آسوشیتدپرس: مقام‌های چین با وجود آگاهی از شیوع کرونا، اطلاع رسانی را ۶ روز به تاخیر انداختند

پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷
مطالعه 3 دقیقه
طبق شواهد تازه‌ای که به‌دست آسوشیتدپرس رسیده است، مقام‌های چینی در اواسط ژانویه باوجود اطلاع از شیوع ویروس کرونا در کشور، اطلاع‌رسانی عمومی درباره‌ی آن را ۶ روز به تأخیر انداختند.
تبلیغات

به‌نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دولت چین در اطلاع‌رسانی به‌عموم درباره‌ی همه‌گیری احتمالی ویروس کرونا در ماه ژانویه، ۶ روز تعلل کرد. این موضوع ممکن است پشتیبان ادعاهای برخی افرادی باشد که از عملکرد غیرصادقانه‌ی چین در زمینه‌ی مدیریت بحران ویروس کرونا انتقاد کردند؛ ازجمله افشاگری لی ون‌لیانگ، پزشک چینی که دولت این کشور او را به شایعه‌پراکنی متهم کرد و همچنین اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره‌ی شفافیت پایین چین در روزهای سرنوشت‌ساز اولیه در هنگام شناسایی ویروس برای نخستین‌بار.

شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین نخستین‌بار در ۲۰ ژانویه‌ی ۲۰۲۰ شیوع کووید ۱۹ را به اطلاع عموم رساند؛ درحالی‌که آسوشیتدپرس برآورد کرده است که در همان زمان ۳ هزار نفر به ویروس کرونا آلوده شده بودند. اما طبق یادداشتی که به‌دست آسوشیتدپرس رسیده است، در ۱۴ ژانویه‌ی ۲۰۲۰ رئیس کمیسیون بهداشت ملی چین در تله‌کنفرانسی گفت ویروس احتمالا به رویدادی مهم درزمینه‌ی بهداشت عمومی تبدیل شده است.

همچنین در یادداشت آمده است که انتقال انسان به انسان محتمل است و باید آماده‌سازی‌ها برای دنیاگیری انجام شود. طبق گزارش آسوشیتدپرس، درباره‌ی تأثیر این ۶ روز بین متخصصان بهداشت چنددستگی وجود دارد؛ به‌نحوی که برخی می‌گویند چین احتمالا درتلاش برای جلوگیری از هراس‌افکنی بین مردم، شیوع ویروس کرونا را مسکوت گذاشت؛ اما عده‌ای دیگر معتقد هستند که این تأخیر دولت، امکان افزایش شیوع و آلوده‌کردن افراد بیشتر را برای ویروس فراهم کرد.

پس از دوره‌ی ۶ روزه، مراکز ملی کنترل بیماری‌ها در چین به‌مدت دو هفته هیچ مورد ابتلایی را از مقام‌های محلی ثبت نکردند؛ اما هزاران بیمار درجلوی بیمارستان‌های سرتاسر کشور حضور یافتند. دولت چین به‌طور مکرر ادعای جلوگیری از انتشار اطلاعات درباره‌ی ویروس را رد کرده و می‌گوید شیوع ویروس کرونا را بلافاصله به اطلاع سازمان بهداشت جهانی رسانده است.

آسوشتید پرس می‌گوید معلوم نیست آیا مقام‌های محلی چین در گزارش موارد اولیه‌ی ابتلا به ویروس کرونا اهمال کرده‌اند یا مقام‌های ملی موفق به ثبت آن‌ها نشده‌اند. همچنین هنوز نمی‌دانیم مقام‌ها در ووهان، کانون اولیه‌ی انتشار ویروس در نخستین روزهای ژانویه تا چه حد از شیوع کووید ۱۹ اطلاع داشتند. یک متخصص بهداشت که در ۱۹ ژانویه‌ی ۲۰۲۰ از بیمارستانی ساخته‌شده پس از همه‌گیری سارس بازدید کرده بود، به آسوشیتدپرس گفت «هرفرد متخصص درزمینه‌ی بیماری‌های عفونی درکشور می‌دانست اتفاقی رخ داده است. آن‌ها پیش‌بینی می‌کردند.»

در دسامبر ۲۰۱۹، پزشکی به‌نام لی ون‌لیانگ که در بیمارستانی در ووهان کار می‌کرد، تلاش کرد تا از طریق انتشار مطلب در وی‌چت، اپلیکیشن پرکاربرد شبکه‌ی اجتماعی در چین درباره‌ی وجود مرضی «شبه‌سارس» به مقام‌های این کشور هشدار دهد. لی به‌دست پلیس ووهان دستگیر و مجبور شد تا برگه‌ای را امضا کند که او را به «انتشار شایعات اینترنتی و اخلال در نظم عمومی» متهم می‌کرد. لی سرانجام در ۷ فوریه‌ی ۲۰۲۰ براثر ابتلا به ویروس کرونا از دنیا رفت. جان مک‌کنزی عضو ارشد سازمان بهداشت جهانی نیز در اوایل فوریه از چین به‌دلیل سرعت پایین در گزارش موارد ابتلا انتقاد کرد و واکنش این کشور را «سزاوار سرزنش» خواند. ترامپ نیز درابتدا به ستایش از اقدامات چین علیه کرونا دست زد؛ اما در ۲۱ مارس با تغییر موضع خود، این کشور را به شفافیت پایین متهم کرد.

به‌نقل از گزارش آسوشیتدپرس، چین تازه پس از تأیید نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا درخارج از این کشور در ۱۳ ژانویه‌ی ۲۰۲۰، کیت‌های تشخیصی کرونا را به‌کار گرفت، معیارهای تشخیص موارد را منتشر کرد و به مقام‌های بهداشتی دستور داد تا بیماران را آزمایش کنند و همگی این اقدامات را بدون اطلاع‌رسانی به عموم انجام داد. همچنین دولت در دوم ژانویه، توبیخ ۸ پزشکی را که از نگاه خود درتلاش بودند با شایعه‌پراکنی درباره‌ی ویروسی جدید به مردم هشدار دهند، به قصد ارعاب سایر کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در تلویزیون دولتی پخش کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات