بحران کرونا؛ سازمان بهداشت جهانی دنیاگیری کووید ۱۹ را اعلام کرد

چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با اعلام رسمی کووید ۱۹، بیماری ناشی از کرونا جدید، به‌عنوان بیماری دنیاگیر، تلاش‌ها برای مقابله با این ویروس وارد مرحله‌ای تازه می‌شود.
تبلیغات

سازمان بهداشت جهانی (WHO) دنیاگیری ویروس کرونا جدید را به‌طور رسمی اعلام کرد؛ ویروسی که تا امروز در اکثر نقاط دنیا شیوع یافته است. در‌حال‌حاضر، بیش از ۱۱۸ هزار مورد تأیید‌شده‌ی کووید ۱۹ در ۱۱۴ کشور جهان وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی دقایقی پیش در توییتی نوشت:

تشخیص داده‌ایم کووید ۱۹ می‌تواند به‌عنوان بیماری دنیاگیر توصیف شود.

تدروس آنادوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، امروز در اعلام دنیاگیری گفت این سازمان به نظارت نزدیک بر شیوع ویروس ادامه می‌دهد. او گفت:

عمیقا نگران سطوح هشداردهنده‌ی شیوع و شدت بیماری هستیم و باتوجه‌به سطوح هشداردهنده‌ی بی‌عملی، هرروز از کشورها خواسته‌ایم اقدامات فوری و تهاجمی انجام دهند.

  • ویروس کرونا چیست؟ علائم بیماری، نحوه انتقال و روند شیوع
  • واکسن کرونا؛ هرآنچه باید درباره تلاش جهانی برای مقابله با کووید ۱۹ بدانید
  • هم‌اکنون ویروس کرونا جدید به‌طور گسترده در ایتالیا، کره‌‌جنوبی، ایران و ایالات متحده‌ی آمریکا شیوع یافته و ظرفیت آزمایش محدود برای شناسایی تمام موارد ابتلا کشورها را از واکنش ناتوان کرده است. آنادوم به چین و کره‌‌جنوبی، دو کشوری که ظاهرا روند شناسایی موارد ابتلا در آن‌ها رو‌به‌کاهش است، اشاره کرد و گفت کنترل شیوع ویروس کرونا جدید امکان‌پذیر است. سازمان بهداشت جهانی در توییتی دیگر نوشت:

    اگر کشورها در واکنش مردم خود را شناسایی، آزمایش، درمان، جداسازی، پیگیری و بسیج کنند، آن دسته کشورهای دارای تعداد انگشت‌شمار از موارد کووید ۱۹ می‌توانند از تبدیل آن موارد به دسته و آن دسته‌های مبتلا به انتقال عمومی جلوگیری کنند.
    تدروس آنادوم

    تدروس آنادوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی

    به‌نقل از سازمان بهداشت جهانی، دنیاگیری به‌معنای «همه‌گیری جهانی بیماری تازه» است. معیار شفاف و واضحی برای تفکیک بیماری‌های دنیاگیر از غیردنیاگیر وجود ندارد و آستانه‌ای نیز از موارد ابتلا یا مرگ‌ومیر تعیین نشده است که به‌منزله‌ی دنیاگیری باشد؛ از‌این‌رو، اعلام دنیاگیری هر بیماری تازه صرفا به‌ نظر سازمان بهداشت جهانی بستگی دارد.

    سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا جدید را ۳۰ ژانویه به‌عنوان وضعیت اضطراری بین‌المللی طبقه‌بندی کرد و از آن زمان تاکنون، به‌دلیل نگرانی از ایجاد هراس ناگهانی غیرضروری، درباره‌ی نامیدن شیوع این ویروس با عنوان دنیاگیری بی‌میل بوده است. با‌این‌حال، سازمان از هفته‌های گذشته هشدار می‌داد کشورها باید برای دنیاگیری احتمالی کووید ۱۹ آماده باشند. آنادوم در جلسه‌ای مطبوعاتی در اواخر فوریه گفت:

    به‌کارگیری لفظ دنیاگیری اکنون با حقایق همخوانی ندارد؛ اما استفاده از آن قطعا می‌تواند ایجاد ترس کند. آنچه اکنون شاهد هستیم، همه‌گیری در مناطق مختلف جهان است که به روش‌های گوناگون بر کشورهای مختلف تأثیر می‌گذارد.

    چین، مرکز انتشار کووید ۱۹، درحالی این روزها روند کاهشی شیوع کرونا را تجربه می‌کند که کشورهای دیگر دنیا به‌سختی در حال مواجهه با ویروس هستند. ایتالیا، دارنده‌ی بیشترین مرگ‌ومیر ناشی از کووید ۱۹ در خارج از چین، شب گذشته به امید کاهش روند انتشار ویروس کرونا کل کشور را قرنطینه کرد. ایران، دیگر کشور دارنده‌ی موارد فراوان ابتلا و مرگ‌ومیر، نیز در سردرگمی مقام‌ها برای اتخاذ راهبردی جامع به‌منظور مقابله با ویروس، خود را برای روزهای سخت آینده آماده می‌کند.

    آخرین‌بار که سازمان بهداشت جهانی بیماری را دنیاگیر خطاب کرد، هنگام شیوع آنفلوانزای خوکی (H1N1) در سال ۲۰۰۹ بود که نزدیک به یک‌چهارم از جمعیت جهان را آلوده کرد. با‌این‌حال، تصمیم WHO به‌دلیل ایجاد هراس غیرضروری با برخی انتقادها مواجه شد. شایان ذکر است سارس و مرس، دیگر اعضای خانواده‌ی کروناویروس، با وجود درگیرکردن کشورهای مختلف، دنیاگیر اعلام نشدند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات