وزارت بهداشت: نیمی از جان‌باختگان کرونا مبتلا به بیماری زمینه‌ای بوده‌اند

سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
مطالعه 3 دقیقه
از میان ۷۷ هزار و ۲۱۰ ایرانی دارای بیماری زمینه‌ای که تا ۲۰ مهرماه به کرونا مبتلا شده‌اند، ۳۰ هزار و ۳۷۵ تن جان باختند. بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و سرطان، بیشترین میزان مبتلایان را شامل می‌شوند.
تبلیغات

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مرگ ۱۹ درصد مبتلایان به کرونا دارای بیماری زمینه‌ای خبر داد. به‌گفته‌ی سیما لاری: «تا ۲۰ مهر سال ۹۹، تعداد ۱۴ هزار و ۹۸۲ نفر که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای شامل ریوی، قلبی، دیابت، کبدی، بدخیم و کلیوی بودند، پس از ابتلا به ویروس کرونا فوت کردند.»

از میان ۵۳۰ هزار نفری که به‌طور کلی در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند، تست کرونای ۷۷ هزار و ۲۱۰ نفر از افرادی که مبتلا به بیماری‌‌های زمینه‌‌ای بودند، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تا ۲۰ مهر ماه مثبت شده است. این به‌معنای جان‌ باختن نیمی از مبتلایان به کرونا در ایران دارای بیماری زمینه‌ای است. مبتلایان به کرونا دارای بیماری زمینه‌ای، همچنین بیش از ۱۴ درصد از میزان ابتلا را نسبت به دیگر افراد به خود اختصاص می‌دهند.

لاری میزان مرگ‌ومیر مبتلایان دارای بیماری زمینه‌ای را تا ۲۰ مهرماه، به‌تفکیک بیماری‌ها این‌گونه اعلام کرد:

  • فوت ۱۵۵ نفر دارای بیماری ریوی با ابتلای ۹۲۰ نفر
  • فوت ۷ هزار و ۳۰۹ نفر دارای بیماری قلبی با ابتلای ۳۷ هزار و ۲۰۳ نفر
  • فوت ۵ هزار و ۲۷۹ نفر دارای بیماری دیابتی با ابتلای ۲۹ هزار و ۶۰۶ نفر
  • فوت ۳۰۵ نفر دارای بیماری کبدی با ابتلای هزار و ۴۳۸ نفر
  • فوت ۷۰۹ نفر دارای بیماری‌های بدخیم با ابتلای ۲ هزار و ۵۶۳ نفر
  • فوت هزار و ۲۲۵ نفر دارای بیماری کلیوی با ابتلای ۵ هزار و ۴۸۰ نفر

پیش از این وزارت بهداشت اعلام کرد، بیش از ۲۰ میلیون ایرانی با بیماری زمینه‌ای در خطر شدید ابتلا به کرونا قرار دارند. طبق آمارهای گزارش‌شده توسط وزارت بهداشت، تا ظهر دیروز (۲۸ مهرماه) ۳۰ هزار و ۷۱۲ نفر به‌علت ابتلا به کرونا در کشور جان خود را از دست داده‌اند. رکوردزنی تعداد مبتلایان قطعی به کووید ۱۹ همچنان ادامه دارد؛ روز گذشته سخنگوی وزارت اعلام کرد که در یک شبانه‌روز، ۳۳۷ تن جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. این درحالی است که مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، اعلام می‌کند: «این آمار هم واقعی نیست و برای آنکه بدانیم در واقعیت چند نفر روزانه تلف می‌شوند، این عدد باید ضرب در ۲/۵ شود تا عدد اصلی به دست آید.»

مورد دیگر آن است که اکنون مبتلایان کرونا در کشورمان با حال وخیم‌تری به بیمارستان مراجعه می‌کنند. از ۴۲۵۱ فردی که روز گذشته مبتلا به کرونا شناسایی شدند، نزدیک به نیمی از آن‌ها در بیمارستان بستری شده‌اند. در این میان، نتایج یک پروژه‌ی تحقیقاتی که به‌ سفارش کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران و توسط مرکز مطالعات شهرداری تهران انجام شد، نشان داد که میزان کشندگی بیماری کرونا در تهران در موارد بستری ۱۲/۳ درصد است. همچنین مشخص شد که بیشترین درصد موارد فوت در گروه سنی بالای ۸۰ سال بوده است.

نقشه پراکندگی شیوع کرونا در شهر تهران / مناطق درگیر کرونا در تهران

درحالی‌که در موج جدید کرونا تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور درگیر درمان کرونا شده‌اند و ظرفیت تخت‌های بیمارستانی هم در حال تکمیل است، کارشناسان اعلام می‌کنند که جهش ویروس نقش کمی در بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا در کشور دارد. در مقابل، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به‌طور گسترده و عادی‌انگاری کرونا باعث شیوع گسترده‌تر بیماری شده است.

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کرد که به ‌دلیل تفاوت شرایط کشور ما با کشورهای اروپایی و آمریکایی، امکان قرنطینه‌ی کامل در ایران وجود ندارد. او اضافه کرد که دولت توان مالی پرداخت هزینه‌های زندگی مردم را ندارد و مردم هم پذیرای چنین شرایطی نیستند. این درحالی است که به‌ دلیل شرایط فوق بحرانی تهران به‌لحاظ شیوع کرونا، رئیس شورای شهر تهران پیشنهاد داد که تهران و برخی کلان‌شهرهای کشور دو هفته به‌طور کامل تعطیل شوند. محسن هاشمی در همین زمینه اضافه کرد: «اگر چنین اقدامی انجام نشود، نمی‌توانیم از پس موج سوم کرونا بربیایم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات