ارتباط میان گروه خونی و حساسیت به ویروس کرونا

شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مطالعه‌ای چینی ادعا می‌کند افراد دارای گروه خونی A ممکن است دربرابر ویروس کرونا جدید، عامل بیماری کووید ۱۹، حساس‌تر باشند.
تبلیغات

در مطالعه‌ای که گروهی از پژوهشگران چینی انجام داده‌اند، ۲،۱۷۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ از سه بیمارستان در ووهان و شن‌ژن بررسی شدند. پژوهشگران توزیع گروه‌های خونی این بیماران را با توزیع گروه خونی‌ دو جمعیت عمومی در همین مناطق مقایسه کردند و نتایج تجزیه‌و‌تحلیل آن‌ها نشان داد احتمال ابتلا به کووید ۱۹ در افراد دارای گروه خونی A درمقایسه‌با افراد گروه‌های خونی دیگر بیشتر است. براساس گزارش این مطالعه، توزیع گروه‌های خونی در جمعیت عادی ووهان به‌ترتیب زیر بود:

این پژوهش بسیار ابتدایی است؛ اما ازنظر بیولوژیکی، این امکان وجود دارد که گروه‌های خونی مختلف ازنظر حساسیت به کووید ۱۹ باهم فرق داشته باشند.

چرا گروه خونی فرد ممکن است موجب شود دربرابر کووید ۱۹ حساس‌تر شود؟ دکتر پتری توضیح می‌دهد پاسخ به این مسئله مربوط می‌شود که چگونه پروتئین‌های روی سطح ویروس‌های کرونا به قندهای موجود روی سطح سلول‌ها متصل می‌شوند؛ یعنی همان چیزی که با گروه خونی فرد ارتباط دارد. ویروس‌های کرونایی را می‌شناسیم که موجب آلوده‌شدن گاو می‌شوند و پروتئین‌هایی روی سطح خود دارند که به قندهایی متصل می‌شوند که تعیین‌کننده‌ی آنتی‌ژن‌های گروه‌های خونی هستند.

گروه های خونی

آنتی‌ژن‌های گروه خونی ABO موجود روی سطح سلول‌های قرمز خون تا حدی گروه خونی را تعیین می‌کنند.

اگر نوع گروه خونی شما A باشد، قند اضافه‌ای روی سطح سلول‌هایتان دارید و اگر گروه خونی شما O باشد، این قند را ندارید. دکتر کریستن هوکنس، از دانشگاه برایانت، این مطالعه را بررسی کرده است. وی می‌گوید:

سیستم گروه خونی ABO بخشی از سیستم ایمنی است.

جالب اینجا است که هسته‌ی اصلی چگونگی مبارزه‌ی سیستم ایمنی با عفونت و تغییر در نحوه‌ی تأثیر عفونت‌های مختلف روی افراد گوناگون در گروه‌های خونی یافت می‌شود. متخصصان ایمنی‌شناسی این ارتباط میان گروه خونی و سیستم ایمنی را بیش از صد سال است که بررسی کرده‌اند. این موضوع که افراد با گروه‌های خونی متفاوت ABO ازنظر حساسیت یا مقاومت دربرابر عفونت‌های ویروسی و باکتریایی و بیماری‌ها تفاوت دارند، از اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰ مطالعه شده است. دکتر هوکنس می‌گوید:

بسیاری از این نوع پژوهش‌ها درزمینه‌ی مالاریا انجام شده است؛ اما باکتری‌ها و ویروس‌هایی مانند ویروس هپاتیت و نوروویروس نیز بررسی شده‌اند. این واقعیت که تعامل با پاتوژن‌ها به‌مرور زمان موجب شده است گروه خونی ABO در مدت هزاران سال تکامل پیدا کند، نشان می‌دهد تعاملی بین این دو سیستم وجود دارد.

آیا باید افرادی با گروه خونی A بیشتر از بقیه نگران ابتلا به کووید ۱۹ باشند؟ هم دکتر پتری و هم دکتر هوکنس می‌گویند نه. دکتر پتری می‌گوید:

اگر گروه خونی شما A است، نباید بترسید. این مطالعه تفاوت بسیار اندکی در میزان حساسیت نشان می‌دهد؛ بنابراین، این تفاوت ناچیز است. درضمن، نتایج تکرارنشده و مطالعه نیز داوری نشده است؛ پس درحالی‌که این موضوع جالب و ازنظر بیولوژیکی محتمل است، شاید درست نباشد. البته حتی اگر درست باشد، تأثیر چندانی روی حساسیت کلی نخواهد گذاشت.

دکتر هوکنس می‌گوید:

در این مرحله، افراد دارای گروه خونی A لازم نیست نگران باشند؛ زیرا به‌نظر نمی‌رسد گروه خونی عامل محرک واقعی برای عفونت باشد. اجازه نمی‌دهم گروه خونی به مسئله‌ای تبدیل شود که موجب ترس یا اطمینان افراد شود. با هر نوع گروه خونی یا هر ویژگی اندازه‌گیری‌شدنی دیگرمان، همه دربرابر عفونت آسیب‌پذیر تلقی می‌شویم.

درحالی‌که مقاله‌ی مذکور هنوز مراحل داوری را نگذرانده، اندازه‌ی نمونه‌ی آن کم و تغییر در نرخ عفونت در گروه‌های مختلف ناچیز بوده است و افرادی با گروه خونی A نباید بیشتر از دیگران نگران باشند. این مطالعه به مسائل جالبی درباره‌ی چگونگی توسعه‌ی درمانی برای مبارزه با کووید ۱۹ اشاره می‌کند. دکتر پتری می‌گوید:

میکروارگانیسم‌های زیادی وجود دارند و موجب عفونتی می‌شوند که با اتصال به قندهای روی سطح آن سلول‌ها با سلول‌های انسان تعامل برقرار می‌کنند. بهترین مثال دراین‌زمینه، ویروس آنفلوانزا است. ویروس آنفلوانزا به قند موجود روی سطح سلول‌های انسانی، یعنی سیالیک اسید، متصل می‌شود. تامیفلو دارویی است که اتصال ویروس آنفلوانزا به این قندها را مهار می‌کند و نمونه‌ای عالی است که نشان می‌دهد چگونه شناسایی تعامل نورامینیک اسید به شناسایی داروی ضدویروس مؤثر کمک کرد.

این مطالعه و مطالعات آینده مشابه آن درنهایت خواهند توانست راه‌هایی برای مهار ویروس کرونا جدید پیدا کنند. دکتر هوکنس می‌گوید:

درک بهتر نحوه‌ی دستیابی ویروس به سلول‌های میزان می‌تواند به توسعه‌ی درمان کمک کند. اگر این مطالعات پایه‌ای بتوانند کمک کنند متوجه شویم ویروس چگونه گیرنده‌های میزبان را بازمی‌کند یا اینکه این آنتی‌بادی‌ها می‌توانند آن تعامل را مهار کنند، می‌توانیم از این اطلاعات به‌منظور ایجاد درمان استفاده کنیم. بااین‌همه در‌حال‌حاضر، موضوعات زیادی وجود دارد که باید به آن‌ها پی ببریم.

به‌جای ایجاد اضطراب بیشتر در میان مردم، این مطالعه نور امیدی است که به پژوهشگران در توسعه‌ی درمان ضدویروسی کمک خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات