آمار جدید مبتلایان به کرونا در ایران: ۵۸۲۳ مبتلای قطعی و ۱۴۵ فوتی

شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
مطالعه 3 دقیقه
با مثبت‌شدن آزمایش کرونای ۱۰۷۶ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان به ۵۸۲۳ تن و ۱۴۵ مورد مرگ رسید.
تبلیغات

با اضافه‌شدن ۱۰۷۶ مورد ابتلای قطعی به ویروس کرونای جدید در کشور، تعداد مجموع مبتلایان به بیماری کووید 19 در ایران به ۵۸۲۳ تن رسید.

جهانپور آمار کلی تعداد بیماران مبتلا به کووید۱۹ به تفکیک استان‌ها را تهران با ۱۵۳۹ نفر، اصفهان ۴۸۴ نفر، گیلان ۴۹۴ با نفر، قم با ۶۶۸ نفر، مازندران ۶۰۶ نفر، مرکزی ۲۶۵ نفر، سمنان ۱۳۸ نفر، قزوین با ۱۷۸ نفر، البرز ۳۰۵ نفر، فارس ۹۵ نفر، خوزستان ۶۴ نفر، لرستان ۱۰۷ نفر، کردستان ۴۴ نفر، آذربایجان شرقی ۷۷ نفر، آذربایجان غربی ۳۳ نفر، اردبیل ۴۱ نفر، خراسان رضوی ۱۳۵ نفر، خراسان جنوبی ۱۸ نفر، خراسان شمالی ۲۳ نفر، سیستان و بلوچستان ۳۴ نفر، کرمان ۴۰ نفر، کرمانشاه ۳۱ نفر، بوشهر ۸ نفر، یزد ۸۱ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۶ نفر، چهارمحال و بختیاری ۱۶ نفر، زنجان ۵۲ نفر، ایلام ۱۵ نفر، گلستان ۱۶۲ نفر، هرمزگان ۳۰ نفر و همدان ۳۴ نفر اعلام کرد.

طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۱ مورد فوتی جدید گزارش شده که تعداد کل جان‌باختگان به بیماری کووید ۱۹ در ایران را به ۱۴۵ نفر می‌رساند. جهانپور گفت از میان تمام موارد مشکوک بستری شده، ۱۶۶۹ نفر نیز بهبودیافته‌اند. وی عنوان کرد که تابه‌حال بیش از ۱۶ هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند که بیشتر آن‌ها مشکوک هستند و شاید نتیجه‌ی آزمایش بیش از دو سوم آن‌ها منفی اعلام می‌شود. وی همچنین اشاره کرد که تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در کشور اکنون به ۳۰ مورد افزایش یافته است.

به‌دلیل اینکه از دیروز تاکنون شاهد سفرهای زیادی بین شهرها بودیم، ۱۳ استان کشور دروازه‌های ورودی برخی شهرهای خود را به روی گردشگران بستند. این شهرها شامل گیلان، مازندران، گلستان، شیراز، اصفهان، سمنان، قزوین، کرمان، یزد، چابهار، ایلام، همدان و خراسان‌رضوی هستند. جهانپور گفت باتوجه به اینکه مراکز درمانی استان‌ها تنها ظرفیت پذیرش شهروندان خود را دارند، مردم باید از سفر پرهیز کنند؛ در غیر این صورت با مبتلا شدن به ویروس کرونا، بیمارستان‌ها نمی‌توانند آن‌ها را پذیرش کنند.

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت دیروز در برنامه‌ای خبری درمورد روند بهبودی بیماران پس از ترخیص از بیمارستان گفت:

۸۰ درصد بیماران بستری بعد از چند روز بستری در بیمارستان روند بهبودی را طی می‌کنند. حال طبق هماهنگی‌هایی که انجام شده، هتل‌ها یا خوابگاه‌هایی را می‌گیریم تا این بیماران بعد از چند روز بستری در بیمارستان و با بهبود نسبی حالشان به این مکان‌ها جهت قرنطینه منتقل شوند زیرا نباید این فرد به خانواده برگردد تا به‌طور کامل بهبود یابند. این کار را از استان‌هایی که میزان شیوع بالا دارند مانند قم، تهران، گیلان و مازندران و شهر کاشان آغاز کردیم و به‌تدریج مبتلایانی که چند روز در بیمارستان‌ها بستری بوده‌اند و حالا شرایط بهتری پیدا کرده‌اند را به این فضاهای مستقل منتقل می‌کنیم.

وی تصریح کرد که ویروس کرونای جدید تا ۱۴ روز احتمال عفونت‌زایی دارد؛ بنابراین اگر بیمار را چهار روز در بیمارستان نگه داشته باشیم، ۱۰ روز دیگر هم باید در فضایی مناسب قرنطینه باشد. در این صورت هم حجم کار بیمارستان‌ها کاهش می‌یابد و هم بیمار بهتر مراقبت می‌شود. وی با اشاره به اینکه این موارد در ستاد ملی کرونا مصوب شده و قرار شد تا بیمه‌ها این مراقبت‌ها را پوشش دهند، توضیح داد:

در این فضاها پرستار و کمک بهیار و شرایط امکان ارتباط با پزشک را فراهم کرده‌ایم. اگر طی یکی دو روز آینده بتوانیم بار بیمارستان‌ها را کاهش دهیم، می‌توانیم با بیماریابی که سیستم بهداشتی انجام می‌دهد، به این سمت برویم که اگر خانواده‌ای بیمار مبتلا دارد، این افراد را در این مراکز تحت مراقبت قرار دهیم.

جان‌بابایی به مردم توصیه کرد که به‌دنبال دارو برای بیماری کووید ۱۹ نگردند چراکه برخی افراد به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و می‌گویند به ما دارو دهید اما واقعا در بیماران سرپایی نیاز به دارو نیست. وی گفت که این افراد بیمار باید مسکن خوب بخورند، استراحت کنند، هر روز دوش بگیرند، غذاها و مایعات پرقند و کربوهیدرات در صورتی‌که دیابت ندارند مصرف کنند و تنفس عمیق داشته باشند چون با این اقدامات اغلب بهبود می‌یابند و نیازی به دارو و بستری ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات