هشدار مقام‌های بهداشتی بریتانیا در مورد آلرژی‌زا بودن واکسن کرونا

پنج‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مقام‌‌های بهداشتی بریتانیا در مورد بروز برخی واکنش‌های آلرژیک نسبت به واکسن کرونا هشدار دادند. این هشدارها پس از حساسیت شدید دو کارمند نظام درمانی داده شده است.
تبلیغات

آژانس تنظیم مقررات دارویی و خدمات درمانی بریتانیا (MHRA) به کسانی که سابقه واکنش‌ آلرژیک شدید دارند، توصیه کرده است که از تزریق واکسن خودداری کنند. دو کارمند نظام درمانی بریتانیا که دچار آلرژی شدید شده‌اند، مانند هزاران شهروند بریتانیایی دیگر روز سه‌شنبه واکسن کرونا را دریافت کردند. روز گذشته استیون پویس، مدیر خدمات بهداشتی بریتانیا، در بیانیه‌ای اظهار داشت: «آژانس تنظیم مقررات دارویی و خدمات درمانی در خصوص واکسن جدید توصیه‌های پیشگیرانه‌ای ارائه کرده و اعلام داشته است کسانی که سابقه واکنش‌ آلرژیک شدید دارند، از واکسینه شدن خودداری کنند.»

به گزارش گاردین، هر دو کارمندی که دچار آلرژی شده‌اند، سابقه آلرژی‌ شدید دارند و گفته شده است همیشه با خود انژکتور خودکار اپی‌نفرین (آدرنالین) همراه داشته‌اند؛ این داروی تزریقی برای درمان حملات شدید آلرژیک به کار می‌رود. هر دو کارمند اندکی پس از تزریق واکسن، علائم آنافیلاکسی (شوکِ آلرژیک) نشان داده‌اند که در برخی موارد جدی می‌تواند جان فرد را تهدید کند. بااین‌حال خوشبختانه هر دو نفر پس از معالجه بهبود یافته‌اند. به گزارش رویترز، آژانس تنظیم مقررات دارویی و خدمات درمانی تحقیقات بیشتری انجام خواهد داد و شرکت‌های داروسازی فایزر و بیون‌تک از این تحقیقات حمایت می‌کنند.

طبق راهنمای جدید آژانس تنظیم مقررات دارویی و خدمات درمانی، کسانی که سابقه واکنش آلرژیک شدید به هرگونه واکسن، دارو یا مواد غذایی دارند یا کسانی که باید انژکتور اپی‌نفرین با خود همراه داشته باشند، نباید واکسن کرونای فایزر و بیون‌تک را دریافت کنند. در راهنما همچنین عنوان شده است که تجهیزات لازم برای احیای بیماران باید در تمامی مراکزی که واکسیناسیون انجام می‌دهند در دسترس باشد. شرکت داروسازی فایزر قبلا اعلام کرده بود افرادی که سابقه واکنش شدید آلرژیک دارند، در مراحل آخر آزمون‌های واکسن آزمایش نشدند. بر اساس بررسی‌های اولیه سازمان غذا و داروی آمریکا که روز سه‌شنبه منتشر شد، تنها ۰٫۶۳ درصد از افرادی که واکسن و ۰٫۵۱ درصد از کسانی که دارونما را در حین آزمایش‌ها دریافت کردند، دچار واکنش‌آلرژیک شده‌اند. برخی از این واکنش‌های آلرژیکی که در داوطلبان گزارش شده کاملا خفیف بوده است.

 استیون ایوانز، داروساز و همه‌گیرشناسی از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن، در گفتگویی با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران نشریات مختلف بریتانیایی، عنوان داشت که در بسیاری از واکسن‌ها واکنش‌ آلرژیک مشاهده می‌شود و به این جهت، مشاهده چنین مواردی چندان غیر منتظره نبوده است. ایوانز در این خصوص گفت: «... ولی علاقلانه بود که آژانس تنظیم مقررات دارویی و خدمات درمانی قبلا به کسانی که سابقه واکنش آلرژیک دارند - به‌طوری ‌که مجبور به همراه داشتن انژکتور اپی‌نفرین هستند- توصیه می‌کرد که فعلا تزریق واکسن را عقب بیاندازند.» او در ادامه افزود که عموم مردم نباید نگران واکسینه شدن باشند؛ چرا که واکنش آلرژیک نسبت به دارو یا واکسن کاملا عادی است و حتی برخی خوراکی‌های ساده همچون مارمیت (عصاره‌ مخمر) و بادام زمینی می‌توانند موجب بروز برخی واکنش‌های غیر منتظره‌ی آلرژیک شوند.

روز سه‌شنبه با تزریق اولین واکسن به زنی ۹۰ ساله، بزرگ‌ترین کارزار واکسیناسیون بریتانیا شروع شد که طی آن چندین هزار نفر واکسن کرونای فایزر-بیون‌تک را دریافت کردند. سالمندان بالای ۸۰ سال، بیمارانی که قبلا در بیمارستان‌ بستری یا به‌صورت سرپایی مداوا شده‌اند، کارکنان خانه‌های سالمندان و همچنین کارکنان نظام درمانی در اولویت‌ واکسیناسیون قرار دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات