ببری چهارساله در باغ‌وحشی در نیویورک به ویروس کرونا مبتلا شد

دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
هرچند امکان ابتلای گربه‌‌سانان وحشی و اهلی به کووید ۱۹ وجود دارد، این حیوانات احتمالا نمی‌توانند ویروس کرونا را به انسان منتقل کنند.
تبلیغات

انجمن حفظ حیات وحش (WCS) به‌تازگی اعلام کرده است آزمایش ببری چهارساله به‌نام نادیا در باغ‌وحش برانکس در نیویورک برای تشخیص کووید ۱۹ مثبت شده است. نیویورک یکی از شهرهای به‌شدت آسیب‌دیده از ویروس کرونا در ایالات متحده محسوب می‌شود. این ماده ببر مالایی به‌همراه ۶ گربه‌سان بزرگ دیگر ازجمله آزول، خواهر خود، دو ببر سیبری و سه شیر آفریقایی همگی دچار سرفه‌ی خشک شده‌اند. هرچند از این حیوانات آزمایش گرفته نشده‌ است، مسئولان باغ‌وحش براساس علائمشان گمان می‌کنند آن‌ها نیز به ویروس کرونا جدید، عامل بیماری کووید ۱۹، مبتلا شده‌اند.

انجمن حفظ حیات‌وحش، اداره‌کننده‌ی باغ‌وحش برانکس، در بیانیه‌ای گفت:

ما ببر را با احتیاط فراوان آزمایش کردیم و مطمئن خواهیم شد هر دانشی که درباره‌ی کووید ۱۹ به‌دست آوریم، به درک پیوسته از ویروس کرونا جدید کمک خواهد کرد.

به‌گفته‌ی WCS، یکی از سرپرستان باغ‌وحش که ناقل ویروس کرونا بود، احتمالا پیش از بروز علائم، بیماری‌اش را به گربه‌سانان منتقل کرده است. از زمان تشخیص کرونا در ببر، اقدامات پیشگیرانه برای کارکنان پیاده‌سازی شده است تا از قرارگیری گربه‌سانان دیگر درمعرض ویروس جلوگیری شود. هرچند گربه‌سانان دچار کمبود اشتها شده‌اند، از دیگر لحاظ وضعیت مساعدی دارند. WCS در توصیف حیوانات گفت آن‌ها سرحال و هوشیار و در ارتباط با نگهبانانشان هستند. دام‌پزشکان اکنون از گربه‌سانان مریض مراقبت می‌کنند و آن‌ها را تحت نظارت دارند؛ از‌این‌رو، انتظار می‌رود همگی حیواناتِ دچار عفونت بهبود یابند.

چهار ببر مبتلا به کووید ۱۹ در بخشی از باغ‌وحش به‌نام نمایشگاه تایگر مانتین زندگی می‌کنند که سکونتگاه یک ببر سیبری نر ظاهرا سالم نیز است. در یک ببر مالایی و دو ببر سیبری نیز که در بخشی دیگر از باغ‌وحش زندگی می‌کنند، هنوز هیچ علائمی از کووید ۱۹ ظاهر نشده است. همچنین، در دیگر گربه‌سانان ساکن در باغ‌وحش ازجمله پلنگ برفی، یوزپلنگ، پلنگ ابری، پلنگ سیبری، شیرکوهی و یوزگربه علائمی از ویروس کرونا دیده نشده است.

علاوه‌بر گربه‌سانان وحشی، گربه‌های اهلی نیز ظاهرا امکان گرفتن ویروس را از صاحبانشان دارند. گربه‌ها در خارج از سلول‌های تنفسی خود، پروتئین گیرنده‌ای دارند که مشابه نمونه‌ی موجود و درگیر با عفونت‌های ویروس کرونا در انسان است. این پروتئین گیرنده که ACE2 نامیده می‌شود، همان بخشی است که به ویروس امکان می‌دهد به سلول‌ها وارد و تکثیر شود.

در گزارشی تازه که نسخه‌ی اولیه‌ی آن به‌صورت اینترنتی در نشریه‌ی medrXiv منتشر شده، چن هوالان، از مؤسسه‌ی تحقیقات دام‌پزشکی هاربین، چگونگی انتقال ویروس کرونا جدید را بین گربه‌ها ازطریق قطرات تنفسی‌شان توصیف کرده است. پژوهشگران در مقاله‌ای دیگر دریافته‌اند که از ۱۰۲ گربه‌ی آزمایش‌شده در ووهان، درحدود ۱۵ درصدشان پادتن‌های ویروس را داشتند که نشان می‌دهد آن‌ها می‌توانند کرونا را از انسان‌ها یا دیگر گربه‌ها بگیرند. با‌این‌حال، نویسندگان هر دو مقاله تأکید کرده‌اند که هنوز هیچ شواهدی از امکان انتقال ویروس از گربه‌ها به انسان یافت نشده است.

در مطالعات یادشده اشاره نشده است که آیا گربه‌های بزرگ نظیر شیر و ببر پروتئین گیرنده‌ی مشابه با گربه‌های اهلی را دارند یا نه. انجمن حفظ حیات‌وحش گفت:

ازآنجاکه گونه‌های مختلف می‌توانند به عفونت‌های جدید واکنش‌های متفاوت نشان دهند، معلوم نیست کووید ۱۹ چگونه گربه‌ها را مبتلا می‌کند؛ اما ما به نظارت نزدیک بر آن‌ها ادامه خواهیم داد و انتظار بهبود کاملشان را داریم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات