فقط ۵۰ درصد بستری‌شدگان کرونا در ICU زنده می‌مانند

پنج‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
مطالعه 3 دقیقه
رئیس مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری می‌گوید فقط ۵۰ درصد بستری‌شدگان کرونا در ICU زنده می‌مانند.
تبلیغات

به‌گفته‌ی دکتر پیام طبرسی، رئیس مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری، اگر مردم نسخه‌ی کلیدی و آسان «در منزل بمانید» را رعایت کنند مطمئنا تا دوهفته‌ی دیگر خبرهای خوشی به گوشمان خواهد رسید در غیر این‌صورت با تلفاتی زیاد و غیرقابل شمارش از این اپیدمی خارج می‌شویم.

طبرسی می‌گوید مناطق پرخطر و کرونایی‌ترین مناطق تهران با توجه به سامانه‌ای که وزارت بهداشت برای بررسی پراکندگی بیماران و مراجعان طراحی کرده است، تهرانپارس، صادقیه و سعادت آباد هستند؛ یعنی محلاتی که مردم برای خرید بیشتر به آنجا مراجعه می‌کنند. وی خاطرنشان می‌کند که حدس زدن پرخطرترین مناطق تهران به‌لحاظ شیوع کرونا کار دشواری نیست، در هر منطقه‌ای از شهر تهران که تراکم جمعیت و تردد بیشتری وجود داشته باشد، بدیهی است که شیوع این ویروس بیشتر خواهد شد.

به طور مثال در بازار بزرگ تهران در روزهایی که شیوع کرونا به اوج خود رسیده است، متاسفانه شاهد تراکم و جمعیت عجیبی از مردم هستیم. بدیهی است امروز در این بحران که تمام دنیا با آن درگیر است اصلا زمان مناسبی برای خرید نیست. هر چقدر هم که مردم در محیط‌های شلوغ بهداشت را رعایت کنند باز هم احتمال شیوع ویروس کرونا بسیار بسیار بالاست. درواقع در مناطق پرتردد احتمال ۱۰۰ درصدی انتقال ویروس کرونا وجود دارد. 
بیماری کووید ۱۹ بیماری اپیدمیک است به این معنی که تعدادی از افراد مبتلا هستند و چون علامتی از ابتلا ندارند یا علائم خفیف دارند خود را سالم می‌دانند در صورتی‌که همین افراد کم‌علامت یا بی‌علامت کانون خطر هستند و بیماری را به سایرین انتقال می‌دهند. طبق شواهد و تحقیقات هم، اولین فردی که در ووهان چین به کرونا مبتلا شد چیزی حدود ۵۰۰۰ نفر را به این ویروس آلوده کرد. این موضوع نشان از حجم بالای انتشار این بیماری دارد.

طبرسی تاکید می‌کند که طبق مطالعات محققان سراسر دنیا، آمار مرگ‌ومیر ویروس کرونای جدید که پیشتر محققان چینی آن را ۲ درصد می‌دانستند، امروز در دنیا به ۴ تا ۵ درصد رسیده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیان می‌کند که در روزهای اخیر، طبق آمار رسمی وزارت بهداشت، مرگ و میر ناشی از کرونا بسیار بالا است و بی توجهی مردم، شوخی گرفتن این بیماری، خریدهای شب عید و تلاش برای مسافرت بسیار خطرناک است.

اطلاعات و آمار بیمارستان‌های شمال کشور به طور روزانه در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد؛ این بیمارستان‌ها به هیچ عنوان گنجایش پذیرش بیماران را ندارد و بیماری کرونا به شدت در شمال کشور فعال است. سفرهای مردم در تعطیلات نوروزی جز اینکه موجب انتشار بیشتر بیماری در سطح کشور، افزایش مرگ و میر و تحمیل فشار بیشتر به سیستم درمان و بهداشت شود، هیچ آورده‌ی دیگری ندارد. بهترین روش قطع زنجیره‌ی این بیماری ماندن در خانه است.

رئیس مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری در واکنش به اینکه مردم باور دارند که از حجم بیماری کاسته شده، می‌گوید: «مردم باید یا به آمارها اعتماد کنند یا آن را کتمان کنند. پیش از این حواشی ایجاد شده بود که وزارت بهداشت آمار واقعی را ارائه نمی‌دهد و امروز که که آمار مبتلایان به رقمی بالای ۱۵۰۰ رسیده باز عدهای مطالب دیگری را منتشر می‌کنند. به هیچ عنوان حجم مبتلایان روند نزولی ندارد و مطمئن هستم اگر مردم همچنان توصیه ها را جدی نگیرند این آمار روز به روز بیشتر هم  خواهد شد.»

او می‌گوید که اگر در روزهای آینده رفتارهای مردم تغییر نکند صد درصد حجم مبتلایان و تلفات بیشتر خواهد شد و وظیفه‌ی بخشی از قطع این زنجیره به عهده فرد به فرد مردم جامعه است.

بسیاری از فعالیت‌ها و کارهای غیرضروری را می‌توان به زمان دیگری موکول کرد؛ این موضوع که اعلام می‌شود ۸۰ درصد بیماران بدون علامت هستند یا به‌راحتی این بیماری را پشت سر می‌گذرانند واقعی است ولی در عین حال توجه داشته باشید که ۲۰ درصد هم علائم خطرناک دارند و از مجموع بیمارانی که در ICU بستری می‌شوند فقط ۵۰ درصد شانس زنده‌ماندن دارند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات