای بالقوه‌ی دیگری دارند؛ ازجمله انعطاف‌پذیری در برنامه، تنوع در فعالیت‌ها و انواع ورزش‌ها و ارتباط با افرادی که ازنظر فیزیکی با شما فاصله دارند.


از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید