سرمایه‌گذاری شرکت آمریکایی برای تبدیل داروهای تزریقی به فرم خوراکی

جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت دارویی رانی قصد دارد انواع مختلف داروهای تزریقی را به شکل کپسولی خوراکی درآورد که مصرف آن برای بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن بسیار راحت‌تر خواهد شد.
تبلیغات

شرکت رانی (Rani Therapeutics) به‌تازگی ۶۹ میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری روی توسعه‌ی پلتفرم خود که داروهای تزریقی را به قرص تبدیل می‌کند، جمع‌آوری کرد. این شرکت مستقر در کالیفرنیا قصد دارد تا با همکاری شرکت‌های دارویی دیگری ازجمله نوارتیس و تاکدا، به توسعه‌ی بالینی درمان‌های خاص خود و افزایش مقیاس تولید بپردازد.

ترس یا ناراحتی از تزریق‌های سوزنی ازجمله دلایلی است که بیماران را از مصرف داروهای خاص بازمی‌دارد. طبق بررسی که در مجله‌ی Annals of Internal Medicine منتشر شده است، ۲۰ تا ۳۰ درصد از نسخه‌های دارویی هرگز دریافت نمی‌شوند و تقریبا ۵۰ درصد از داروهای بیماری‌های مزمن طبق دستورالعمل مصرف نمی‌شوند. تخمین زده می‌شود که این عدم پایبندی در کشور آمریکا هر ساله حدود ۱۲۵ هزار مرگ را به‌دنبال داشته باشد و برای سیستم مراقبت‌های بهداشتی این کشور چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد تا ۲۸۹ میلیارد دلار در سال هزینه داشته باشد‌.

کپسول رباتیک تحویل دارو / robotic capsule

شرکت رانی مدعی است که فناوری این شرکت وضعیت بیمارانی را تغییر می‌دهد که مجبور هستند تزریق‌های مکرر را تحمل کنند. این استارتاپ ادعا می‌کند که پلتفرم او قادر به تولید انواع مختلف دارو به شکل خوراکی (قرص) است.

کپسول رباتیک رانی که دارای سنسوری داخلی است، از معده که در آن اسیدها معمولا مولکول‌های دارویی را تجزیه می‌کنند، عبور می‌کند. این کپسول وقتی به روده می‌رسد، مانند بالونی باد می‌کند و دارو را ازطریق تزریق به دیواره روده وارد می‌کند. برای پیشگیری از تورم زودهنگام بالون، کپسول دارای روکشی است که وقتی در معرض سطح اسید موجود در روده قرار می‌گیرد، حل می‌شود.

رانی می‌گوید چندین مولکول را روی پلتفرم خود آزمایش کرده است. اگرچه تاکنون شرکت فقط مطالعه‌ی مرحله اول را با اکترئتید تکمیل کرده است که دارویی است که اسهال مرتبط با انواع خاصی از تومورها و نیز سطوح اضافی هورمون رشد را در بیماران مبتلا به آکرومگالی درمان می‌کند. آکرومگالی اختلالی است که مشخصه‌ی آن بزرگی صورت، دست‌ها و پاها است.

مطالعات مرحله‌ی اول که کارآیی دارو را مورد آزمایش قرار نمی‌دهد، نشان داد که بیشترین دوز درمان را بدون ایجاد عوارض جانبی شدیدی می‌توان به‌طور ایمن به افراد تحویل دارد. رانی گزارش کرد که کارآزمایی اواسط ۲۰۱۹ اکترئتید نشان‌دهنده‌ی نرخ فراهمی زیستی بیش از ۷۰ درصد بود. فراهمی زیستی بخشی از دارو است که با وارد شدن به بدن وارد جریان خون می‌شود.

میر عمران، کارآفرین توانمندی که در توسعه‌ی اولین دفیبریلاتور قلبی کاشتنی مشارکت داشته است، شرکت رانی را در سال ۲۰۱۲ تأسیس کرد. عمران بر این باور است که این فناوری کاربردهایی در درمان بیماری‌های مزمن ازجمله دیابت، آرتریت روماتوئید، بیماری کرون، ام اس و پوکی استخوان دارد. اما اثبات آن در انتشار مطالعات بازبینی‌شده‌ی آینده‌ای خواهد بود که نشان دهند قرص شرکت رانی می‌تواند در تحویل داروها به بدن به اندازه‌ی سوزن‌های مورد استفاده برای تزریق زیرپوستی کارآمد باشد. عمران می‌گوید : «رانی دارای این پتانسیل است که بازارهای عمده را که در آن بیماران باید تزریق‌های مکرر و غالبا دردناک را تحمل کند، متحول کند. به کمک این پلتفرم که می‌تواند انواع مختلف داروها شامل آنتی‌بادی‌های درمانی، پپتیدها و پروتئین‌ها را به‌صورت خوراکی تولید کند، می‌توانیم میلیون‌ها بیمار را در سراسر جهان تحت‌تأثیر قرار دهیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات