ایران سومین کشور جهان ازنظر نرخ ابتلای کادر درمان به کرونا است

یک‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
مطالعه 4 دقیقه
فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران اعلام کرد که ایران از نظر آمار ابتلای کادر درمان به کرونا در بین سه کشور اول دنیا قرار دارد.
تبلیغات

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران، اعلام کرده است که میزان ابتلای کادر درمان به کرونا در ایران از استاندارد جهانی نیز بالاتر است. به‌گفته‌ی زالی، ایران درکنار روسیه و آمریکا جزو سه کشوری است که در آن‌ها میزان ابتلای کادر درمان به کرونا از نظر قدر مطلق ابتلا بالا است.

زالی دلیل ابتلای بالای کادر درمان در موج اول شیوع کرونا را مجهز نبودن بیمارستان‌ها به تجهیزات حفاظتی دانست و اضافه کرد که در آن شرایط چه بسا جامعه پزشکی نیز آموزش‌های لازم در زمینه مقابله با اپیدمی کرونا و نحوه ابتلا به این بیماری و حفاظت عمومی از آن را نمی‌دانست. بااین‌حال اکنون به‌رغم وجود وسایل حفاظت فردی، آموزش‌های لازم و بالا رفتن تجربه گروه‌های پزشکی، همچنان آمار مبتلایان به این ویروس بالا است. زالی در علت‌یابی این موضوع به چند دلیل عمده اشاره کرد.

علیرضا زالی، مهم‌ترین دلیل آمار بالای مبتلایان در کادر درمان را خستگی مزمن تیم پزشکی دانست که باعث کاهش سطح دفاعی و ایمنی این افراد شده است، زیرا طبیعی است که افراد در دوران اوج خستگی، بی‌انگیزه‌تر باشند و از نظر سیستم ایمنی بدن نیز در معرض خطر بیشتری قرار گیرند. وی سطح بالای خستگی و فرسایشی‌بودن بیماری کووید ۱۹ را علت کاهش انگیزه‌های افراد کادر درمان برای کاهش استفاده از وسایل حفاظتی دانست.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد که طبق مطالعه میدانی در سه دانشگاه علوم پزشکی در تهران، ۲۳ درصد گروه‌های پرستاری و پشتیبانی بیمارستان‌ها و حدود ۱۲ تا ۱۸ درصد از جامعه پزشکی، با وجود دسترسی به وسایل حفاظتی در مراکز درمان به اندازه کافی از این وسایل استفاده نکردند و پوشیدن لباس‌های کاور در فضای گرم و با تهویه نامناسب بیمارستان‌ها را کاری دشوار دانستند. وزیر بهداشت نیز آمار فوت کادر درمان مبتلا به کرونا را ۱۶۴ نفر اعلام کرد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران با اشاره به فرایند جذب نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان گفت که بخش زیادی از درآمد پرسنل این حوزه از منابع غیردولتی پرداخت می‌شود. وی افزود که در تهران نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ درصد نیروهای شاغل مجموعه بیمارستان‌ها را افرادی تشکیل می‌دهند که بودجه‌ی دولتی و بند «و» برای آن‌ها ترسیم نشده و بیمارستان‌ها برای رفع نیازهایشان مجبور به استفاده از این نیروها شده‌اند و به‌همین‌دلیل، فشار زیادی به اقتصاد ضعیف و شکننده بیمارستان‌ها در سال‌های اخیر وارد شده است.

در همین رابطه، قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز در برنامه تیتر شرکت خبر اشاره کرد که طبق آمار وزارت بهداشت، از اسفند ۹۸ تاکنون ۲۲ هزار و ۲۸۴ نفر به تعداد نفرات نیروی انسانی بهداشت و درمان کشور اضافه شده است و ۷ هزار نفر نیز در آینده نزدیک به آمار پرسنل وزارت بهداشت اضافه خواهد شد. به‌گفته‌ی معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت نیز در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۳۶ هزار تخت به بیمارستان‌ها اضافه شده که معادل بیش از یک‌سوم کل تخت‌های بیمارستانی کشور است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران در اشاره به مشکلات جذب نیرو در حوزه بهداشت، برخی الگوهای موفق در این زمینه را در کشور آلمان معرفی کرد. به‌گفته‌ی زالی، آلمان در زمینه بحث جبران خدمات کارکنان بهداشتی و درمانی و رضایت‌مندی کارکنان، کشور موفقی است؛ زیرا در این کشور از همان روزهای آغازین برای افزایش روحیه در کادر درمان، به تمامی بیمارستان‌هایی که در ایجاد، توسعه و تبدیل تخت‌های مراقبت‌های ویژه به کرونا نقش مهمی داشتند، پاداش روزانه پرداخت کردند که موجب افزایش بین ۲.۲ برابر حقوق پرسنل شد.

زالی در همین رابطه به پیشنهاد‌های مطرح شده در روزهای اول در خصوص درنظرگرفتن پاداش برای کادر درمان کشور به‌صورت افزایش پایه حقوق ۲۰ درصدی اشاره کرد و افزود که امیدوار است در ایران نیز سازمان نظام پزشکی بتواند با جمع‌آوری بسته‌های تشویقی موجب ارتقای عملکرد تیم پزشکی شود.

درحال‌حاضر، پیشگیری از مبتلاشدن به کرونا یک دغدغه‌ی جهانی است و میزان ابتلا و فوت ناشی از آن، ارتباط مستقیمی با رفتن به سفر و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در حین سفرها داشته است، به‌طوری‌که رفتن به سفر به‌معنی قبول ریسک مبتلا شدن و مبتلا کردن سایر هموطنان به ویروس کووید ۱۹ است. با وجود هشدارهای مکرر و آمار فزاینده بیماران بستری در بیمارستان‌ها و زحمت بالای کادر درمان، همچنان بسیاری از هموطنان در هر تعطیلی اقدام به مسافرت می‌کنند و دولت از هر تریبونی برای هشدار به مردم استفاده می‌کند. در این شرایط حساس و ورود به نیمه‌ دوم سال و فرارسیدن فصل سرما، لازم است که با استفاده از ماسک و رعایت سایر توصیه‌های بهداشتی و حذف سفرهای غیرضروری، از وقوع یک پاییز فاجعه‌بار جلوگیری کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات