سازمان جهانی بهداشت اجتناب‌ از مصرف ایبوپروفن را برای درمان علائم کووید ۱۹ توصیه نمی‌کند [به‌روزرسانی]

جمعه ۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
سازمان جهانی بهداشت به‌تازگی توصیه کرد افراد دچار علائم کووید ۱۹ از مصرف ایبوپروفن پرهیز کنند؛ اما اکنون از این توصیه‌ی خود عقب‌نشینی کرده است.
تبلیغات

به‌روزرسانی: مدتی پس از انتشار توصیه‌ای درباره‌ی لزوم اجتناب‌ از مصرف ایبوپروفن برای درمان علائم کووید ۱۹، سازمان جهانی بهداشت (WHO) توصیه‌ی خود را روی حساب رسمی توئیتر به‌روزرسانی کرد:

براساس اطلاعات موجود، WHO توصیه‌ای علیه استفاده از ایبوپروفن نمی‌کند.

باتوجه به این موضوع، عنوان این مقاله به‌منظور منعکس کردن توصیه‌ی فعلی تغییر کرده است. متن اصلی خبر که مدتی پیش منتشر شد، در ادامه آمده است.

خبر اولیه: هشدار اولیویه وران، وزیر بهداشت فرانسه، پس از انتشار مقاله‌ای در مجله‌ی پزشکی The Lancet مطرح شد که در آن فرض شده بود آنزیمی که داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن را تقویت می‌کند، ممکن است عفونت‌های کووید ۱۹ را تسهیل و تشدید کند. کریستین لیندمیر، سخن‌گوی سازمان جهانی بهداشت، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره‌ی این مطالعه گفت کارشناسان سازمان برای توصیه‌های بیشتر در حال بررسی این موضوع هستند. او گفت:

درعوض، مصرف پاراستامول (استامینوفن) را توصیه می‌کنیم و از مصرف ایبوپروفن به‌عنوان خوددرمانی بپرهیزید. این مهم است.

اظهارات لیندمیر پس از آن منتشر شد که وران در توییتی گفت استفاده از ایبوپروفن و داروهای ضدالتهاب مشابه می‌تواند عامل تشدیدکننده‌ای در عفونت‌های کووید ۱۹ باشد. او نوشت:

درزمینه‌ی تب از پاراستامول مصرف کنید.

وزیر بهداشت فرانسه بر این مسئله تأکید کرد بیمارانی که در حال درمان با داروهای ضدالتهاب هستند، باید در‌این‌باره از پزشک خود مشورت بگیرند. همچنین، پاراستامول را باید دقیقا مطابق با مقادیر توصیه‌شده مصرف کرد؛ زیرا مقدار زیاد آن می‌تواند به کبد آسیب برساند.

دنیاگیری کووید ۱۹ که تاکنون حدود ۲۱۵ هزار نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده و جان حدود ۱۰ هزار نفر را گرفته است، در بیشتر افراد موجب علائم خفیف می‌شود؛ اما در برخی مواقع، ممکن است موجب ذات‌الریه و بیماری شدیدی شود که درنهایت، به نارسایی چند ارگان منجر می‌شود. حتی قبل از دنیاگیری، مقام‌های فرانسوی درباره‌ی عوارض عفونی جدی همراه‌با استفاده از ایبوپروفن و نیز داروهای ضدالتهاب دیگر هشدار داده بودند که با نام‌های تجاری مختلفی مانند نورفن و ادویل فروخته می‌شود.

سخن‌گوی شرکت داروسازی رکیت بنکیزر، تولیدکننده‌ی نورفن، در بیانیه‌ای ازطریق ایمیل گفت شرکتش از نگرانی‌های مطرح‌شده درباره‌ی استفاده از داروهای ضدالتهاب استروئیدی و غیراستروئیدی ازجمله ایبوپروفن درزمینه‌ی تشدید علائم کووید ۱۹ خبر داشته است. او به این موضوع اشاره کرد که اولویت ما ایمنی مشتری است:

ایبوپروفن دارویی است که به‌خوبی تأیید شده است و بیش از ۳۰ سال است که برای درمان تب و تسکین درد ناشی‌ از بیماری‌های ویروسی استفاده می‌شود.

در این بیانیه آمده است:

درحال‌حاضر، بر این باور نیستیم شاهد علمی تأییدشده‌ای وجود داشته باشد که نشان دهد مصرف بدون نسخه‌ی ایبوپروفن با تشدید کووید ۱۹ ارتباط دارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات