چگونه چاقی شما را درمعرض خطر کووید ۱۹ قرار می‌دهد؟

شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران در مطالعه‌ی جدید دریافتند که میزان درگیری بیماران به عوارض سخت ناشی از ابتلا به کرونا در افراد چاق و دچار اضافه‌وزن بیشتر مشاهده می‌شود.
تبلیغات

نتایج مطالعه‌ای جدید نشان داد که چاقی یکی از سه عامل خطرناک برای ابتلا به جدی‌ترین عوارض بیماری کووید ۱۹ به‌شمار می‌آید. از دیگر عوامل خطر در این زمینه می‌توان به سالمندی و ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای اشاره کرد. بر‌اساس این نتایج، افراد چاق و دچار اضافه‌وزن درصورت ابتلا به بیماری کرونا، درمقایسه‌با سایر افراد با عوارض سخت‌تر این بیماری مواجه می‌شوند.

سلول‌های چربی پروتئین‌های گیرنده‌ی ویروس SARS-CoV-2 را می‌سازند و به‌عنوان مخزنی برای عفونت ویروسی عمل می‌کنند؛ به‌همین‌دلیل، عفونت ویروسی در بدن افراد دچار اضافه‌وزن و چاقی چند روز بیشتر از افراد لاغر با شرایط مشابه باقی می‌ماند. علاوه‌بر‌این، چاقی شرایطی التهابی در بدن ایجاد می‌کند که به‌احتمال زیاد التهاب ناشی از عفونت کووید ۱۹ را تشدید می‌کند.

نتایج این پژوهش می‌تواند در جوامع امروزی که چاقی و اضافه‌وزن در اغلب افراد جامعه مشاهده می‌شود، بسیار نگران‌کننده باشد. اپیدمی‌ چاقی همراه‌با بیماری همه‌گیر Covid-19 فاجعه‌ای مضاعف است.

کسانی که اجازه می‌دهند ویروس سیر طبیعی خود را در جوانان و افراد گروه‌های موسوم به کم‌خطر دنبال کند، درواقع میلیون‌ها جوان را در نظر نمی‌گیرند که به‌دلیل اضافه‌وزنشان در گروه‌های پر خطر قرار دارند. آنان اغلب استدلال می‌کنند که آلوده‌شدن افراد گروه کم‌خطر به ویروس و محافظت از افراد گروه پرخطر موجب ایجاد ایمنی گله‌ای می‌شود. این در حالی است که استدلال‌هایی از‌این‌دست نه‌تنها مؤثر نیستند؛ بلکه نتایج مطالعات مختلف در این زمینه نشان می‌دهد ابتلا به ویروس کرونا ایمنی طولانی‌مدتی در افراد ایجاد نمی‌کند. علاوه‌براین، جمعیت افراد در گروه‌های کم‌خطر درمقایسه‌با افراد پرخطر بسیار کمتر است.

استفاده از ماسک، محدودکردن تجمعات، رعایت فاصله‌ی اجتماعی و تعطیلی برخی از مشاغل، همه در کنترل بیماری مؤثر است. جای تعجب نیست که افزایش روزافزون مبتلایان در بیمارستان‌های سراسر کشور را شاهد هستیم و تعداد جان‌باختگان این بیماری به‌سرعت در حال افزایش است. این روند تا زمانی همچنان ادامه خواهد داشت ‌که به راهکاری اساسی برای کنترل و مدیریت زنجیره ابتلا دست نیابیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات