میکرونیدل‌ تزریقات و خون‌گیری بدون درد را ممکن می‌سازد

پنج‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
میکرونیدل‌ که هنگام تزریق یا خون‌گیری موجب درد نمی‌شود، علاوه‌ بر افزایش آسایش بیماران، نیاز مراجعه به آزمایشگاه‌ پزشکی را کم و دسترسی به مراقبت درمانی را بیشتر می‌کند.
تبلیغات

سوزن‌های بسیار ریزی که به‌سختی دیده می‌شوند یا میکرونیدل‌ها، آماده‌اند تا در دوره‌ی تزریقات و آزمایش خون بدون درد به کار گرفته شوند. میکرونیدل‌ها چه به سرنگ متصل باشند چه به پچ ، با اجتناب از تماس با پایانه‌های عصبی از درد پیشگیری می‌کنند. این سوزن‌ها که معمولا دارای طول ۵۰ تا ۲۰۰۰ میکرون (تقریبا به ضخامت یک برگ کاغذ) و دارای عرض یک تا ۱۰۰ میکرون هستند (قطر یک تار موی انسان)، برای رسیدن به لایه‌ی دوم پوست (اپیدرم) که دارای سلولی‌های زنده و مایعی به‌نام مایع بینابینی است، از لایه‌ی بالایی پوست که حاوی سلول‌های مرده است، می‌گذرند. اما بیشتر آن‌ها معمولا به درم زیرین (هیپودرم) نمی‌رسند که پایانه‌های عصبی، عروق خونی و لنفی و بافت همبند در آن قرار دارد.

در حال‌ حاضر کاربردهایی از سرنگ و پج میکرونیدل برای تزریق واکسن‌ها دردسترس است و بسیاری از آن‌ها برای استفاده در درمان دیابت، سرطان و درد نوروپاتی در فاز کارآزمایی‌های بالینی قرار دارند. ازآن‌جایی که این ابزار دارو را مستقیما وارد اپیدرم یا درم می‌کند، نسبت ‌به پچ‌های پوستی آشنا که به انتشار ازطریق پوست متکی هستند، دارو را به‌طور کارآمدتری تحویل می‌دهد.

پژوهشگران امسال تکنیک جدیدی برای درمان اختلالات پوستی مانند پسوریازیس، زگیل و انواع خاصی از سرطان ارائه کردند: مخلوط کردن میکرونیدل‌ ستاره‌ای شکل با ژل یا کرم درمانی. سوراخ شدن موقت و ملایم پوست موجب افزایش عبور عامل درمانی می‌شود. بسیاری از انواع میکرونیدل‌ها برای خون‌گیری یا گرفتن مایع بینابینی سریع و بدون درد و برای استفاده در آزمایش‌های تشخیصی یا نظارت بر سلامتی در حال تجاری‌سازی هستند.‌ سوراخ‌های کوچکی که به‌وسیله‌ی این نوع سوزن‌ ایجاد می‌شود، باعث تغییر موضعی در فشار موجود در اپیدرم یا درم می‌شود و مایع بینابینی یا خون را به سمت ابزار جمع‌آوری می‌کشاند.

اگر سوزن‌ها با حسگرهای زیستی همراه شوند، این ابزار می‌تواند در عرض چند دقیقه مستقیما نشانگرهای بیولوژیکی مانند گلوکز، کلسترول، الکل، محصولات جانبی دارو یا سلول‌های ایمنی را اندازه‌گیری کند که نشانگر وضعیت سلامتی یا بیماری هستند. برخی از این محصولات نمونه‌گیری در خانه را میسر می‌کنند. نمونه‌ها سپس به آزمایشگاه ارسال می‌شود یا همان‌جا مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار می‌گیرد. آمریکا و اروپا اخیرا ابزار جمع‌آوری خون TAP شرکت Seventh Sense Biosystems را تأیید کرده‌اند که به مردم عادی امکان می‌دهد نمونه‌ی کوچکی از خون خود را بگیرند.

در محیط‌های پژوهشی، میکرونیدل‌ها در حال تلفیق با دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم برای اندازه‌گیری مولکول‌های زیستی، استفاده از آن در اندازه‌گیری‌ برای تعیین دوز مناسب دارو و سپس تحویل آن دوز هستند؛ رویکردی که می‌تواند نویدبخش تحقق پزشکی شخصی باشد.

دستگاه‌های میکرونیدل همچنین می‌توانند انجام آزمایش و درمان را در مناطق محروم ممکن سازند؛ زیرا برای استفاده از آن‌ها به تجهیزات گران‌قیمت یا آموزش زیاد نیازی نیست. شرکت Micron Biomedical یکی از این دستگاه‌ها را ساخته که کاربرد آن آسان است: پچی به اندازه‌ی بانداژ که هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند. شرکت دیگری به‌ نام Vaxxas در حال ساخت پچ واکسن میکرونیدلی است که در آزمایش‌های حیوانی و آزمایش‌های اولیه‌ی انسانی با استفاده از قسمت کمی از دوز معمول واکسن، پاسخ‌های ایمنی را برانگیخته است.

میکرونیدل‌ها می‌توانند خطر انتقال ویروس‌های منتقله ازطریق خون را کاهش دهند و از مقدار ضایعات خطرناک حاصل از دور ریختن سوزن‌های معمولی بکاهند.

البته سوزن‌های ریز همیشه یک مزیت نیستند و اگر به دوز بالایی نیاز باشد، کافی نخواهند بود. علاوه‌بر ‌این، همه‌ی داروها نمی‌توانند از میکرونیدل‌ها عبور کنند و نمی‌توان با استفاده از آن‌ها از همه‌ی نشانگرهای زیستی نمونه‌برداری کرد.

برای درک اینکه چگونه عواملی مانند سن و وزن بیمار، محل تزریق و روش تحویل روی کارآیی فناوری‌های مبتنی ‌بر میکرونیدل تأثیر می‌گذارند، به پژوهش‌های بیشتری نیاز است. با ‌این‌حال می‌توان انتظار داشت این خراشنده‌های بی‌درد به میزان قابل ‌توجهی تحویل دارو و تشخیص را گسترش دهند و وقتی پژوهشگران روش‌هایی برای استفاده از آن‌ها در ارگان‌هایی به‌جز پوست پیدا کنند، کاربردهای جدیدی از آن‌ها ظاهر خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات