سازمان بهداشت جهانی: شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران، احتمالا ۵ برابر آمار رسمی است

سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳
مطالعه 2 دقیقه
یک مقام سازمان جهانی بهداشت که از ایران بازدید کرده بود، اعلام کرده است که با گسترش نمونه‌گیری، شمار واقعی مبتلایان به ویروس کرونا در ایران احتمالا پنج برابر آمار رسمی باشد.
تبلیغات

ایران پس از چین و ایتالیا، بالاترین آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ را دارد. سازمان جهانی بهداشت چند هفته‌ی پیش، گروهی را برای بررسی وضعیت ایران پس از شیوع ویروس کرونای جدید در کشور اعزام کرد. ریک برنان، مقام مسئول منطقه خاورمیانه در سازمان جهانی بهداشت که هفته‌ی پیش از مأموریت ایران بازگشته، شمار واقعی مبتلایان به ویروس کرونا در ایران را پنج برابر آمار رسمی، یعنی حدود ۷۵ هزار نفر برآورد کرده است.

او روز دوشنبه ۲۶ اسفند به خبرگزاری رویترز گفت که آزمایش ابتلا به کرونا در ایران، همانند بسیاری از کشورهای اروپایی با وضعیت اقتصادی خوب، تنها در موارد شدید انجام می‌گیرد؛ به‌همین خاطر شمار واقعی مبتلایان به این ویروس را می‌توان احتمالا پنج برابر آمار رسمی ارزیابی کرد.

برنان می‌گوید واکنش ایران به دنیاگیری کووید ۱۹، انتقادهای زیادی را متوجه این کشور کرده است. بااین‌حال دولت ایران مسئله‌ی مقابله با کرونا را در بالاترین سطوح جدی گرفته است و نسبت به آن متعهدانه عمل می‌کند.

به‌گفته‌ی این مقام سازمان جهانی بهداشت، مقامات ایرانی کمبود تجهیزات آزمایشگاهی و محافظتی را درنتیجه‌ی تحریم‌های ایالات متحده‌ی آمریکا می‌دانند. برنان می‌گوید در بازدید از مراکز درمانی ایران متوجه شده که همه‌چیز از ملحفه‌ها تا ماسک‌های اکسیژن تولید داخلی بوده‌اند؛ بااین‌حال، برخی تجهیزات محافظتی ساخت داخل در این کشور، کارکنان پزشکی را در معرض خطر قرار داده است. او می‌گوید که برخی کارکنان بهداشتی مراکز درمانی در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند، هرچند عامل عفونت مشخص نیست.

برنان می‌گوید او از این موضوع تحت تأثیر قرار گرفته که ایرانیان به کمبودهای خود اطلاع دارند و به‌منظور رفع آن‌ها، درحال تلاش هستند. وی ضعیف‌ترین بخش از اقدامات ایران را بخش مربوط به داده‌ها دانست.

برنان می‌گوید ایران توانایی‌ خود در انجام آزمایش را افزایش داده و بدین ترتیب انتظار می‌رود که شمار مبتلایان شناسایی‌شده در این کشور نیز به‌سرعت بالاتر رود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات