کیت تشخیص کرونا در ۱۵ دقیقه در دانشگاه صنعتی اصفهان ساخته شد

شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
محققان دانشگاه صنعتی اصفهان از ساخت کیت تشخیص کرونا در ۱۵ دقیقه خبر دادند که هزینه‌ای بسیار کمتر از سایر کیت‌های موجود در کشور به‌همراه دارد.
تبلیغات

محققان پژوهشکده‌ی زیست‌فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان موفق شدند کیت تشخیص کرونا در ۱۵ دقیقه را با بهره‌گیری از روش سنجش آنتی‌بادی تولیدشده در بدن و با هزینه‌ای بسیار کمتر از روش‌های معمول بسازند. 

صبیحه سلیمانیان‌زاد، رئیس پژوهشکده‌ی زیست‌فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان، اعلام کرد که براساس مأموریت استانداری اصفهان به دانشگاه صنعتی اصفهان، کیت تشخیص سریع کرونا به‌منظور پیشگیری و مبارزه با بیماری کووید ۱۹ ساخته شد. به‌گفته‌ی صبیحه سلیمانیان‌زاد، در مدت شش ماه، پژوهش‌های مربوط به این کیت نواری پیشرفته و مقرون‌به‌صرفه‌ی کرونا انجام و در‌نهایت به تولید آن منجر شد. رئیس پژوهشکده‌ی زیست‌فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان افزود این طرح با محوریت پژوهشکده‌ی زیست‌فناوری و شرکت نانوزیست صنعت اهورا، از شرکت‌های رویشی دانشگاه صنعتی اصفهان، به سرانجام رسید.

در همین زمینه، دکتر سیدامیرحسین جلالی، معاون پژوهشی پژوهشکده‌ی زیست‌فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز بیان کرد که قبل از ساخت کیت، آزمایش‌های الایزا و PCR موجود در زمان طولانی‌تری بین سه تا چهار ساعت به جواب می‌رسیدند؛ ولی درحال‌حاضر، با طراحی این کیت و به‌دلیل استفاده از نانوذرات طلا و رنگ قرمز ناشی از آن، امکان ارزیابی نتایج آزمایش و تأیید حضور آنتی‌بادی ضدویروس در سرم انسان با چشم غیرمسلح و در کمترین زمان ممکن فراهم شده است.

جلالی، مجری این طرح، تصریح کرد که باتوجه‌به آغاز موج گسترده‌ی جدید ابتلا به کرونا و نیاز به تشخیص سریع بیماری به‌منظور انجام اقدامات پیشگیرانه و درمانی، این نوع کیت می‌تواند به‌عنوان ابزار کمکی در شناسایی موارد بیماری مفید باشد. وی همچنین بر این نکته تأکید کرد که آزمایش‌های آنتی‌بادی معمولا جایگزین روش‌های شناسایی مستقیم به‌عنوان ابزار اصلی برای تشخیص عفونت فعال ناشی از ویروس نمی‌شوند.

به‌گفته‌ی دکتر سیدامیرحسین جلالی، هدفِ این پروژه سرعت‌بخشیدن در کسب نتایج درست و کاهش هزینه‌های انجام آزمایش کرونا در‌مقایسه‌با دیگر روش‌ها بود. جلالی خاطر‌نشان کرد که بیشتر مواد موردنیاز ساخت این کیت از داخل کشور تأمین شد. این خودکفایی در حالی‌ اتفاق افتاد که ساخت کیت‌های موجود در بازار عمدتاً به خارج از کشور وابسته است و به‌دلیل قیمت ارز و مسائل تحریم، استفاده از این کیت‌ها هزینه‌های بسیار زیادی به افراد تحمیل می‌کرد.

جلالی درادامه اضافه کرد که از‌جمله اهداف مهم در انجام پروژه‌ی یادشده و دستیابی به این محصول، طراحی و توسعه‌ی آزمایش‌های تشخیص سریع کرونا درکنار آزمایش‌های مولکولی بوده است؛ چراکه این کیت‌ها علاوه‌بر داشتن حساسیت و دقت کافی، امکان بررسی کیفی حضور آنتی‌بادی اختصاصی ویروس (آنتی‌بادی IgM و IgG) را در بدن در کمترین زمان و با کمترین هزینه و بدون نیاز به تجهیزات پیشرفته‌ی آزمایشگاهی در مقیاس زیاد فراهم می‌کنند.

عضو هیئت‌مدیره‌ی شرکت دانش‌بنیان نانوزیست اهورا بر این موضوع تأکید کرد که دانش فنی ساخت این نوع کیت در‌اختیار پژوهشکده‌ی زیست‌فناوری دانشگاه صنعتی است. افزون‌براین، وی تصریح کرد که این پژوهشکده در حال بررسی دستگاه‌ها و امکانات لازم برای تولید این محصول راهبردی است و به حمایت‌های مالی مراجع مرتبط علمی کشور برای تولید انبوه این محصول دانش‌بنیان احتیاج دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات