وزیر بهداشت: اگر محدودیت‌ها از شنبه رعایت نشود، مرگ‌‌ومیر چهار رقمی می‌شود

سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌گفته‌ی وزیر بهداشت، درصورت جدی ‌نگرفتن محدودیت‌های شدید کرونایی که از یک آذر اجرا می‌شوند، شاهد مرگ‌ومیر چهاررقمی در کشور خواهیم بود.
تبلیغات

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست ستاد استانی کرونا اعلام کرد محدودیت‌های شدید که از یک آذر در کل کشور اجرا می‌شود، به‌منظور کاهش ورودی به بیمارستان‌ها و افزایش تاب‌آوری پرسنل بهداشت و سلامت ضروری است. سعید نمکی گفت تعداد بالایی از کادر درمان خود مبتلا به کرونا شده‌اند و نیاز به مراقبت و قرنطینه دارند؛ از این جهت، دو هفته محدودیت سراسری از حیاتی‌ترین تاریخ‌ها برای مدیریت کرونا در کشور محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت هشدار داد که درصورت جدی ‌نگرفتن محدودیت‌ها، ایران به مرگ‌ومیر چهاررقمی می‌رسد. نمکی اضافه کرد: «روزی گفتم مرگ‌ها سه‎رقمی می‌شود و کسی باور نکرد. مرگ چهاررقمی یعنی اینکه به ورطه‌ای خواهیم رسید که خلاص شدن از آن دشوار است ؛کما اینکه زمانی هم که مرگ‌ها سه رقمی شد، ما با پکیجی از مشکلات رو‌به‌رو بودیم.»

وزیر بهداشت: قدرت سرایت ویروس ۱۰ برابر شده است

به‌گفته‌ی وزیر بهداشت: «غفلت کردن در این مقطع زمانی، چه از سوی مردم و چه از سوی مسئولان، به ‌معنای پرتاب آخرین تیر ترکش مدیریت کرونا در ایران است؛ به همین منظور باید قاطعانه محدودیت‌ها را اجرا کرد و اگر کسی تخلف کرد، با او قاطعانه برخورد کنیم. ما اکنون در ایران با بمب ویروس مواجه هستم و قدرت سرایت ویروس ۱۰ برابر شده است.»

نمکی درمورد لزوم شناسایی افراد بدون علامت مبتلا به کرونا اظهار کرد: «اگر بیمار مبتلا به کرونا مراقبت‌های پزشکی را در سه یا چهار روز اول بیماری دریافت کند، به فاز بحرانی نمی‌رسد. ۸۰ درصد افرادی که در جامعه تردد می‌کنند، علامت ندارند و ۲۰ درصد علامت دارند که ۵ تا ۶ درصد آن‌ها به بیمارستان می‌روند و بیماران ما معمولا بیماری را از افراد ناقل دریافت می‌کنند. ۵۰ درصد بیماران نیازمند به اینتوبه جان خود را از دست می‌دهند. مریض‌های ما در فاز التهابی از دست می‌روند، هرچه سطح ویروس بالاتر رود، مریض گرفتارتر می‌شود. اگر روزهای اول لود ویروس پایین آید، وضعیت بیمار کنترل می‌شود که در درمان سرپایی این کار را برای مریض‌ها انجام می‌دهیم.»

نمکی با اشاره به لزوم شناسایی بیشتر مبتلایان به کرونا در کشور اعلام کرد که تعداد تست‌های روزانه‌ی کرونا از ۲۰ هزار به ۱۰۰ هزار مورد می‌رسد و برای ردیابی افراد در قرنطینه هم سیستمی با همکاری وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است. همچنین جریمه‌ای برای تخطی این دسته افراد در نظر گرفته شده است؛ نمکی اضافه کرد: «در مرحله‌ی اول فردی که با کرونای مثبتی در جامعه تردد کند، ۲۰۰ هزارتومان جریمه خواهد شد و در مرحله‌ی بعد به قرنطینه‌ی اجباری خواهد رفت.»

وزیر بهداشت با تأکید بر اهمیت قرنطینه کردن افراد سالم یا ریسک‌پذیر گفت: «این گروه شامل افراد بالای ۶۵ سال و بیماران خاص می‌شود که جمعیتی معادل ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دارند و ۸۸ درصد مرگ‌های ما مربوط به افراد پرریسک و افراد بالای ۶۰ سال و افرادی است که بیماری زمینه‌ای دارند. این افراد اگر به بیمارستان بروند هم شرایط سختی خواهند داشت. ما باید تلاش کنیم این افراد آلوده نشوند، خدمات الکترونیک دریافت کنند و سعی داریم با کمک سازمان بسیج و هلال احمر خدمات آن‌ها را در منزل به‌صورت دوراپزشکی ارائه دهیم و حتی اگر نیاز به خرید دارند بچه‌های بسیج کمک کنند که خرید فرد در منزل به او برسد.»

نمکی با اشاره به اهمیت مسائل اقتصادی در زمان اجرای محدودیت‌های شدید کرونایی، از اقدامات حمایتی دولت برای افراد و کسب‌وکارهای آسیب‌پذیر خبر داد.

بنا به اعلام وزارت بهداشت، تا امروز (۲۷ آبان‌ماه) تعداد ۷۸۸ هزار و ۴۷۳ ایرانی به کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان ۴۲ هزار و ۴۶۱ تن جان باخته‌اند. تعداد افراد مبتلا طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ هزار و ۳۵۲ نفر و تعداد جان‌باختگان ۴۸۲ تن اعلام شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات