شمار مبتلایان شناسایی‌شده به کرونا در ایران به ۷۱۶۱ تن رسید

دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
مطالعه 3 دقیقه
تعداد مبتلایان قطعی به بیماری کووید ۱۹ در ایران به ۷۱۶۱ تن رسید و ۲۳۷ نفر براثر ابتلا به آن جان باختند.
تبلیغات

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که با اعلام نتیجه‌ی مثبت آزمایش کرونای تعداد ۵۹۵ مورد در کشور، تعداد کل مبتلایان به بیماری کووید 19 به ۷۱۶۱ نفر رسید. ۲۳۹۴ نفر از بیمارستان ترخیص شده‌اند. طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۳ نفر نیز بر اثر ابتلا به کرونا در کشور جان خود را از دست دادند که تعداد کل جان‌باختگان ناشی از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را به ۲۳۷ تن می‌رساند.

آمار تجمیعی به تفکیک استان‌ها شامل تهران با ۱۹۴۵ نفر، در قم ۷۱۲ نفر، گیلان ۵۲۴ نفر، اصفهان ۶۰۱ نفر، البرز ۳۰۷ نفر، مازندران ۶۳۳ نفر، مرکزی ۳۸۹ نفر، قزوین ۲۴۷، سمنان ۲۲۰، گلستان ۱۷۵، خراسان رضوی ۱۸۳، فارس ۱۳۳، لرستان ۱۵۱، آذربایجان شرقی ۱۲۹، خوزستان ۷۳، یزد ۹۰، زنجان ۶۸، کردستان ۶۶، اردبیل ۷۲، کرمانشاه ۴۴، کرمان ۳۶، همدان ۶۰، سیستان و بلوچستان ۳۴، هرمزگان ۵۲، خراسان جنوبی ۳۷، خراسان شمالی ۳۴، چهارمحال و بختیاری ۲۶، ایلام ۳۱، آذربایجان غربی ۶۹، کهکیلویه و بویراحمد ۹ و بوشهر ۱۱ مورد بیماری کووید ۱۹ است.

جهانپور با بیان اینکه متاسفانه بعضا شاهدیم که اطلاعات غلط و بیهوده‌ای از سوی افراد ناآگاه منتشر می‌شود، گفت:

بعضا صحبت می‌شود که شستن و ضدعفونی دست‌ها با الکل و شوینده‌های الکلی مناسب است. این درحالی است که ما گزارشاتی را از برخی استان‌ها داشتیم که برخی افراد ناآگاه، بر اثر القای افراد ناآگاه‌تر تصور کردند که اگر الکل و تماس با آن می‌تواند سطوح یا دست‌ها را ضدعفونی کند، مصرف آن هم می‌تواند از این بیماری پیشگیری کند.از طرفی با روندی که وجود دارد، فرآورده‌های الکلی تقلبی وارد بازار شده‌اند. به عنوان مثال در استان خوزستان مجموعا از زمان ورود کرونا به ایران تا امروز حدود ۷۳ نفر ابتلای قطعی به بیماری کووید-۱۹ داشته‌ایم، اما بنابر همین القائات افرادی به دام افتادند و ظرف دو روز گذشته ۳۳۱ نفر مراجعه ناشی از مسمومیت فرآورده‌های الکلی و آشامیدن فرآورده‌های الکلی داشته‌ایم که از این تعداد ۲۵۶ نفر بستری شده‌اند و متاسفانه ۲۰ نفر جان‌شان را بر اثر استفاده از الکل و فرآورده‌های الکلی تقلبی از دست داده‌اند که واقعا فاجعه است. این درحالی است که شاید تا پایان این طغیان هم این تعداد مورد فوتی ناشی از کرونا ویروس جدید در این استان نداشته باشیم که ظرف دو روز اخیر به دلیل مصرف فرآورده‌های الکلی تقلبی داشته‌ایم. این موضوع ممکن است در استان‌های دیگر هم گزارش شود. بنابراین به مردم هشدار می‌دهیم که توجه کنند، مراقب جوان‌ها باشند، آگاهی‌بخشی کنند که الکل هیچ اثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ ندارد و فقط در ضدعفونی سطوح و حداکثر در ضدعفونی دست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امروز اعلام کرد که کیت‌های تشخیصی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تا فروردین سال آینده روانه بازار می‌شوند.

وی تشریح کرد که در حال حاضر بیماران مبتلا به کرونا با کیت‌های تشخیصی که در قالب مساعدت و خرید از طریق سازمان بهداشت جهانی، کشور چین و یونیسف وارد ایران شده‌اند، شناسایی می‌شوند؛ اما ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با انتشار فراخوانی از دانش‌بنیان‌های توانمند دعوت کرد تا به حوزه ساخت این کیت‌ها ورود کنند. پس از انتشار این فراخوان، تعداد بالایی از دانش‌بنیان‌ها برای ساخت کیت‌ها اعلام آمادگی کردند و ۵۰ شرکت داوطلب شدند که بعد از بررسی‌ها پنج شرکت برای ساخت آن‌ها انتخاب و قرارداد با آن‌ها منعقد شد.

به گفته‌ی قانعی، کیت‌های وارد شده تا دو ماه آینده کافی هستند، اما بعد از این مدت با کمبود کیت‌های تشخیص کرونا مواجه خواهیم شد. به همین دلیل با کمک توانمندی‌های داخلی این نیاز را مرتفع می‌کنیم.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات