زن بریتانیایی به نخستین دریافت‌کننده واکسن کرونا فایزر در جهان تبدیل شد

سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
یک زن ۹۰ ساله در بریتانیا به اولین فردی در جهان تبدیل شد که واکسن کرونای شرکت داروسازی فایزر را دریافت می‌‌کند. بریتانیا بزرگ‌ترین کارزار واکسیناسیون در تاریخ خود را آغاز کرده است.
تبلیغات

سازمان بهداشت ملی بریتانیا با واکسینه کردن اولین نفر، رسما بزرگ‌ترین کارزار واکسیناسیون خود را امروز آغاز کرد. مارگارت کینان صبح امروز در بیمارستان کاونتری واکسن خود را دریافت کرد. واکسیناسیون شهروندان بریتانیایی در ۵۰ مرکز درمانی در سرتاسر این کشور انجام می‌گیرد و بیماران بالای ۸۰ سال و کسانی که به‌صورت سرپایی درمان می‌شوند و همچنین افرادی که پس از بستری شدن در بیمارستان مرخص شدند، در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.

کینان ۹۰ ساله که هفته آینده ۹۱ ساله می‌شود، واکسینه شدن را یک هدیه دانست. کینان که سابقا در جواهرفروشی مشغول به کار بود، حدود چهار سال است که بازنشسته شده. کینان که یک دختر و پسر و چهار نوه دارد. در این رابطه گفت: «از این بابت که اولین کسی هستم که در مقابل بیماری کووید ۱۹ واکسینه می‌شوم مفتخرم. این بهترین هدیه تولد پیش از موعدی بود که می‌توانستم خواهانش باشم. چون بالاخره می‌توانم منتظر باشم که اوقاتم را در سال جدید با خانواده و دوستانم سپری کنم.»

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز در این رابطه گفت: «از سازمان بهداشت ملی، از تمامی دانشمندانی که برای ساخت واکسن به‌سختی تلاش کردند، از تمامی داوطلبان و تمام کسانی که برای محافظت از دیگران مقررات را رعایت کرده‌اند، کمال تشکر را دارم ... ما با همدیگر [کرونا] را شکست می‌دهیم.»

مَت هنکاک وزیر بهداشت بریتانیا گفت با تماشای ویدئوی واکسیناسیون کینان کاملا احساساتی شده است. او این را لحظه‌ی «پیروزی علم و نبوغ بشری» دانست.هنکاک در گفت‌وگو با اسکای نیوز از ذکر رقم دقیق خودداری کرد، ولی گفت میلیون‌ها دوز واکسن طی ماه جاری به شهروندان بریتانیایی اختصاص خواهد یافت. هنکاک در ادامه ابراز امیدواری کرد که دولت بتواند واکسیناسیون را قبل از کریسمس در خانه‌های سالمندان آغاز کند و چنانچه افراد کافی برابر کرونا واکسینه شوند، امکان دارد محدودیت‌ها تا بهار برداشته شود. بااین‌حال، او هشدار داد که مردم باید همچنان محدودیت‌ها و مقررات اعمال‌شده برای جلوگیری از سرایت کرونا را رعایت کنند.

نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند گفت با دیدن کلیپ کینان بغض کرده است. او گفت پس از یک سال دشوار برای همه، حالا حس بسیار خوبی دارد. اولین واکسیناسیون‌ها در اسکاتلند نیز امروز انجام خواهد شد.سر سایمون استیونس، مدیر اجرایی سازمان ملی خدمات درمانی بریتانیا نیز واکسینه شدن اولین فرد در بریتانیا را لحظه تاریخی خواند و عنوان داشت: «این اولین قدم در بزرگ‌ترین برنامه واکسیناسیونی است که تا به حال در این کشور انجام گرفته.»

کینان که بیشتر اوقات سال جاری را در انزوا به سر برده است، قصد دارد به هر فیمتی کریسمس امسال را در جمع خانواده سپری کند. او پس از تزریق واکسن با صندلی چرخدار در میان تشویق و هورای کارمندان به اتاقش بازگردانده شد. کینان یکی از ۴۰۰ هزار نفری است که ۸۰۰ هزار دوز موج اول واکسیناسیون را دریافت می‌کند و قرار است پس از ۲۱ روز تزریق دوم را نیز انجام دهد.

دومین نفری که واکسینه شد، ویلیام بیل شکسپیر ۸۱ ساله بود که در بیمارستان کاونتری بستری است و همچون هم‌نام مشهورش، اصالتا اهل شهر وارویک‌شایر است. در همین حال، کارکنان خانه‌های سالمندان در اولولیت بعدی برای واکسیناسیون قرار دارند. انتظار می‌رود کادر پزشکی و درمانی که در معرض خطر بالای ابتلا به کرونا قرار دارند، از اولویت‌های بعدی باشند.

ساخت واکسن و تأیید آن معمولا چندین سال زمان می‌برد،،،؛ولی شیوع گسترده کرونا در دنیا باعث شده بود که شرکت‌های داروسازی به تحقیقات خود شتاب زیادی دهند. اولین واکسن‌های کرونا توسط شرکت‌های فایزر- بایون‌تک، مُدرنا و آسترازنکا ساخته شده‌اند و این شرکت‌های داروسازی اعلام کرده‌اند که واکسن‌هایشان در کارآزمایی‌های بالینی به‌طرز بسیار مؤثری از سرایت بیماری کرونا جلوگیری کرده و پاسخ ایمنی را در بدن به وجود آورده‌اند. این شرکت‌های سازنده واکسن همچنین اصرار دارند که هیچ راه میانبری برای دستیابی زودهنگام به واکسن کرونا طی نکرده‌اند.

بریتانیا اولین کشوری در دنیا است که واکسن فایزر- بایون‌تک را تأیید کرد و انتظار می‌رود که سایر کشورهای اروپایی نیز در ماه جاری در خصوص واکسن فایزر و اوایل ژانویه نیز در مورد واکسن مُدرنا به نتیجه‌گیری‌های لازم برسند. از سوی دیگر سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا نیز روز پنجشنبه جلسه‌ای را تشکیل می‌دهد و طی برنامه اضطراری استفاده از واکسن‌های فایزر و بایون‌تک به بحث گذاشته می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات