تلفن‌های همراه ابزار انتشار عوامل بیماری‌زا هستند

دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
نتایج بررسی پژوهشگران نشان می‌دهد تلفن‌های همراه می‌توانند به‌عنوان ابزاری برای انتشار عوامل بیماری‌زا عمل کنند و ضدعفونی روزانه‌ی آن‌ها می‌تواند به پیشگیری از انتشار بیماری کمک کند.
تبلیغات

میلیاردها گوشی موبایل در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن‌ها در تمام قاره‌ها و در تمام کشورها و شهرها وجود دارند. گروهی از پژوهشگران، مطالعات انجام‌شده در این زمینه را که تلفن‌های همراه چگونه پاتوژن‌های عفونی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها را حمل می‌کنند، مورد بازبینی قرار دادند. آن‌ها می‌گویند گوشی‌ها احتمالا اسب‌های تروایی هستند که در انتقال همه‌گیری‌ها و دنیاگیری‌ها نقش دارند.

انتقال پاتوژن‌های روی تلفن‌های همراه یک نگرانی جدی سلامتی ایجاد می‌کند. خطر این است که پاتوژن‌های عفونی ممکن است ازطریق تلفن‌ها درون جامعه، در محل‌های کاری مانند محیط‌های پزشکی و محیط‌های درگیر در فرایندهای مربوط به غذا و حمل‌و‌نقل عمومی، کشتی‌های گردشی و هواپیماها منتشر شوند. درحال‌حاضر تلفن‌های همراه تا حد زیادی ازنظر امنیت زیستی مورد غفلت واقع شده‌اند، اما احتمالا به انتشار ویروس‌هایی مانند آنفلوانزا و ویروس عامل دنیاگیری کووید ۱۹ یعنی SARS-CoV-2 کمک می‌کنند.

آنچه‌ پژوهش‌ها نشان می‌دهد

پژوهشگران مقالاتی منتشرشده در مجلات معتبر را مورد بازبینی قرار دادند که میکروب‌های یافت‌شده روی تلفن‌های همراه را مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار داده بودند. نتیجه‌گیری‌های آن‌ها در مجله‌ی Travel Medicine and Infectious Disease منتشر شده است. ۵۶ مطالعه وجود داشت که با معیارهای دانشمندان سازگار بود و در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ در ۲۴ کشور انجام شده بود.

بیشتر این مطالعات به بررسی باکتری‌های موجود روی تلفن‌ها پرداخته و چند مطالعه قارچ‌ها را نیز مورد توجه قرار داده بودند. به‌طورکلی، مطالعات نشان می‌دادند که به‌طور متوسط ۶۸ درصد از تلفن‌های همراه آلوده هستند. احتمالا این تعداد پایین‌تر از حد واقعی است، زیرا بیشتر مطالعات تنها با هدف شناسایی باکتری‌ها انجام شده و بسیاری از این مطالعات نیز تنها به‌دنبال باکتری‌های خاصی بودند. تمام مطالعات مذکور قبل‌از ظهور ویروس کرونای SARS-CoV-2 تکمیل شده بودند، بنابراین هیچ‌کدام از آن‌ها ویروس جدید را آزمایش نکرده بود

انجام آزمایش برای یافتن ویروس‌ها دشوار است و پژوهشگران مطالعه‌ی جدید تنها یک مطالعه را پیدا کردند که چنین آزمایش‌هایی انجام داده بود (به‌طورخاص برای RNA ویروس‌ها که گروهی از ویروس‌ها هستند که شامل SARS-CoV-2 و دیگر ویروس‌های کرونا می‌شوند). در برخی مطالعات، تلفن‌های کارکنان مراقبت‌های بهداشتی با تلفن‌های عموم مردم مورد مقایسه قرار گرفته بود. پژوهشگران اختلاف معنی‌داری میان سطوح آلودگی پیدا نکردند.

معنای این امر برای سلامتی و امنیت زیستی چیست؟

تلفن‌های همراه آلوده خطر امنیت زیستی ایجاد می‌کنند و به پاتوژن‌ها اجازه می‌دهند که به‌راحتی از مرزها عبور کنند. ویروس‌ها از چندین ساعت تا چند روز و حتی تا چندین هفته می‌توانند روی سطوح زندگی کنند. اگر فردی به SARS-CoV-2 مبتلا شده باشد، احتمالا تلفن همراه او نیز آلوده است. سپس ویروس ممکن است ازطریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم، از تلفن به افراد دیگر سرایت کند.

تلفن‌های همراه و دیگر سیستم‌های دارای صفحه‌ی لمسی مانند پیشخوان‌های چک‌این فرودگاه و صفحات سرگرمی موجود در هواپیماها ممکن است در انتشار سریع کووید ۱۹ در سرتاسر جهان نقش داشته باشد.

چرا تلفن‌ها آنقدر آلوده هستند؟

تلفن‌ها تقریبا حاملان ایده‌الی برای بیماری هستند. ما مرتبا با استفاده از آن‌ها صحبت می‌کنیم و میکروب‌ها را همراه قطرات به آن‌ها منتقل می‌کنیم. ما اغلب آن‌ها را هنگام غذا خوردن همراه خود داریم که منجر به نشستن مواد غذایی روی آن‌ها می‌شود و به رشد میکروب‌ها کمک می‌کند. بسیاری از افراد از آن‌ها در حمام و توالت استفاده می‌کنند که ازطریق اثر تنوره، منجر به آلودگی آن‌ها به مدفوع می‌شود. اگرچه تلفن‌ها درمعرض میکروب‌ها قرار دارند، بیشتر ما آن‌ها را تقریبا همه‌جا با خود می‌بریم: خانه، محل کار، هنگام خرید و تعطیلات. آن‌ها اغلب محیط کنترل‌شده‌ای ازنظر دما ایجاد می‌کنند که به بقای پاتوژن‌ها کمک می‌کند زیرا در جیب‌ یا کیف‌ دستی حمل می‌شوند و به‌ندرت خاموش می‌شوند. علاوه‌براین، ما به‌ندرت آن‌ها را تمیز یا ضدعفونی می‌کنیم. داده‌های (منتشرنشده) پژوهشگران نشان می‌دهد که تقریبا سه چهارم از مردم هرگز تلفن‌های خود را تمیز نمی‌کنند.

تلفن خود را تمیز کنید

درحالی‌که آژانس‌های دولتی توصیه‌هایی درمورد بهداشت دست ارائه می‌دهند، تمرکز ناچیزی روی اعمال بهداشتی مرتبط با استفاده از تلفن‌های همراه یا دیگر دستگاه‌های صفحه لمسی ارائه می‌شود. افراد به‌طور متوسط هر روز ۳ ساعت درحال لمس تلفن‌های خود هستند، درحالی‌که برخی از کاربران بسیار فعال بیش از ۵ هزار بار در روز تلفن خود را لمس می‌کنند. برخلاف دست‌ها، دستگاه‌های تلفن به‌طور منظم پاک نمی‌شوند. پژوهشگران مقاله به مقامات بهداشت عمومی توصیه می‌کنند که برنامه‌های آگاهی عمومی و دیگر اقدامات مناسبی را برای ترغیب مردم به ضدعفونی‌کردن تلفن‌های همراه و دیگر دستگاه‌های صفحه لمسی درنظر بگیرند. بدون این اقدامات، ممکن است تلاش جهانی بهداشت عمومی برای شستشوی دست‌ها اثر کمتری داشته باشد.

بنا به توصیه‌ی پژوهشگران، تلفن‌های همراه و دیگر دستگاه‌های صفحه لمسی را باید هر روز با استفاده از اسپری ۷۰ درصد ایزوپروپیل الکل یا روش‌های ضدعفونی دیگر آلودگی‌زدایی کرد. این فرایندهای آلودگی‌زدایی باید مخصوصا در مواردی همچون صنایع خدماتی مهمی مانند مشاغل مربوط به مواد غذایی، مدارس، کافه‌ها، مراکز مراقبت از سالخوردگان، کشتی‌های گردشی، خطوط هوایی و فرودگاه‌ها و بخش‌ مراقبت‌های بهداشتی اعمال شود. ما باید همیشه این مسئله را رعایت کنیم، خصوصا در دوران شیوع یک بیماری جدی مانند کووید ۱۹.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات