پژوهشگران توانایی انتقال ویروس کرونا خوکی به انسان را در مطالعه‌ای تازه نشان داده‌اند

شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی در مطالعه‌ای تازه اشاره می‌کنند که گونه‌ای دیگر از کروناویروس‌ها به نام ویروس کرونای خوکی ممکن است توانایی آلوده‌کردن انسان را نیز داشته باشد.
تبلیغات

پژوهشی جدید از پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی نشان می‌دهد سویه‌ای از ویروس کرونا که اخیرا صنعت پرورش خوک را وحشت‌زده کرده، ممکن است پتانسیل انتقال به انسان‌ها را نیز داشته باشد. این سویه از ویروس کرونا که ویروس کرونای سندرم حاد اسهال خوکی (SADS-CoV) نام دارد، از خفاش‌ها منشا گرفته است و از زمانی‌که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۶، کشف شد، گله‌های خوک در سراسر کشور چین را آلوده کرده است. شیوع چنین بیماری می‌تواند موجب ویرانی اقتصاد کشورهایی شود که به صنعت خوک وابسته هستند.

در آزمایش‌های آزمایشگاهی تهدید احتمالی ویروس SADS-CoV برای انسان نشان داده شد و نتایج حاکی‌از آن بود که ویروس مذکور می‌تواند به‌خوبی در سلول‌های کبد و ریه انسان و نیز سلول‌های مجاری هوایی تکثیر پیدا کند. یافته‌های حاصل از این آزمایش‌ها در مجله‌ی PNAS منتشر شده است.

اگرچه ویروس SADS-CoV در همان خانواده از ویروس‌ها قرار دارد که بتاکروناویروس عامل بیماری تنفسی کووید ۱۹ یعنی ویروس SARS-CoV-2 در آن وجود دارد، ویروس SADS-CoV یک آلفاکروناویروس است که موجب بروز بیماری گوارشی در خوک‌ها می‌شود. این ویروس موجب اسهال و استفراغ شدید می‌شود و خصوصا برای خوک‌های جوان کشنده است. ویروس SADS-COV همچنین از دو آلفاکروناویروس عامل سرماخوردگی انسان‌ یعنی HCoV-229E و HCoV-NL63 متفاوت است. رالف باریک، استاد همه‌گیرشناسی در دانشکده بهداشت عمومی جهانی در دانشگاه کارولینای شمالی گفت:

درحالی‌که بسیاری از پژوهشگران روی پتانسیل ظهور بتاکروناویروس‌هایی مانند سارس و مرس متمرکز هستند، باتوجه‌به پتانسیل پرش سریع آلفاکروناویروس‌ها میان گونه‌های مختلف، این ویروس‌ها نیز ممکن است به همان‌اندازه موجب ایجاد نگرانی‌هایی برای سلامتی انسان شوند.

درحالی‌که تاکنون تأثیری از SADS-CoV در انسان‌ها شناسایی نشده است، دنیاگیری کووید ۱۹ یادآور قدرتمندی در این رابطه است که بسیاری از سویه‌های ویروس کرونای یافت‌شده در جانوران، دارای پتانسیل آلوده کردن انسان‌ها نیز هستند. این اثر به سرریز (spillover) معروف است.

آزمایشگاه باریک با کیتلین ادواردز متخصص تحقیقات همه‌گیرشناسی روی مطالعه‌ای کار کرده است که نشان می‌دهد انسان‌ها ممکن است نسبت‌به سرریز SADS-CoV آسیب‌پذیر باشند. ادواردز، نویسنده‌ی نخست مقاله چندین نوع از سلول‌ها را با آلوده کردن آن‌ها با فرم مصنوعی از SADS-CoV مورد آزمایش قرار داد تا دریابد که خطر آلودگی بین‌گونه‌ای تا چه اندازه بالا است. شواهد حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد که طیف وسیعی از سلول‌های پستانداران ازجمله سلول‌های اولیه‌ی ریه و روده‌ی انسان دربرابر عفونت آسیب‌پذیر هستند. به‌گفته‌ی ادواردز، ویروس SADS-CoV برخلاف SARS-CoV-2 که عمدتا سلول‌های ریه را آلوده می‌کند، از سرعت رشد بالاتری در سلول‌های روده‌ای انسان برخوردار است.

ایمنی جمعی دارای حفاظت متقاطع اغلب مانع از این می‌شود که انسان‌ها به بسیاری از ویروس‌های کرونایی که در حیوانات یافت می‌شوند، دچار شوند. اگرچه نتایج حاصل از آزمایش‌های انجام‌شده به‌وسیله‌ی ادواردز و گروهش نشان می‌دهد که انسان‌ها هنوز چنین ایمنی را دربرابر SADS-CoV ایجاد نکرده‌اند. ادواردز گفت:

ویروس SADS-CoV از ویروس‌های کرونای خفاش‌ها که HKU2 نامیده می‌شود، منشا گرفته است که گروه ناهمگنی از ویروس‌ها با توزیع جهانی است. نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا این ویروس یا سویه‌ای نزدیک‌تر به HKU2 بتواند ظاهر شود و جوامع انسانی را آلوده کند. اگرچه، دامنه وسیع میزبان‌های SADS-CoV همراه‌با توانایی تکثیر آن در سلول‌های اولیه ریه و روده انسان نشان‌دهنده‌ی خطر احتمالی رویدادهای ظهور آینده در جوامع انسانی و حیوانی است.

ادواردز و همکارانش در پاسخ به یافته‌های حاصل از آزمایش‌ها، داروی ضدویروس وسیع‌الطیف رمدسیویر را به‌عنوان روش بالقوه درمان این عفونت آزمایش کردند. داروی رمدسیویر با همکاری آزمایش باریک و شرکت گیلیاد برای مبارزه با تمام انواع شناخته‌شده‌ی ویروس‌های کرونا ازجمله SADS-CoV توسعه پیدا کرد. از این دارو درحال‌حاضر برای درمان عفونت‌های کووید ۱۹ در انسان‌ها استفاده می‌شود.

نتایج اولیه مطالعه نشان می‌دهد که داروی مذکور دارای فعالیت قوی دربرابر SADS-CoV است، گرچه ادواردز هشدار می‌دهد که برای تأیید یافته‌ها به انجام آزمایش‌های بیشتری روی انواع دیگر سلول‌ها و آزمایش‌های حیوانی نیاز است. وی گفت: «داده‌های نویدبخش درمورد رمدسیویر گزینه‌ی درمانی بالقوه‌ای را درمورد یک رویداد سرریز انسانی فراهم می‌کند. ما توصیه می‌کنیم که هم کسانی که در مزارع خوک کار می‌کنند و هم جوامع خوک به‌طور مستمر برای نشانه‌های عفونت‌های SADS-CoV تحت نظارت قرار گیرند تا از شیوع‌ها و خسارات اقتصادی گسترده ممانعت شود.»

ویروس SADS-CoV همچنین می‌تواند تهدیدی برای اقتصاد آمریکا باشد که یک‌سوم از تولید جهانی گوشت خوک را در سال ۲۰۱۹ از آن خود کرد. در سال ۲۰۱۲، صنعت خوک آمریکا به‌وسیله‌ی ویروس کرونای خوکی متفاوتی که از چین منشا گرفته بود، ویران شد. باریک گفت: «تعجبی ندارد که ما به‌دنبال شرکایی برای بررسی پتانسیل کاندیداهای واکسن SADS-CoV برای محافظت از خوک‌ها هستیم. درحالی‌که نظارت و جدا کردن زودهنگام توله‌خوک‌های آلوده از خوک‌های بزرگ فرصتی برای کاهش شیوع گسترده‌تر و احتمال سرریز به جمعیت‌های انسانی فراهم می‌کند، واکسن‌ها می‌توانند برای محدود کردن شیوع جهانی و رویدادهای ظهور انسانی آینده مهم باشند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات