فاصله‌گیری اجتماعی و شست‌وشوی دست می‌تواند نرخ شیوع آنفلوانزا را نیز کاهش دهد

چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
استراتژی‌های محافظتی در حال اجرا در سرتاسر جهان برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا ممکن است در کاهش نرخ ابتلا به آنفلوانزا نیز مؤثر باشد.
تبلیغات

بسیاری از کشورهای سرتاسر جهان به‌منظور کاهش سرعت انتشار کووید ۱۹، استراتژی‌های محافظتی اجرا کرده‌اند؛ ازجمله قرنطینه و فاصله‌گیری اجتماعی، تعطیلی مدارس و بستن رستوران‌ها و اماکن عمومی دیگر. دولت‌ها همچنین به مردم توصیه کرده‌اند برای محافظت از خود دربرابر بیماری، مواردی مانند شستن دست‌ و پوشیدن ماسک را رعایت کنند.

شواهد نوظهور از مطالعات پژوهشگران ژاپنی نشان می‌دهد همه‌گیری جهانی فعلی می‌تواند بر انتقال آنفلوانزای فصلی تأثیر بگذارد و به‌طورکلی، انتظار می‌رود امسال کاهش نرخ ابتلا به آنفلوانزا را شاهد باشیم. این امر تا چه حد محتمل و چرا ممکن است چنین چیزی درست باشد؟ مروری بر شواهد فعلی درباره‌ی جنبه‌های خاص انتقال آنفلوانزا ممکن است بینشی در این زمینه به‌دست دهد.

عادات بهداشتی

همه‌گیری جهانی کووید ۱۹ موجب شده است مقام‌های بهداشتی بیش‌از‌پیش، بر اهمیت شست‌وشوی دست و ضدعفونی‌کردن و فاصله‌گیری اجتماعی تأکید کنند. این اقدامات ساده‌ی بهداشت عمومی وقتی صحیح اجرا شوند، می‌توانند تأثیر زیادی در محدودکردن شیوع بیماری‌های تنفسی نظیر آنفلوانزا بگذارند.

آنفلوانزا نیز همانند کووید ۱۹ ازطریق قطرات مایع بینی یا دهان فرد بیمار منتقل می‌شود. با گذشت زمان، ویروس به دست‌ها و سطوح دیگر منتقل می‌شود. شستن دست‌ها با آب گرم و صابون در رهایی از قطرات آلوده‌ی روی دست مؤثر است و ویروس را از بین می‌برد. ضدعفونی‌کردن نیز ازطریق غیرفعال‌کردن ویروس موجود روی دست‌ها و سطوح آلوده اثربخش است.

قبل از همه‌گیری، نگرانی درباره‌ی بهداشت نامناسب دست‌ها امری رایج بود؛ مثلا پژوهش‌ انجام‌شده در بریتانیا نشان می‌داد مردم دست‌های خود را خوب نمی‌شویند. این مطالعه نشان می‌داد فقط ۳۲ درصد از مردان و ۶۴ درصد از زنان پس از استفاده از توالت عمومی دست‌های خود را می‌شویند. درمقابل، شواهد در حال ظهور از مطالعه‌ی جدیدی که در مارس ۲۰۲۰ منتشر شد، نشان می‌دهد ۸۳ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اکنون به‌طورمنظم دست‌های خود را می‌شویند. اگرچه مشخص نیست این افراد توصیه‌ی ۲۰ ثانیه شستن دست‌ها را رعایت می‌کنند، اگر این افراد نماینده‌ی کل جمعیت بریتانیا باشند، این امکان وجود دارد عادت جدید بر کاهش انتقال آنفلوانزا تأثیر بگذارد.

تعطیلی مدارس

احتمال ابتلا به عفونت در برخی از گروه‌های خاص جامعه بیشتر است. گاهی اوقات این حالت به‌دلایل ناشناخته‌ای رخ می‌دهد و در مواردی نیز ناشی ‌از عوامل زمینه‌ای دیگر (مانند شرایط سلامتی نظیر دیابت یا بیماری قلبی) است که موجب می‌شود آن افراد دربرابر عفونت مستعدتر شوند. در آنفلوانزا، کودکان مدرسه‌ای به‌عنوان زیرگروهی مستعد شناخته می‌شوند و به‌نظر می‌رسد در هر شیوع، نرخ بیماری در آن‌ها زیاد باشد. این امر تا حدودی ناشی ‌از ایمنی پایین‌تر کودکان و فرصت‌ فراوان تماس و انتقال در مدارس است.

با تعطیلی سراسری مدارس که برای کاهش شیوع ویروس کرونا در بیشتر کشورها اتفاق افتاده است، درحال‌حاضر، بسیاری از کودکان در خانه هستند. این احتمال وجود دارد که این وضعیت انتقال آنفلوانزا را نیز تا حدودی محدود کند.

فاصله‌گیری اجتماعی

یکی دیگر از عوامل مهم و تأثیرگذار بر انتقال آنفلوانزا، تماس نزدیک با فرد مبتلا است. براساس نتایج مطالعه‌ای، فرد مبتلا به آنفلوانزا می‌تواند قطرات آلوده را تا فاصله‌ی ۱/۸ متری پخش کند. این امر می‌تواند با سرفه یا عطسه یا صحبت اتفاق افتد. پس از آغاز شیوع کووید ۱۹، مقام‌های بهداشتی خواستار رعایت فاصله‌گیری اجتماعی شدند. محدودیت‌هایی روی تجمعات گسترده اعمال و تنها سفرهای ضروری توصیه شد و بیشتر اداره‌ها روش دورکاری را در پیش گرفتند. همچنین، از مردم خواسته شد در محیط بیرون از خانه، از افراد دیگر حدود دو متر فاصله بگیرند. این دستورالعمل‌ها می‌تواند در مقیاس وسیعی موجب کاهش انتقال بیماری شود و براساس آنچه درباره‌ی میزان جا‌به‌جایی قطرات آلوده آنفلوانزا می‌دانیم، ممکن است انتقال آنفلوانزا را نیز محدود کند.

اعداد چه می‌گویند؟

درحالی‌که ارتباطات مذکور معقول است، آنچه هنوز مشخص نیست، این است که تا چه حد می‌توانیم واقعا انتظار کاهش نرخ آنفلوانزا را داشته باشیم. تعیین این موضوع ممکن است مسئله‌ساز باشد که چه کسی به این عفونت مبتلا است. نشانه‌های آنفلوانزا ممکن است مشابه نشانه‌های عفونت‌های دیگر باشد. توجه به این موضوع نیز مهم است که تنها بیمارانی شمارش می‌شوند که با نشانه‌های آنفلوانزا به مرکز درمانی مراجعه می‌کنند.

کشور ژاپن در هفته‌ی دوم فوریه ۲۰۲۰، در‌مقایسه‌با همین هفته در سال ۲۰۱۹، ۶۰ درصد کاهش در موارد آنفلوانزا را گزارش کرد. گزارش‌های هفتگی آژانس بهداشت عمومی انگلیس و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های اروپا نیز از کاهش فعالیت آنفلوانزا در مدت مشابه درمقایسه‌با سال‌های گذشته خبر داده‌اند. اگر هرکدام از این کشورها به‌دلیل محدودیت‌های مراکز بهداشتی در طول همه‌گیری کووید ۱۹ آزمایش‌های محدودی برای تشخیص آنفلوانزا انجام دهند، ممکن است این ارقام واقعیت را نشان ندهد. علاوه‌بر‌این، ازآ‌نجاکه مردم ممکن است از ترس ابتلا به کووید ۱۹ به پزشک یا بیمارستان مراجعه نکنند، این اعداد ممکن است با واقعیت اختلاف داشته باشد؛ بنابراین، چنین برآوردهایی باید با احتیاط تفسیر شود.

در‌حال‌حاضر، مشخص نیست کاهش فرض‌شده در انتقال به عوارض و مرگ‌و‌میر کمتری براثر آنفلوانزا منجر خواهد شد یا خیر. باوجوداین، پی‌بردن به این موضوع اهمیت زیادی دارد؛ زیرا موارد پیچیده‌ی آنفلوانزا فشار بیشتری بر سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی تحمیل می‌کند و این وضعیت می‌تواند نتایجی درباره‌ی تلاش‌های ما برای مقابله‌ با کووید ۱۹ داشته باشد. درنتیجه، درباره‌ی این موضوع به داده‌ها و مطالعات بیشتری نیاز داریم.

درحالی‌که عادات جدید ما درباره‌ی بهداشت دست و فاصله‌گیری اجتماعی برای محدودکردن اثر کووید ۱۹ ممکن است ظرفیت کاهش انتقال آنفلوانزا را داشته باشد، محدودیت‌های اعمال‌شده در جامعه موقتی و آنفلوانزا ویروسی پیش‌بینی‌ناپذیر است. می‌توانیم با پیروی از توصیه‌های بهداشتی، حداکثر تلاش خود را برای پیشگیری از تأثیر کووید ۱۹ و آنفلوانزا به‌کار گیریم و از این طریق، از واردآمدن فشار بیشتر روی سیستم مراقبت‌های بهداشتی جلوگیری کنیم که درحال‌حاضر در وضعیت سختی قرار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات