امیر ناظمی: مبتلایان به کرونا اجازه سفر با تاکسی‌ اینترنتی، قطار و هواپیما ندارند

سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
وزارت ارتباطات در همکاری با وزارت بهداشت امکان شناسایی افراد مبتلا به کرونا را فراهم کرده است تا از سفر آن‌ها با تاکسی‌ اینترنتی، قطار و هواپیما جلوگیری شود.
تبلیغات

با روند افزایشی ابتلا به کرونا در کشور، لزوم شناسایی مبتلایان به کووید ۱۹ در سطح جامعه ضرورت یافته است. بر همین اساس، وزارت‌خانه‌های ارتباطات و بهداشت در صدد استفاده از ظرفیت دولت الکترونیکی برآمده‌اند تا مانع از تردد بیماران کرونایی در سطح کشور شوند.

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، در توئیتی خبر داد با توجه‌ به اینکه ۲۰ درصد مبتلایان به کرونا، قرنطینه را رعایت نمی‌کنند، تصمیم گرفته شده است این دسته افراد در دوران بیماری و قرنطینه، امکان استفاده از قطار بین شهری، پروازهای هواپیمایی و تاکسی‌های اینترنتی نداشته باشند. البته پیش از این هم اکثر شرکت‌های هواپیمایی برای پروازهای بین‌المللی از مسافرین تست کرونا می‌گرفتند؛ اما برنامه‌ای برای جلوگیری از سفرهای داخلی مبتلایان به کرونا اجرا نمی‌شد.

استعلام بیماران مبتلا به کووید ۱۹ با استفاده از کد ملی آن‌ها و تطبیق با نتایج تست کرونا توسط آزمایشگاه‌های کشور انجام و بدین ‌طریق، از خرید بلیت قطار و هواپیما و اتوبوس توسط آن‌ها جلوگیری می‌شود. ناظمی نوشت: «کد ملی مسافران قطار، هواپیما و اتوبوس شهری با کدملی بیماران تطابق داده می‌شود و بیماران امکان خرید بلیط یا دریافت کارت پرواز یا سوار شدن را ندارند.» بر این اساس، به افراد با تست مثبت کرونا، به‌مدت ۱۴ روز بلیط داده نمی‌شود. علاوه ‌بر این، کد ملی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی هم با کد ملی بیماران چک می‌شود تا نتوانند در زمان ابتلا به بیماری و دوران قرنطینه، مسافری را جابه‌جا کنند.

بهنام ولی‌زاده، سرپرست معاونت دولت الکترونیکی هم درباره‌ی روند اجرایی شدن این پروژه در توئیتر نوشت: «از هفته گذشته با دستور رئیس سازمان فناوری اطلاعات، پیاده‌سازی این کار را آغاز کردیم و اکنون وب‌سرویس سمت وزارت بهداشت و مرکز ملی تبادل اطلاعات آماده شده است. اتصال شرکت‌های هواپیمایی، رجا، اپلیکشن‌ها و وب‌سایت‌های فروش بلیت موجب می‌شود تا پیاده‌سازی این پروژه تکمیل شود.»

ناظمی در ارتباط ‌با مسائل مربوط به حریم خصوصی، خطاب به کاربران در فضای مجازی اظهار کرد که استعلام مثبت بودن تست کرونا، قوانین حریم خصوصی را زیر پا نمی‌گذارد و در تاکسی‌های اینترنتی هم تنها رانندگان را شامل می‌شود. ناظمی اضافه کرد که اسامی افراد مبتلا منتشر نمی‌شود و استعلام مدنظر هم تنها از اطلاعات گرفته می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات