نگرانی از خونسردی دولت سوئد درزمینه مقابله با ویروس کرونا

دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
درحالی‌که بسیاری از کشورها رویکردی تهاجمی برای مهار شیوع ویروس کرونا در پیش گرفته‌اند، دولت سوئد همچنان با خونسردی با این مسئله برخورد می‌کند.
تبلیغات

تعداد زیادی از پزشکان و دانشمندان سوئدی نسبت‌به رویکرد دولت سوئد دربرابر کووید ۱۹ هشدار می‌دهند. کشور سوئد برخلاف دیگر کشورهای نوردیک، راهبردی نسبتا آرام دربرابر بیماری اتخاذ کرده و ظاهرا چنین فرض می‌کند که واکنش افراطی مضرتر از واکنش تفریطی است. اگرچه دولت اجتماعات بیش از ۵۰ نفری را ممنوع اعلام کرده است، این ممنوعیت شامل مکان‌هایی مانند مدارس، رستوران‌ها و باشگاه‌های ورزشی نمی‌شود. این تصمیمات درحالی اجرا می‌شود که در این کشور، نتیجه‌ی آزمایش ۳۰۴۶ نفر مثبت بوده است. اگرچه تاکنون، در منطقه‌ی اسکاندیناوی، نروژ دارای بیشترین موارد تأیید شده بوده (۳۰۶۶)، میزان تلفات در سوئد درمقایسه‌با نروژ (۱۵) و دانمارک (۴۱)، بالاتر (۹۲) بوده است.

برخی افراد با این استدلال که انتقاد علنی از مسئولان تنها موجب تضعیف اعتماد عمومی می‌شود، آن هم زمانی‌که به‌شدت به این اعتماد نیاز است، از تصمیم دولت طرفداری می‌کنند. برخی دیگر بر این باورند که سوئد درحال رفتن به‌سمت یک فاجعه است و باید این مسیر را تغییر دهد. واقعیت این است که هیچکدام این عقاید، ناشی‌از تجربه‌ی مستقیم یک همه‌گیری جهانی نیست. هیچ کسی با اطمینان نمی‌داند چه چیزی اتفاق خواهد افتاد.

شیوع کرونا در سوئد

رستورانی در فضای باز در میدانی در مرکز استکهلم سوئد در ۲۶ مارس ۲۰۲۰

در همه‌گیری‌ها، مدل‌های پیش‌بینی به مسئولان درزمینه‌ی انتخاب نوع مداخلات کمک می‌کنند و اثرات اجتماعی و اقتصادی ممکن را ارزیابی کرده و افزایش تقاضا برای بیمارستان‌ها را برآورد می‌کنند. تمام مدل‌های پیش‌بینی به داده‌های ورودی نیاز دارند که به‌طور ایده‌آل حاصل تجربیات گذشته است که با اتفاق جاری قابل مقایسه باشد. اکنون ما می‌دانیم که کیفیت چنین داده‌های ورودی ضعیف است. در اکثر مدل‌های فعلی مورد استفاده برای پیش‌بینی کووید ۱۹، از داده‌های جمع‌آوری شده طی همه‌گیری‌های چین و ایتالیا و از شیوع‌های گذشته‌ی دیگر بیماری‌های عفونی نظیر ابولا، آنفلوانزا و دیگر ویروس‌های کرونا (سارس و مرس) استفاده می‌شود. این درحالی است که ویژگی‌های جمعیتی و الگوی تعاملات اجتماعی از یک کشور به کشور دیگر متفاوت است. سوئد جمعیت کمی دارد و تنها یک منطقه‌ی کلان‌شهر واقعی دارد.

درحالت ایده‌آل، برای کسب دانش در زمینه‌ی «انتقال اجتماعی» بیماری کووید ۱۹ به داده‌های سوئد نیاز داریم اما این امر نیازمند برنامه‌های غربالگری است که در‌حال‌حاضر در این کشور وجود ندارد. اطلاعات قابل‌اعتماد کمی درمورد پذیرش‌های بیمارستانی و تلفات موجود است. این می‌تواند برای بدست آوردن برآوردی ضعیف از انتقال اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد و مشخص کند تقریبا چه تعداد مرگ درمیان افراد عفونی رخ داده است. انتقال اجتماعی زمانی رخ می‌دهد که فردی بدون برخورد با بیماری شناخته‌شده یا سفر به مناطقی که در آن ویروس در گردش است، دچار عفونت می‌شود.

باتوجه به این مسئله که بین تشخیص بیماری و مرگ تاخیری دوهفته‌ای وجود دارد، این ابزار ضعیفی برای هدایت تصمیم‌گیری است. در کشور سوئد، مقامات بهداشت عمومی شبیه‌سازی‌هایی را برای راهنمایی در زمینه‌ی افزایش تقاضا منتشر کرده‌اند. این رقم، اندازه‌ای است که باید طبق آن بیمارستان‌ها ظرفیت خود را برای برخورد با تعداد عظیم بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که به‌شدت بیمار هستند و احتمالا در هفته‌های آینده نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند، افزایش دهند. از این شبیه‌سازی‌ها مشخص است که دولت سوئد نسبت‌به چیزی که در کشورهای دیگری مانند نروژ، دانمارک و بریتانیا پیش‌بینی شده است، تعداد بسیار کمتری بستری به ازای‌ هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت پیش‌بینی کرده است. تعداد موارد مرگ‌و‌میری که با استفاده از شبیه‌سازی‌های بریتانیا برای کشور سوئد به دست آمده است، بسیار بیشتر از چیزی است که شبیه‌سازی‌های دولت سوئد نشان می‌دهد.

به‌نظر می‌رسد علت آن است که مقامات سوئد معتقدند افراد آلوده و بدون علائم زیادی وجود دارند و از هر ۵ نفری که مورد توجه بالینی قرار می‌گیرند، تنها یک نفر به بستری‌شدن نیاز دارد. در این مرحله دشوار است که مشخص کنیم چند نفر بدون علامت هستند زیرا هیچ غربالگری ساختاریافته‌ و آزمایش آنتی‌بادی در سوئد انجام نمی‌شود که مشخص شود چه کسی قبلا دچار کووید ۱۹ شده و بهبود یافته است. با‌این‌حال، کمتر از حد برآورد کردن قابل‌توجه افزایش تقاضا برای بیمارستان‌ها ویران‌گر خواهد بود.

انتشار غیریکنواخت

مانند بسیاری از کشورهای دیگر، شیوع کووید ۱۹ در سوئد نیز کاملا غیریکنواخت است. بیشتر موارد در منطقه‌ی بزرگ‌تر استکهلم و اخیرا نیز در بخش شمالی شهرستان یمتلاند که مقصد محبوبی برای اسکی‌بازان است، تشخیص داده و تحت درمان قرار گرفته‌اند. ازطرف‌دیگر، برخی مناطق جغرافیایی دیگر حداقل در‌حال‌حاضر نسبتا در امان هستند. در سومین شهر بزرگ سوئد یعنی مالمو، هنگام نوشتن این مطلب، هنوز تعداد کمی از بیماران بستری شده هستند.

شیوع کرونا سوئد

مردم سوئد درحال رفت‌وآمد هنگام شیوع کرونا؛ وضعیت شیوع ویروس کرونا در سوئد بدتر خواهد شد

شکی وجود ندارد که همه‌گیری در کشور سوئد گسترش خواهد یافت اما سرعت آن مورد بحث است. مقامات بهداشت عمومی همچنین درمورد لزوم تعطیلی شهرها در بیشتر مناطق کشور تردید دارند؛ اما اکنون بحث‌هایی درمورد تقویت چنین مداخله‌ای در منطقه‌ی پایتخت درحال انجام است. استدلال‌های مختلفی وجود دارد که از استراتژی کنونی دولت سوئد پیشتیبانی می‌کند. یکی از این استدلال‌ها این است که بهتر است مدارس را باز نگه داریم تا والدینی که در مشاغل کلیدی مانند بخش مراقبت‌های بهداشتی، حمل‌و‌نقل و تأمین مواد غذایی مشغول به کار هستند، بتوانند به کار خود ادامه دهند. برخلاف بیماری‌های عفونی دیگر که به‌سرعت در میان کودکان منتشر می‌شوند، عوارض کووید ۱۹ در کودکان نسبتا نادر است.

تعطیلی بلندمدت، پیامدهای اقتصادی عمده‌ای نیز دارد که در آینده ممکن است به‌علت فقدان منابع به مراقبت‌های بهداشتی آسیب برساند. این امر ممکن است درنهایت حتی نسبت‌به آنچه در اثر همه‌گیری کووید ۱۹ در آینده‌ی نزدیک رخ می‌دهد، موجب مرگ‌و‌میر و رنج بیشتری شود.

ایمنی جمعی

در‌حال‌حاضر، بهترین تخمین‌ها از نرخ مرگ‌و‌میر موارد کووید ۱۹ (نسبتی از افراد عفونی که از دنیا می‌روند)، حدود ۰/۵ تا ۱ درصد است. درمقایسه، نرخ مرگ‌و‌میر آنفلوانزای اسپانیایی سال‌های ۱۹۱۹-۱۹۱۸ در برخی از بخش‌های شمال سوئد ۳ درصد بود. یک قرن پیش، سوئد با وجود بی‌طرفی در جنگ جهانی اول، درحال بازیابی از آن بود،. در آن زمان، سیستم‌های حمل‌و‌نقل و ارتباطات داخلی نسبت‌به بسیاری از کشورهای دیگر کمتر توسعه یافته بود که به کندشدن روند شیوع همه‌گیری کمک کرد. این مسئله در کوتاه‌مدت به‌عنوان اتفاقی خوب درنظر گرفته شد اما به‌علت اینکه در آغاز ایمنی جمعی حاصل نشده بود (که به موجب آن تعداد کافی از مردم دچار ویروس شده تا دربرابر آن مصونیت کسب کنند)، حداقل دو همه‌گیری دیگر ویروس آنفلوانزای اسپانیایی در یک سال رخ داد. موج دوم عفونت‌ها نسبت‌به موج اول، نرخ مرگ‌و‌میر بالاتری به‌همراه داشت.

بهار سوئد - شیوع کرونا

گشت‌و‌گذار مردم سوئد در فصل بهار و در دوران شیوع ویروس کرونا

اکنون بسیاری از مردم سوئد، با آگاهی از این تجربه، خوش‌بین هستند که جامعه به ایمنی جمعی برسد. کووید ۱۹ در‌مقایسه‌با آنفلوانزای اسپانیایی، از شدت کمتری برخوردار است و به‌نظر می‌رسد بسیاری از افراد آلوده علائمی ندارند. اگرچه این مسئله به گسترش سریع‌تر بیماری کمک می‌کند، درعین‌حال به این معنا است که آستانه‌ی ایمنی جمعی حدود ۶۰ درصد است. این آستانه ممکن است در کشورهایی که استراتژی‌های کاهش یا سرکوب گسترده‌ای اعمال نکرده‌اند، سریعا به دست آید. این امر همچنین ممکن است موجب کاهش خطر وقوع امواج دیگر همه‌گیری شود.

بنابراین هنگامی که ما در آینده درس‌هایی را که از همه‌گیری کووید ۱۹ آموخته‌ایم، کاوش می‌کنیم، احتمالا روی موفقیت یا شکست رویکرد ابتدایی نسبتا آرام سوئد تمرکز زیادی خواهیم کرد. این نه‌تنها تلفات حاصل از همه‌گیری را درنظر می‌گیرد، بلکه همچنین پیامدهای اجتماعی و اقتصادی منفی بلندمدت و تلفات احتمالی حاصل از این پیامدها را نیز درنظر خواهد گرفت.

درنهایت، باتوجه به شیوع فعلی نابرابر و نسبتا ملایم ویروس کرونا در سوئد، ممکن است بی‌ملاحظه بودن استراتژی ابتدایی این کشور به چشم نیاید. اما با گذشت زمان، سوئد بسته به نحوه‌ی شیوع ویروس مخصوصا در شهرهای بزرگ یا زمانی‌که سیستم مراقبت‌های بهداشتی به‌شدت تحت‌فشار قرار گیرد، مجبور می‌شود محدودیت‌های شدیدتری اعمال کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات