تهران از شنبه در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار می‌گیرد

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
 ویروس کرونا در ایران / ماسک زدن مردم در مترو در شیوع کرونا
دو هفته پس از اعمال محدودیت‌های سطح هشدار سه که شامل تعطیلی گروه مشاغل ۲ ،۳ و ۴ می‌شود، تهران از شنبه در وضعیت هشدار دو قرار می‌گیرد و مشاغل گروه دو مجاز به فعالیت می‌شوند.
تبلیغات

طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها کرونایی مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا از ۲۴ آبان‌ماه آغاز شد. بر اساس این طرح، کلیه‌ی شهرهای کشور تا پایان سال بسته به وضعیت شیوع کرونا در سه موقعیت برای لحاظ محدودیت قرار می‌گیرند. شهرهای قرمز دارای سطح هشدار ۳، شهرهای نارنجی دارای سطح هشدار دو و شهرهایی با وضعیت زرد دارای سطح هشدار یک هستند. در شهرهایی با سطح هشدار یک محدودیت‌های شغلی گروه ۴، در شهرهایی با سطح هشدار دو محدودیت‌های شغلی گروه ۳ و ۴ و در شهرهایی با سطح هشدار سه محدودیت‌های شغلی گروه دو، سه و چهار اعمال می‌شود. ظرفیت فعالیت کارکنان و کارمندان در سطح هشدار سه برابر با یک‌سوم، در سطح دو برابر با یک‌دوم و در سطح یک برابر با دوسوم خواهد بود.

بر اساس همین طرح، محدودیت‌های دوهفته‌ای در شهرهای قرمز، شنبه ۱۵ آذر پایان می‌گیرند. فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران امروز اعلام کرد که وضعیت تهران از شنبه نارنجی خواهد بود و بر این اساس، گروه شغلی دو مجاز به فعالیت خواهد بود. البته قانون منع تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ و کاهش حضور کارکنان دولت ادامه خواهد داشت.

لیست مشاغل گروه دوم به شرح زیر است: 

  • بوستان‌ها و مراکز تفریحی
  • پاساژهای سربسته و سرباز، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ غیر مواد غذایی و بازارهای موقت
  • بازارها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل
  • باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدن‌سازی
  • آرایشگاه‌های مردانه
  • مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی
  • مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان، تزیینات داخلی
  • مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، لوازم‌التحریر
  • مراکز فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، خرازی، خیاطی
  • آتلیه و عکاسی
  • آژانس مشاور املاک
  • خدمات چاپ دیجیتال
  • مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی
  • قنادی و شیرینی‌پزی‌تر و خشک، آب میوه و بستنی فروشی و مشاغل مشابه

برگزاری هرگونه نمایشگاه (عمومی، تخصصی و بین‌المللی) در تمام وضعیت‌های زرد، نارنجی و قرمز، تا عادی شدن شرایط ممنوع اعلام شده است.

علیرضا زالی در جلسه ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران اعلام کرد که کاهش آمار مبتلایان و مرگ و میر بر اثر کرونا طی روزهای اخیر ارتباطی با اعمال محدودیت‌های جدید ندارد و نتیجه‌ی این محدودیت‌ها هفته‌ی آینده مشخص خواهد شد.

البته او اشاره می‌کند که با اعمال محدودیت‌های کرونایی در تهران، تراکم حمل‌و‌نقل عمومی ۳۰ درصد کاهش یافته است و ۹۰ درصد اصناف همکاری مناسبی داشته‌اند. همچنین از ورود ۳۳ هزار خودرو به تهران ممانعت شده است و ۲۵ هزار خودرو در زمان منع تردد شبانه دچار محدودیت شده‌اند.

به‌گفته‌ی فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران، وضعیت هر یک از شهرهای کشور برای اعمال محدودیت در پایان هر هفته توسط وزارت بهداشت اعلام خواهد شد. طبق اعلام امروز وزارت بهداشت، هم‌اکنون ۶۴ شهر از جمله مراکز استان‌های اردبیل، مشهد، بجنورد، زاهدان، شیراز، قزوین، یاسوج، گرگان، رشت و ساری در وضع قرمز باقی مانده‌اند.

وضعیت تهران در حالی نارنجی اعلام شده است که فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران می‌گوید تنها ۲۰ درصد مبتلایان به کرونا قرنطینه را رعایت می‌کنند؛ به‌گفته‌ی او، این آمار با ردیابی تلفن همراه بیماران کرونامثبت مشخص شده است. ازآنجاکه اپلیکیشن ماسک ردیابی بیماران مبتلا به کرونا را انجام نمی‌دهد، اطلاعات بیشتری در خصوص چگونگی ردیابی این بیماران در دست نیست.

علاوه ‌بر رعایت نکردن قرنطینه توسط بیماران، وزیر بهداشت اعلام کرد پس از پیک پاییزه‌ی کرونا، منتظر پیک زمستانه به‌خصوص در مناطق جنوبی کشور هستیم.

به ‌نظر شما خواننده گرامی زومیت، آیا تداوم ممنوعیت‌ شدید مشاغل و تعطیلی‌ در تهران، به کاهش نرخ ابتلا به کرونا کمک خواهد کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات